۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
کاهش ۴ میلیون تنی تولید علوفه از مراتع در کشور
مدیر کل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد:

کاهش ۴ میلیون تنی تولید علوفه از مراتع در کشور

بوشهر- مدیر کل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خشکسالی‌های اخیر موجب کاهش ۴.۲۵ میلیون تنی تولید علوفه از مراتع شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، ترحم بهزاد اظهار داشت: در شرایط نرمال و بارش مناسب در دراز مدت مراتع کشور امکان تولید ۱۰.۷ میلیون تن علوفه دارند که باتوجه به کاهش ۴۳ درصدی بارندگی‌ها نسبت به دراز مدت و ۵۲درصدی نسبت به سال گذشته تنها ۶.۴۵ میلیون تن علوفه از مراتع تولید شد.

وی افزود: هر میلیمتر افزایش یا کاهش بارندگی باعث کاهش و یا افزایش هشت دهم کیلوگرم علوفه در هکتار در عرصه‌های طبیعی می‌شود.

مدیرکل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص برآورد ریالی خسارت خشکسالی گفت: خشکسالی تاکنون پنج هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان در بخش تولید علوفه به مراتع خسارت وارد کرده است.

بهزاد اضافه کرد: براساس بررسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای یک خانوار پنج نفره ۵۶۰ هکتارمرتع با۲۳۰ واحد دامی در نظر گرفته شده، براین اساس باید ۱۶۰ هزار خانوار بهره‌بردار درمراتع وجود داشته باشد این درحالی است که در زمان حاضر ۶ برابراین جمعیت معادل ۹۸۱ هزار خانوار حضور دارند که باید ساماندهی شود.

وی بیان کرد: باتوجه به ظرفیت مراتع کشور باید ۳۸ میلیون واحد دامی در عرصه‌ها وجود داشته باشد این درحالی است که با توجه به ممیزی صورت گرفته در سال ۹۹ در زمان حاضر ۲.۲ برابر این جمعیت معادل ۷۹ میلیون واحد دامی درعرصه‌های طبیعی وجود دارد.

بهزاد در خصوص ممیزی مراتع کشور نیز ابراز داشت: از ۸۴.۸ میلیون هکتار وسعت مراتع کشور، حدود ۸۰ میلیون هکتار تاکنون ممیزی شده است که در این سطح ۴۰هزار و ۵۱۰ سامانه عرفی شناسایی شده و ۳۵۰ هزار فقره پروانه چرا برای بهره برداران واجد شرایط و ذینفعان صادر شده است.

وی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه فنی اجرایی بهره برداری از مراتع کشور اضافه کرد: براین اساس دامداران مکلف هستند بعد از ۲ فصل از اخذ پروانه بهره‌برداری چرا، اقدام به تهیه طرح مرتع‌داری کنند.

بهزاد با تاکید براینکه هرگونه مدیریت مراتع باید از طریق طرح مرتع‌داری باشد گفت: در همین راستا هرگونه احیا، عملیات بیولوژیک و بیومکانیک باید در راستای افزایش پوشش گیاهی و بالا بودن ضریب حفاظت و صیانت از عرصه‌های مرتعی باشد.

وی یادآور شد: در گذشته سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نگرش تولید علوفه داشت اما امروز از پتانسیل‌ها و استانداردها برای ارتقای بهبود معیشت بهره برداران، افزایش پوشش گیاهی، تولید علوفه و حفظ عرصه‌های مرتعی تلاش می‌شود.

مدیرکل مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: در همین راستا ۹ فعالیت شامل بومگردی، زنبورداری، توسعه گیاهان دارویی، زراعت چوب، گونه های چند منظوره، کشت علوفه کاری، پرورش ماکیان، آبزی پروری و پرواربندی تعریف شده است.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha