۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
پیش بینی رکورد ۵۰ساله در رکود اقتصاد ایران
آثار احتمالی ویروس کرونا بر کشورمان؛

پیش بینی رکورد ۵۰ساله در رکود اقتصاد ایران

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ویروس کرونا شکنندگی اقتصاد ایران را بیشتر خواهد کرد، می‌گوید: اقتصاد ایران در سال ۹۹ بدترین وضعیت را به لحاظ فقر و رکود طی ۵۰ سال اخیر تجربه خواهد کرد. میزان تولید ناخالص داخلی تا ۳۰ درصد افت می‌کند

بازار- تعطیلی کسب کارها در اقتصاد ایران همچنان ادامه دارد. بر اساس آنچه دولت اعلام کرده طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت و طبق گفته‌های معاون اول رییس جمهور در صورت نیاز  محدودیت‌های رفت و آمد دوباره تمدید خواهد. هنوز بررسی دقیقی از زیان کویید ۱۹ بر اقتصاد ایران و میزان تاب آوری بنگاه‌های تولیدی صورت نگرفته است. البته محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور به تازگی اعلام کرده که ویروس کرونا ۱۵ درصد مشاغل و تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وزارت صمت هم از کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی تقاضا در کشور خبر می‌دهد. گزارش‌های منتشر شده هم از شوک ناشی از کرونا بر بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل را فقط در واحدهای صنفی حکایت می‌کند.

 جعفر خیرخواهان کارشناس اقتصاد توسعه و فقر  در این باره به خبرگزاری بازارمی‌گوید: «بخش زیادی از آسیب‌های اعلام شده بر اساس برآوردهای قبل از تعطیلات نوروز است. معمولا در ایام نوروز تمامی‌کسب و کارها تعطیل هستند و نمی‌توان آن را به حساب کرونا گذاشت.» او با بیان اینکه با زیاد تر شدن عمر این ویروس در اقتصاد ایران، خسارت مالی آن هم بیشتر می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد که اقتصاد ایران در سال ۹۹ بدترین وضعیت خود را به لحاظ فقر و رکود طی ۵۰ سال اخیر تجربه کند.

او با بیان اینکه اقتصاد ایران پیش از شیوع ویروس کرونا به واسطه تحریم‌ها و سیاست‌های نادرست پولی و مالی و البته شرایط نامساعد کسب و کار در شرایط بحرانی قرار داست، ادامه داد: کویید ۱۹ شکنندگی اقتصاد ما را به طرز غیر متعارفی افزایش داده است.

به گفته خیرخواهان، احتمال می‌رود که میزان تولید ناخالص داخلی تا ۳۰ درصد افت کند و رشد اقتصادی هم منفی باشد.

الان زمان ادامه تحریم‌ها نیست

اما در شرایطی که ویروس کرونا هزینه سنگینی را به اقتصاد ایران تحمیل کرده که درآمدهای ارزی  و ریالی کشور به شدت کاهش پیدا کرده و دولت ایران به دلیل تحریم‌ها قادر به دریافت کمک های مالی و حتی دارایی بلوکه شده خود در سایر کشورها نیست.

علی اکبر ترکان مشاور سابق رییس جمهور در این باره به بازار می‌گوید: صادرات نفتی به دلیل تحریم‌ها به کمترین میزان خود رسیده و شیوع ویروس کرونا قیمت نفت را به کانال ۲۰ دلار بازگردانده است. از طرفی به دلیل رکود حاکم بر کسب و کارها امکان افزایش فشارهای مالیاتی را هم نمی‌توان داشت. امکان دریافت کمک از مجامع بین المللی هم به دلیل محدودیت‌هایی که در نقل و انتقال پول وجود دارد، ممکن نیست. به عبارت دیگر برای پوشش هزینه‌هایی چون پرداخت حقوق کارمندان و مستمری بگیران بازنشسته با مشکل مواجه خواهیم بود و خسارت‌های مالی مضاعفی که ویروس کرونا به اقتصاد ایران تحمیل کرده  این فشار را بیشتر می کند.

او با بیان اینکه حالا که تمام دنیا با یک دشمن واحد به اسم کرونا در حال مبارزه هستند، باید دست از خصومت‌های قبلی برداشت، ادامه داد: الان زمان مناسبی برای ادامه تحریم‌ها نیست. به دلیل تحریم‌ها تامین تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا در ایران به سختی در حال انجام است و این ظلم واقعی به مردم ایران است که هیچ توجیه و منطقی نمی‌توان برای آن داشت.

پیش‌بینی می‌شود که خسارت مالی کرونا بر اقتصاد ایران کمتر از کشورهای اروپایی و حتی برخی از کشورهای آسیایی باشد.

تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران کمتر از اروپایی‌ها

در این میان اما هستند کارشناسانی که معتقدند تاثیر کرونا بر اقتصاد ما کمتر از کشورهای اروپایی است. فرشید شکرخدایی رییس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران در اینباره به بازار می‌گوید: جدای از بار مالی ویروس کرونا بر بهداشت و درمان و تعطیلی کسب و کارها، محدودیت‌های ایجاد شده در تجارت خسارت مالی زیادی را به بسیاری از کشورها وارد کرده است. این در حالی است که تحریم‌ها در سال‌های گذشته به نوعی اقتصاد ایران را در یک حالت قرنطینه قرار داده بود. مبادلات تجاری ما با سایر کشورها به سختی انجام می‌شد و عملا قادر به نقل و انتقال پول نبودیم.

به گفته او، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که خسارت مالی کرونا بر اقتصاد ایران کمتر از کشورهای اروپایی و حتی برخی از کشورهای آسیایی باشد.

کد خبر: ۱۲٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha