۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
چرا سکسکه می کنیم؟ مهمترین دلایل سکسکه را بشناسم

چرا سکسکه می کنیم؟ مهمترین دلایل سکسکه را بشناسم

به طور حتم شما نیز تا کنون سکسکه را تجربه کرده اید اما این عارضه چگونه ایجاد می شود؟ با ما در این بخش همراه باشید تا بررسی کنیم که مهمترین دلایل سکسکه کدام اند؟

به گزارش بازار، علت سکسکه چیست؟ هنگامی که دیافراگم(عضله جدا کننده ی قفسه سینه از شکم که در تنفس نقش مهمی دارد) دچار انقباض غیر ارادی شود، سکسکه بروز می کند که پس از هر انقباض غیرارادی این عضله، بسته شدن ناگهانی طناب های صوتی باعث تولید صدایی شبیه به هیک می کند.

بسیاری از افراد پس از یک وعده غذایی سنگین، مصرف غذای خیلی تند، نوشیدنی های الکلی یا قندی و یا در اثر هیجانات ناگهانی سکسکه را تجربه می کنند.

در برخی از موارد، به خصوص سکسکه های طولانی و مداوم این عارضه نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای است. در اکثر موارد بروز سکسکه فقط چند دقیقه طول می شود لذا به ندرت دیده شده که سکسکه ای چند ماه یا حتی چند سال تداوم داشته باشد.

در بسیاری از موارد بروز سکسکه با احساس سفتی در قفسه سینه، شکم و یا حلق همراه است.

چه زمانی باید به پزشک متخصص داخلی جهت رفع سکسکه مراجعه کرد؟

چنانچه سکسکه بیش از ۴۸ ساعت ادامه یابد و یا به حدی شدید باشد که فعالیت های فرد نظیر؛ خوابیدن، خوردن، تنفس، بهبود زخم پس از جراح و غیره را مختل کند در این حالت فرد مبتلا باید به پزشک متخصص داخلی جهت بررسی علت بروز سکسکه و درمان سریع تر آن مراجعه کند.

چرا سکسکه می کنیم؟ مهمترین دلایل سکسکه را بشناسم

مهمترین دلایل سکسکه کدام اند؟

سکسکه می تواند موقت و طولانی مدت بروز کند که در حالت موقت سکسکه خود به خود برطرف خواهد شد اما در مورد سکسکه های طولانی مدت باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه کرد:

· دلیل سکسکه کوتاه مدت که کمتر از ۴۸ ساعت هستند شامل؛ بلع سریع غذا، مصرف نوشیدنی های قند دار، مصرف افراطی الکل، سیگار کشیدن پرخوری و سنگین معده، تغییرات دمایی ناگهانی پیرامون بدن، هیجان و استرس روحی زیاد، ریفلاکس معده، ورود هوا به معده در هنگام جویدن آدامس یا هر گونه مکیدن می باشد.

· دلایل ایجاد سکسکه بلند مدت که بیش از ۴۸ ساعت به طول می انجامد عبارتند از؛

۱. انجام برخی جراحی های شکمی علاوه بر اینکه می تواند منجر به تومورهای شکمی یا سیستم عصبی مرکزی یا سکته مغزی شود، سکسکه طولانی مدت را در پی خواهد داشت که جهت بهتر لازم به پزشک متخصص مراجعه کرد.

۲. مشکلاتی چون؛ ریفلاکس معده، عوارض جانبی داروها، بیماری های عصبی، عفونت های مختلف، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی(سکته قلبی) از دیگر مواردی است که سبب بروز سکسکه طولانی مدت در فرد خواهند کرد.

۳. آسیب یا تحریک عصبی(عصب واگ یا اعصاب فرنیک)، وجود تومور، کیست و یا گواتر در گردن و اختلالات دستگاه عصبی مرکزی

۴. وجود تومور یا عفونت در دستگاه عصبی مرکزی، آنسفالیت،   مننژیت و سکته ی مغزی

۵. بیماری مولتیپل اسکلروزیس، آسیب به مغز و تومورها

۶. اختلالات متابولیک و مصرف برخی داروها

اگرچه دلایل متعددی برای ایجاد سکسکه از سوی جامعه پزشکی عنوان شده است اما این عارضه به دلایل ناشناخته ای نیز بروز می کند که هنوز از نظر علمی   اثبات نشده اند.

درمان سکسکه کوتاه مدت چگونه است؟

سکسکه کمتر از ۴۸ ساعت را با انجام یکسری اقدامات ساده نظیر؛ دمیدن در یک پاکت کاغذی، ترساندن فرد، خوردن یک نفس یک لیوان آب، پرت کردن حواس و ریلکس کردن بدن، خوردن چای نعناع، حبس کردن نفس، مصرف دمنوش آویشن و مصرف بهارنارنج و غیره به راحتی در منزل برطرف نمود اما در مورد سکسکه طولانی مدت باید به پزشک مراجعه کرد.

چرا سکسکه می کنیم؟ مهمترین دلایل سکسکه را بشناسم

درمان سکسکه های طولانی مدت توسط پزشک متخصص داخلی چگونه است؟

پزشک متخصص قبل از تجویز هر دارویی ابتدا با انجام یکسری بررسی ها(بررسی تعادل و هماهنگی بدن، رفلکس ها، حس بینایی و لامسه و توان عضلات) و حتی در صورت نیاز با تجویز برخی آزمایشات بالینی (آزمایشات خون جهت تشخیص دیابت، عفونت، بیماری کلیوی وغیره)، آزمایشات تصویر برداری(تصویر قفسه سینه، ام آر آی، آندوسکوپیک، توموگرافی کامپیوتری) علت ایجاد سکسکه را تشخیص می دهد زیرا سکسکه خود نشان دهنده وجود برخی مشکلات و بیمارهای گوارشی و حتی قلبی و عروقی است که با درمان این مشکلات می توان سکسکه را برطرف ساخت.

با این حال چنانچه فرد بیماری زمینه ای خاصی نداشته باشد پزشک با تجویز داروهایی نظیر؛ داروهای مسدود کننده اسید، داروهای موثر روی سیستم عصبی(باکلوفن و نورونتین)، متوکلوپرامید و کلرپرومازین وغیره سعی می کند سکسکه را درمان کند.

در مواردی که نیاز باشد پزشک با انجام جراحی های جزیی مانند جراحی مسدود کردن عصب می تواند سکسکه را برطرف سازد.

جمع بندی:

در بیشتر موارد سکسکه عارضه ای ناخوشایند اما موقت و گذرا است که پس از مدت کوتاهی خود به خود یا با انجام برخی اقدامات ساده برطرف خواهد شد اما در مواردی که سکسکه طولانی مدت باشد و بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد جهت بررسی علت ایجاد کننده و درمان آن باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه کرد.

اگرچه دلایل متعددی زمینه ساز بروز سکسکه می باشد اما در بیشتر موارد مشکلات گوارشی (مشکلات معده و مری) و ریفلاکس اسید معده اصلی ترین دلیل بروز سکسکه در افراد مختلف است.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha