حمل و نقل و انتقال پول مانع صادرات محصولات روستایی است
گفتگو با مدیر پلتفرم عرضه محصولات روستایی؛

حمل و نقل و انتقال پول مانع صادرات محصولات روستایی است

«حسن اصیل» مدیر پلتفرم عرضه مستقیم محصولات روستایی می گوید: برای ورود به بازارهای خارجی عمده ترین موضوع شبکه حمل و نقل بین المللی برای خرده فروشی و  انتقال پول است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال؛ با توجه به  اینکه یکی از  معضلات بخش کشاورزی، رساندن محصول ارگانیک و با کمترین مواد شیمیایی  به دست مصرف کننده است از این رو نوآورانی در این عرصه وارد شده اند تا  با ایجاد پلتفرمهایی هم  این دغدغه مشتریان را برطرف سازند  هم  با خرید بدون واسطه بتواند به کوتاه کردن دست دلالان کمک کنند.

یکی از این پلتفرمهای نوآورانه  کتدیلر است که در شهر تبریز در سال ۹۸ راه اندازی شده است؛ هرچند به گفته مدیر آن فعالیت آن گستره کشوری و ملی دارد  و در عین برنامه ریزی های اولیه برای حضور در بازارهای بین المللی و کشورهای همجوار نیز صورت گرفته است با ین حال وی معتقد است شبکه حمل و نقل بین المللی برای  ورود به بازار خارجی از جمله  چالشهاست.

در همین راستا خبرگزاری بازار جهت  بررسی راهکارها و چالشهای این حوزه گفتگویی با حسن اصیل دکتری کامپیوتر و رییس هیات مدیره شرکت توسعه کسب و کارهای پویان که  کتدیلر یکی از استارت آپهای این شرکت  است، انجام داده  است که در ادامه می توانید بخوانید.

 *در ابتدا لطفا توضیحی درباره فعالیت استارتاپ  کتدیلر بدهید.
کتدیلر یک شبکه عرضه و تقاضای محصولات روستائی و عشایری می باشد که به صورت مستقیم محصولات را از تولید کنندگان روستائی و عشایری جمع آوری و تهیه نموده و در سایت کتدیلر جهت شروع عرضه  می نماید این محصولات بدون دخالت استارت آپ و به همان شکل اولیه کنترل کیفی اولیه شده و پس از سفارش و خرید محصول توسط مصرف کننده نهائی درب منزل خریدار و مصرف کننده تحویل داده می شود.

شروع فعالیت استارت آپ کتدیلر از سال ۱۳۹۸ و محل اصلی استارت آپ در شهر تبریز می باشد اما فعالیت آن گستره کشوری و ملی دارد هر چند برنامه ریزی های اولیه برای حضور در بازارهای بین المللی و کشورهای همجوار نیز صورت گرفته است که به محض فراهم شدن شرایط لازم این فعالیت آغاز خواهد شد. همچنین استارت آپ کتدیلر با اداره کل کشاورزی استان، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات،کمیته امداد امام خمینی (ره)  شرکت پست استان، دانشگاه آزاد اسلامی آذرشهر و ... تفاهم نامه همکاری دارد.

* مزایای چنین پلتفرمهایی برای کمک به معیشت روستاییان و بهبود اقتصاد روستایی را بفرمایید.
بسیاری از روستائیان دسترسی به بازارهای خرده فروشی نداشته و راسا توانائی راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی را ندارند لذا مجبور هستند محصولات خود را با کمترین قیمت تحویل دلال داده و یا در بسیاری موارد نمی توانند محصول را به فروش رسانند. کتدیلر این امکان را فراهم می نماید که با کمترین هزینه بالاسری ( در حد چند درصد قیمت محصول ) روستائیان امکان عرضه محصول را به بازار داشته باشند و این امکان مورد استقبال بسیاری از تولید کنندگان شریف کشور قرار گرفته است.

*چه چالشهایی در  این حوزه  وجود دارد؟
با توجه به تجربه  پویان در راه اندازی استارت آپ های مختلف سعی شده است که به مرور زمان تمامی چالشها حل گردیده و راه حل متناسب به آن ارائه گردد همچنین مسئولین ادارات مختلف به خصوص اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل جهاد کشاورزی و شرکت پست حمایت خوبی را در این زمینه انجام دادند که جای تشکر و قدردانی دارد. در عین حال مهمترین چالش استارت آپ های خرده فروشی تخصصی شناخت تامین کنندگان، راه اندازی شبکه حمل و توزیع و رعایت مسائل بهداشتی می باشد.

* برای اینکه کشاورزان بیشتر به سمت استفاده  از این پلتفرمها روی بیاورند، چه راهکاری باید از سوی  دولت  و نهادهای ذیربط انجام گیرد؟
هرچند هزینه زیادی برای شناساندن استارت آپ کتدیلر و در طی دو مرحله تبلیغات از طریق شبکه های تلویزیونی سراسری صورت گرفته است اما به نظر می رسد بیشتر کشاورزان و حتی مصرف کنندگان هنوز اطلاعات کافی را در این خصوص ندارند. تبلیغات یکی از پرهزینه ترین بخشهای راه اندازی استارت آپ کتدیلر و مهمترین بخش آن از نظر هم بنیان گذاران این استارت آپ هست که نقش عمده ای در تجاری سازی محصول داشته است. 

حمل و نقل و انتقال پول مانع صادرات محصولات روستایی است

به نظر من دولت باید امکانی را ایجاد نماید تا استارت آپ های مهم که نقشی در تجاری سازی محصولات روستائی و عشایری دارند بتوانند با کمترین هزینه محصول و پلتفرم خود را به مردم بشناسانند.

* برای کوتاه کردن دست دلالان و رسیدن محصول نهایی  با قیمت مناسب به دست مشتری  چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟
هدف کتدیلر کلا حذف واسطه ها هست و ما صرفا محصول خود را از تولید کننده اصلی خریداری می کنیم برای این موضوع از کارگزاران محلی خود که قرارداد حمل و توزیع با ما دارند بهره می بریم. ما اجازه نمی دهیم دلال یا واسطه ها به شبکه ما نفوذ نمایند. ما با مناسبترین قیمت و به صورت مستقیم محصول را درب منزل تحویل مصرف کننده می دهیم.

*با توجه به  استفاده نادرست از مواد شیمیایی در روند تولید محصولات کشاورزی به نظرتان چنین پلتفرمهایی چگونه میتواند به استفاده و آموزش درست از مواد شیمیایی و کود به کشاورزان کمک کند؛ تا محصول سالم تری به دست مشتری برسد؟
عمده تولید کنندگان و تامین کنندگان محصولات کتدیلر، تولید کنندگانی هستند که محصولات خود را ارگانیک تولید می کنند و مزارع و کارگا ههای بزرگی را ندارند به همین دلیل مصرف مواد شیمیائی در آنها در حداقل ممکن است. از سوی دیگر مصرف کنندگان شهری علاقمند هستند که محصولاتی را بخرند که فاقد مواد شیمیایی هستند این موضوع مشوقی برای تولید محصولات ارگانیک هست.

* برای ورود به بازارهای خارجی چه موانعی دارید؟
عمده ترین موضوع ما شبکه حمل و نقل بین المللی برای خرده فروشی و  مشکلات بانکی ( انتقال پول ) می باشد که  امیدواریم با رفع تحریم های ظالمانه این موانع حل خواهد شد.

* کلام پایانی خود را بفرمایید.
ما همواره سعی کردیم یک شبکه عرضه و تقاضای مبتنی بر اعتماد را راه اندازی کنیم که هم در اقتصاد تولید کنندگان روستائی و عشایری موثر و مفید هست و هم نقش بسیار زیادی در سلامت مشتریان ما دارد. امیدواریم بتوانیم این اعتماد را تا هر زمان که کسب و کارمان ادامه دارد را حفظ کنیم. از شما نیز که به شناساندن استارت آپ های فعال در زیست بوم فناوری کشور تلاش می کنید تشکر و قدردانی می کنیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha