۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
نانی که کرونا آجر کرده است/ نگرانی خانواده‌ها از تأمین مایحتاج زندگی
بازار گزارش می‌دهد؛

نانی که کرونا آجر کرده است/ نگرانی خانواده‌ها از تأمین مایحتاج زندگی

تبریز- کرکره‌های حجره‌ها با شیوع ویروس کرونا پایین آمده است و اصناف و مغازه داران در کنار دستفروشان برای تأمین هزینه‌های زندگی با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.

بازار- آناهیتا رحیمی؛ کووید ۱۹، ویروس کشنده‌ای است که جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. سیر صعودی آمار فوتی و مبتلایان، مردم را بیشتر نگران کرده و هم چنان به خرید ماسک و محلول‌های ضدعفونی روی می‌آورند تا از مبتلا شدن به این ویروس کشنده ایمن باشند.

همه چیز از شیوع این ویروس آغاز شد و زمانی مردم، این ویروس کشنده را باور کردند که آمار فوتی و مبتلایان بالا گرفت، قبل از فرا رسیدن سال جدید، با وجود تمام هشدارهایی که برای مردم داده می‌شد هم‌چنان مشغول خریدهای نوروزی بوده و تمام مغازه‌های بازار نیز با مشاهده خریداران نوروزی باز بودند.

رفته رفته همه چیز جدیت بیشتری به خود گرفت؛ معابر و خیابان‌ها در سطح گسترده گندزدایی و ضدعفونی می‌شود، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند؛ هشدارهایی در سطح شهر برای مردم برای اینکه در منزل بمانند داده می‌شود اما این تنها راه مقابله با  کووید ۱۹ نیست.

رعایت نکات بهداشتی فردی، قرنطینه خانگی و کاهش تردد در سطح شهر از اولین توصیه‌هایی بود که به همشهریان ارائه می‌شد؛ رفته رفته با بالا گرفتن آمار مبتلایان، طرح فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی با شتاب و دقت بیشتری در حال انجام است

طرح کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا، برخی از مشاغل را به تعطیلی کشانید که باید گفت شیوع این ویروس، نان برخی را آجر کرده است؛ با چنین وضعیت پیش آمده سفره‌های مردم کوچک شده است چرا که نان آور خانواده نیز حال، باید در روزهای قرنطینه در خانه بماند تا ناقل ویروس کرونا نباشد.  

اکنون به جز مغازه‌هایی که افراد بتوانند در تأمین مایحتاج زندگی با مشکل روبرو نباشند باز است و بقیه مغازه‌داران نباید مغازه‌های خود را باز کنند.

ازعمده‌ترین افرادی که مغازه‌های آنان تعطیل بوده و باید در قرنطینه خانگی برای در امان بودن از شیوع ویروس کرونا، در منازل خود بمانند، حجره داران بازار بزرگ سرپوشیده تبریز است. این بازار که همه ساله در روزهای بهاری، میزبان مسافران و گردشگران خارجی بود، حال در سکوت غریبی به سر می‌برد؛ کرکره حجره‌داران دیگر بالا نمی‌رود و برای کسب روزی با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

خانواده‌ام غذا می‌خواهد 

با وضعیت پیش آمده دیگر نمی‌توانم حجره‌ام را باز کنم اما خانواده‌ام روزی می‌خواهد، این را یکی از حجره داران بازار بزرگ سرپوشیده تبریز می‌گوید و ادامه می‌دهد : تمام حجره‌ها در این بازار با آمدن فصل بهار رونق دو چندانی به خود می‌گرفت اما در این وضعیت باید در خانه بمانیم تا بیشتر از این همشهریان ما داغدار نشوند.

حجره آقا جعفر در این بازار، حجره لباس است؛ یعنی اجناسی که همیشه به فروش می‌رود. صاحب این حجره ادامه می‌دهد : همه ساله حجره‌ام پر از مسافران نوروزی بود و تا جایی که می‌توانستم تخفیف نیز می‌دادم تا از این شهر و بازار راضی بروند.

کسب روزی حلال مشکل می‌شود 

او توضیح می‌دهد : در مدتی که حجره‌ام را باز نکرده‌ام از پس اندازی که دارم برای تأمین مایحتاج خانه استفاده می‌کنم اما اگر این روال ادامه یابد، کسب روزی حلال با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

صاحب این حجره در پایان می‌گوید : همه باید دست در دست هم بدهند تا هر چه زودتر زنجیره شیوع کرونا قطع شود تا ما نیز بتوانیم به مغازه‌های خود بازگردیم و بیشتر از این پیش خانواده شرمنده نباشیم.  

همکاری لازم از سوی اصناف 

طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا به طور هماهنگ در کشور در حال اجرا شدن است، این را معاون سیاسی استانداری آذربایجان شرقی گفته و ادامه می‌دهد : در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، ۳۰ هزار اخطار به صنوف مختلف استان داده شد که ۵۸۷ صنف نیز پلمپ شده بودند.  

یکی از ممنوعیت‌های این طرح، مربوط به صنوف غیر ضرور بوده است که خوشبختانه در استان همراهی لازم از سوی اصناف شکل گرفته است

با شیوع ویروس کرونا، نه تنها برخی بازاریان و حجره داران در صنوف مختلف، بلکه رانندگان تاکسی نیز از این مستثنی نیستند. تاکسی‌هایی که همواره از مسافران، پر و خالی می‌شد حال به جز دو مسافر ندارند و کسب روزی رانندگان تاکسی نیز با مشکلات روبرو شده است.

از شیوع ویروس کرونا، مسافران کم شده است 

محسن یکی از رانندگان تاکسی در کلانشهر تبریز است که در گفت و گو با خبرنگار تحلیل بازار می‌گوید : از زمانیکه شیوع ویروس کرونا وجود دارد، مسافران به سختی راضی می‌شوند تا با تاکسی، رفت و آمد کنند و اغلب آنها از آژانس یا اسنپ استفاده می‌کنند آن هم به این دلیل که تنها مسافر، خودشان باشند.

وی ادامه می‌دهد : ما نیز در خودروی خود بهداشت را رعایت می‌کنیم و از مسافرانی که تاکسی را برای رفت و آمد خود انتخاب می کنند نیز خواهش می‌کنیم تا در صورت امکان، کرایه‌های خود را با تومن پرداخت کنند تا پولی بین مسافر و راننده رد و بدل نشود.

 نزدیک دو ماه است که با این مشکل روبرو هستیم و تنها چیزی که می‌توان گفت این است که امیدوارم هر چه زودی این بیماری ریشه کن شود تا مردم به زندگی عادی خود برگشته و ما نیز روال عادی را برای کسب روزی خود به دست آوریم

اکنون ویروس کرونا حصار قرنطینه را تنگ‌تر کرده است؛ مردم در منازل خود به سر می‌برند اما عدم کاسبی حجره داران درشغل‌های مختلف، مشکلاتی را کم کم بروز خواهد داد. هر اندازه هم که سخت و طاقت فرسا باشد باید با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه، زنجیره شیوع این ویروس را قطع کرد تا تمام مردم به زندگی عادی خود بازگشته و از همه مهم‌تر، حجره داران و سایر اصناف و هم چنین رانندگان تاکسی، بار دیگر به کسب روزی حلال مشغول شوند.

کد خبر: ۱۲٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha