ایجاد نیروگاه‌های جدید برق در خوزستان باعث پایداری تولید صنایع می‌شود
رئیس اتاق اهواز:

ایجاد نیروگاه‌های جدید برق در خوزستان باعث پایداری تولید صنایع می‌شود

رئیس اتاق اهواز با اشاره به مشکلاتی که در فصول مختلف برای تأمین انرژی صنایع خوزستان وجود دارد، ایجاد نیروگاه‌های گازی و تجدیدپذیر را زمینه‌ساز پایداری تولید در صنایع عنوان می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شهلا عموری رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه ایجاد نیروگاه‌های گازی و تجدیدپذیر باعث پایداری تولید در صنایع استان می‌شود گفت: واحدهای تولیدی خوزستان در ایام سرد سال دچار محدودیت مصرف گاز، و در تابستان با مشکل قطع برق روبه‌رو هستند.

عموری در شصت و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: انرژی در زنجیره عرضه به‌عنوان کالای نهایی و در فرآیند تولید بسیاری از کالاها و خدمات نقش تأثیرگذاری دارد.

وی ادامه داد: به‌منظور پایش و بررسی نحوه توزیع سهمیه برق تخصیص یافته در ایام پیک ویژه خوزستان، رعایت عدالت، نحوه قطع، و چگونگی اطلاع‌رسانی ضرورت دارد و در این زمینه باید کمیته‌ای با عضویت دستگاه‌های متولی و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با تأکید بر اینکه تشویق واحدهای صنعتی برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در مجاورت کارخانجات می‌تواند به تأمین بخشی از برق موردنیاز صنایع در زمان پیک کمک کند گفت: علاوه بر این پیشنهاد می‌شود که در شهرک‌های صنعتی خوزستان سیاست‌های تشویقی جذب سرمایه‌گذار برای احداث نیروگاه‌های گازی یا تجدیدپذیر به کار گرفته شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: لازم است برنامه زمانی عملیات بازسازی و تعمیر در شرکت‌های فولادی به زمان پیک مصرف برق (تابستان) انتقال یابد.

وی ادامه داد: صنایع خوزستان در فصول مختلف با چالش تأمین انرژی روبه‌رو بوده‌اند که نگرانی‌هایی را در بین تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکار ایجاد کرده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به تأمین نشدن انرژی (برق و گاز) موردنیاز و یا قطع آن توسط دستگاه‌های خدمات رسان در مقطع زمانی خاص گفت: این شرایط باعث بروز خسارت‌های ناشی از تحقق نیافتن تولید و یا اشکالات فنی در تأسیسات صنایع شده است.

عموری افزود: با توجه به پیوسته بودن فرآیند تولید در کارخانجات صنعتی، هر مرحله قطعی انرژی موجب از بین رفتن مواد اولیه تولید و وارد آمدن آسیب شدید به دستگاه‌های خطوط تولید و درنتیجه کاهش قابل‌ملاحظه محصولات تولیدی شده است.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها  بیان کرد: قطعی انرژی (برق و گاز) علاوه بر تحمیل خسارت قابل‌توجه به واحدهای تولیدی، زمینه تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی برخی واحدهای تولیدی را نیز موجب شده است.

رئیس اتاق اهواز افزود: بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که نحوه قطع و محدود کردن انرژی نیز دارای ایراداتی در فرآیند و نحوه اجرا است که باعث رعایت نشدن حقوق قانونی واحدهای تولیدی شده است.

عموری با بیان اینکه برای به حداقل رساندن قطعی انرژی در مناطق و نواحی صنعتی باید تمهیدات و راهکارهای کاربردی جدی را در پیش گرفت گفت: اعلام دقیق ساعت قطعی و تعهد انجام برنامه ارائه شده در زمان تعیین شده به‌منظور کاهش آسیب به تجهیزات، حفظ واحدهای فعال و اشتغال نیروی انسانی از جمله این راهکارها است.

وی افزود: در این بین لازم است که دولت به اجرای مفاد قوانین و مقررات پرداخت خسارت ناشی از قطع برق مطابق با مفاد قراردادها و ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و آیین‌نامه اجرایی آن توجه داشته باشد.

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: در بازه زمانی که واحدهای تولیدی، به دلیل قطعی و یا نوسان برق دچار مشکل در تولید شده‌اند، باید به‌عنوان روز تعطیل محاسبه و مشمول محاسبه مالیات نگردند.

به گفته او، صنایع حوزه پتروشیمی، فولاد و نوردی، صنایع غذایی، کانی‌های غیرفلزی و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی به ترتیب بیشترین سهم در مصرف برق خوزستان را به خود اختصاص داده‌اند.

قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی ویژه صنایع بازنگری شود
استاندار خوزستان نیز در این نشست، با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی ویژه صنایع با چالش‌هایی برای واحدهای تولیدی همراه شده است گفت: این نحوه از قیمت‌گذاری به‌ویژه در زمینه افزایش بهای نرخ گاز، نیازمند بازنگری است.

صادق خلیلیان تصریح کرد: برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مبنای افزایش قیمت گاز برای صنایع بالادستی و میان دستی به‌ویژه پتروشیمی‌ها، بر اساس فوب خلیج‌فارس است.

وی ادامه داد: بر این اساس، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد، واحدهای سیمانی ۱۰ درصد و سایر صنایع (به‌غیراز نیروگاه) ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی، تعیین شده است.

خلیلیان با اشاره به اینکه محاسبه گاز مصرفی صنایع بر اساس نرخ شناور، باعث شده تا بیشتر صنایع پایین‌دست دچار چالش جدی شوند بیان کرد: نبود ثبات در نرخ گاز و غیرقابل پیش‌بینی بودن هزینه‌ها، امکان محاسبه هزینه‌های تولید به‌صورت شفاف و دقیق از شرکت‌ها گرفته شده و تصمیمات مدیریتی و حسابرسی شرکت‌های نیز با مشکلات متعددی همراه شده است.

وی گفت: به‌منظور برنامه‌ریزی برای قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی، مطابق با خواسته فعالان بخش خصوصی، موضوع تثبیت قیمت گاز ویژه صنایع از طریق مراجع مربوطه در سطح ملی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه امسال، تعرفه گاز ویژه صنایع، به‌صورت ماهیانه قیمت‌گذاری می‌شود، ضروری است نرخ این حامل‌های انرژی به‌موقع اعلام شود تا شرکت‌های تولیدی با مشکلی در برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات محصولات خود نداشته باشند.

خلیلیان همچنین به‌احتمال اعمال محدودیت ناشی از مصرف گاز در خوزستان و کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فصل سرما آغاز شده است و طبق سیاست‌های ملی، احتمال اعمال محدودیت مصرف گاز در صنایع وجود دارد، واحدهای تولیدی خرید سوخت جایگزین مانند مازوت را در دستور کار قرار دهند.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این نشست به موضوع مشکلات ناشی از قطع برق در ایام پیک برق ویژه واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: برابر با قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و به‌منظور پیگیری تأمین منابع موردنیاز برای پرداخت خسارات صنایعی که در جریان قطع برق و یا گاز دچار خسارت احتمالی شده‌اند باید یک کارگروه با حضور دستگاه‌های متولی تشکیل شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت ایجاد نیروگاه‌های برق ویژه صنایع و واحدهای تولیدی در مجاورت شهرک‌های صنعتی، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در این زمینه دعوت شود.

خلیلیان افزود: برای انجام این سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در راستای تسهیل شرایط تأمین برق موردنیاز استان ویژه صنایع، فرآیند صدور مجوزهای موردنیاز را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: همچنین به‌منظور برنامه‌ریزی توسعه‌ای استان با محوریت تأمین انرژی پایدار ویژه واحدهای تولیدی استان، سازوکار آغاز به کار کارگروه انرژی خوزستان در دستور کار معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قرار گیرد.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha