۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵
قرارداد ۳ جانبه سوآپ گازی بخشی از مشکلات ۵ استان را حل خواهد کرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

قرارداد ۳ جانبه سوآپ گازی بخشی از مشکلات ۵ استان را حل خواهد کرد

گرگان سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بخشی از مشکلات سوخت پنج استان شمالی کشور را حل خواهد کرد.

رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص قرارداد سوآپ گازی بین سه کشور ترکمنستانآ ایران و آذربایجان اظهار کرد: ورود گاز به کشور از خط لوله استان های خراسان شمالی و گلستان انجام می‌شود و از این خطوط بین پنج استان(گلستان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی) توزیع خواهد شد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق این توافق گازی، از یک طرف ما از گاز کشور ترکمنستان استفاده کرده و به همان میزان از طرف دیگر به آذربایجان گاز صادر خواهیم کرد.

وی بیان کرد: هدف از این قرارداد آن است که مشکل گازی بخشی از مشکل گازی استان‌های واقع در انتهای خطوط لوله گاز برطرف شود.

سنگدوینی ادامه داد: سالانه حدود  ۱.۵ میلیارد الی دو میلیارد مترمکعب گاز طبق این قرارداد طبق این قرارداد وارد کشور شده و هنوز سهمیه هر استان مشخص نشده است.

طبق گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، این رقم حدود شش میلیون متر مکعب در روز که ممکن است در فصل زمستان به دلیل مصرف بالاتر افزایش یابد.

وی عنوان کرد: با این میزان، مشکل افت فشار و گاه، قطعی گاز در استان‌ های مذکور در فصول سرد سال از بین می رود.

سنگدوینی با بیان این که از سال ۹۵ ایران با ترکمنستان مشکل گازی داشت، گفت: با رایزینی های مسئولان، کشور ترکمنستان از حل اختلافات گازی استقبال کرد و آذربایجان هم که نیازمند خرید گاز از ایران و ترکمنستان بود، این تفاهم‌ نامه را امضا کرد.

کد خبر: ۱۲۱٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha