۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
ایجاد زیرساخت های گردشگری همدان نیازمند سرمایه گذاری| بخش خصوصی حمایت شود
بازار گزارش می‌دهد؛

ایجاد زیرساخت های گردشگری همدان نیازمند سرمایه گذاری| بخش خصوصی حمایت شود

همدان - گردشگری همدان این روزها برای ایجاد زیرساخت های گردشگری نیازمند ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی است اما این روند نیاز به حمایت از این عرصه و تدوین برنامه های مناسب دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری همدان که این روزها سال دومی را زیر سایه کرونا پشت سر می گذارد، تمامی ظرفیت های خود در این عرصه را یا به دست فراموشی داده یا ظرفیت های جدیدی در این حوزه ایجاد نکرده است.

روندی که به تعطیلی غارعلیصدر گره خورده و برند گردشگری همدان را خاموش کرده ضمن اینکه خانه های تاریخی همدان که می توانند در مسیر سرمایه گذاری، احیای گردشگری، رونق اقتصادی و غیره وارد کار شوند نیز این روزها حال و روز خوبی ندارند.

این درحالی است که به اذعان بسیاری از متخصصین اقتصاد گردشگری می توان تمامی این ظرفیت ها را در مسیر سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد کار کرد و زمینه را برای احیای چرخ های اقتصادی در استان همدان به حرکت در آورد.

صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پولساز، درآمدزا و البته اشتغالزا مطرح است، صنعتی که می تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال آن هم در استان همدان که صنعت آن چنگی به دل نمی زند، مهیّا سازد

صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پولساز، درآمدزا و البته اشتغالزا مطرح است، صنعتی که می تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال آن هم در استان همدان که صنعت آن چنگی به دل نمی زند، مهیّا سازد؛ اما به راستی در این عرصه چه قدم هایی در استان همدان برداشته شده است؟

گردشگری صنعتی سفید و درآمدزا است که بسیاری از کشورها با ورود به این عرصه نه تنها توانسته اند رونق اشتغال و ارزآوری را شاهد باشند بلکه بسیاری از روستاهای خود را نیز وارد این وادی کرده اند؛ اما هم چنان در استان همدان نه تنها چنین برنامه ریزی هایی در حوزه گردشگری روستایی، گردشگری فرهنگی، گردشگری تندرستی و غیره را شاهد نیستیم بلکه پیست اسکی همدان، غارعلیصدر، خانه های تاریخی و غیره همه و همه در مسیر سکوت و خاموشی به سر می برند.

ایجاد زیرساخت های گردشگری همدان نیازمند سرمایه گذاری| بخش خصوصی حمایت شود

بررسی وضعیت استان همدان ما را پای صحبت های صاحب نظران این عرصه نشاند مه در این خصوص صحبت های دو تن از فعالین گردشگری همدان را در گفتگو با بازار می خوانید:

بروکراسی های اداری در همدان را کاهش دهید
احمد شرفخانی یکی از فعالین حوزه گردشگری است که طرح ایجاد کیوسک های گردشگری در قسمت های گردشگرپذیر شهر همدان را ارائه داده است.

وی با بیان اینکه طرح توجیهی را برای پایگاه های اطلاع رسانی شهر همدان چهارسال پیش ارائه کردم، مطرح کرد: برای این طرح، همه زندگیم‌ را فروختم اما به راستی در این شهر کار کردن خیلی سخت است!

شرفخانی با اشاره به اینکه خوشحالم که کارم در نهایت به نتیجه رسید اما در این مسیر خیلی اذیت شدم، اظهار کرد: چهارسال پیگیر بودم، مصوبه ها را گرفتم، همه ارگان ها را چرخیدم تا در نهایت تعداد ۶ پایگاه جانمایی شد.

وی خواستار کاهش بروکراسی های اداری شد و افزود: برای این که بتوان همدان را به نحو مناسب به گردشگران و مسافران معرفی کرد خیلی تلاش کردم و حتی سه و نیم ساله پیش سازمان سرمایه گذاری هم رفتم اما به نتیجه نمی رسیدم.

همه این کارها را کردم تا همدان را به مسافران معرفی کنم اما شهرداری همسو نیست کارها گیر می کند و به راستی که هر اداره ساز خودش را می زند

شرفخانی با گلایه مندی خاطرنشان کرد: همه این کارها را کردم تا همدان را به مسافران معرفی کنم اما شهرداری همسو نیست، کارها گیر می کند و به راستی که هر اداره ساز خودش را می زند.

ایجاد زیرساخت های گردشگری همدان نیازمند سرمایه گذاری| بخش خصوصی حمایت شود

بهجت عباسی نیز با اشاره به محور توسعه همدان گردشگری است و نیاز است به این مهم توجه ویژه ای شود، گفت: همدان جایگاه و پایگاه خوبی در بخش گردشگری دارد.

مدیر خانه فعالان گردشگری همدان با بیان اینکه همدان در زمانی پایلوت گردشگری بوده و می تواند این موقعیت را مجدد به دست بیاورد، اظهار کرد: همدان، پایتخت کشورهای آسیایی بود و این موضوع باعث شد که بتوانیم در عرصه گردشگری به نحوی مناسب، بدرخشیم.

وی با اشاره به موقعیت های همدان در زمینه گردشگری، به وجود خانه های تاریخی و موقعیت های گردشگری تاریخی و فرهنگی در همدان پرداخت و گفت: همدان نیازمند شهرداری بافت است تا بتوان بافت کل شهر را حفظ و مانند شهرهای تبریز، یزد و اصفهان گام های مناسبی در این عرصه برداشت.

عباسی در ادامه صحبت های خود به خانه های تاریخی تخریب شده در همدان اشاره کرد و افزود: باید روی موقعیت های گردشگری این خانه ها تمرکز شود و برای آن ها کاربری های متفاوت تعریف شود.

نباید تنها برای خانه های تاریخی به موضوع ایجاد سفره خانه توجه شود بلکه با ورود بخش خصوصی به موضوع می توان این خانه ها را تبدیل به جواهرسازی، مهدکودک های لاکچری و غیره نمود؛ آن را حفظ و نجات داد

مدیر خانه فعالان گردشگری همدان ادامه داد: نباید تنها برای خانه های تاریخی به موضوع ایجاد سفره خانه توجه شود بلکه با ورود بخش خصوصی به موضوع می توان این خانه ها را تبدیل به جواهرسازی، مهدکودک های لاکچری و غیره نمود؛ آن را حفظ و نجات داد.

عباسی خطاب به دستگاه متولی در همدان به ویژه شهرداری مطرح کرد: خانه های تاریخی را نجات دهید! در این مسیر،  تملک خانه ها یا راضی کردن مالکین برای مرمت و تعریف کاربری لازم است.

ایجاد زیرساخت های گردشگری همدان نیازمند سرمایه گذاری| بخش خصوصی حمایت شود

مدیر خانه فعالان گردشگری همدان با بیان این موضوع در بخش پایانی صحبت های خود به مدرسه آزاد و عمارت جنانی همدان و موقعیت های آن ها برای رونق گردشگری و احیای دوباره آن ها اشاره کرد.

در ادامه این صحبت ها گفتگویی نیز با مرتضی خاکسار؛ استاد دانشگاه و کارشناس ارشد امور گردشگری، نویسنده و مترجم کتاب‌هایی چون «گردشگری ایران و ترکیه در مسیر ابریشم»، «خلاقیت در مدیریت سازمان و واحدهای کسب‌وکار»، «مدیریت مراکز و سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی»، «توریسم و توسعه اقتصادی» و «مدیریت گردشگری پایدار» ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

گردشگری شهری را با کمک بخش خصوصی راه بیندازیم
مرتضی خاکسار در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه استان همدان قابلیت بسیاری در عرصه گردشگری و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی استان را با ورود به این صنعت دارد، عنوان کرد: این روزها نباید دست روی دست گذاشت و باید این صنعت را احیا کرد.

این پژوهشگر اقتصاد گردشگری با تاکید بر اینکه نیاز است تا با اهل فن و کارشناسان مربوطه یک فرمول اقتصادی را برای این روند در پیش گیریم تا بتواند در این شرایط بد، یک اتفاق خوب گردشگری را رقم بزنیم، خاطرنشان کرد: می توان گردشگری شهری را در استان همدان رونق بخشید تا با استفاده از این حوزه بار دیگر، اقتصاد گردشگری را رونق بخشید.

بیماری کووید ۱۹، تمام چرخه‌های اقتصادی به ویژه جی. دی. پی گردشگری را در دنیا تحت تاثیر قرار داده و نباید بگذاریم در کشورمان این روند ادامه دار شود

خاکسار در ادامه صحبت های خود، با تاکید بر اینکه گردشگری درون‌شهری از یک سو نیازمند ارائه برنامه های مناسب و منسجم است و از سویی بایستی بخش خصوصی را در این عرصه وارد کار کرد، افزود: بیماری کووید ۱۹، تمام چرخه‌های اقتصادی به ویژه جی. دی. پی گردشگری را در دنیا تحت تاثیر قرار داده و نباید بگذاریم در کشورمان این روند ادامه دار شود.

ایجاد زیرساخت های گردشگری همدان نیازمند سرمایه گذاری| بخش خصوصی حمایت شود

نویسنده کتاب «گردشگری ایران و ترکیه در مسیر ابریشم» ادامه داد: باید طرح ها و برنامه های جدید را با نگاه درآمدزایی و وارد کار شدن دوباره گردشگری به حیات وارد کار کرد، راهکارهای سنتی را کنار گذاشت و با خلاقیت در این عرصه گام برداشت.

به راستی، گردشگری همدان این روزها برای ایجاد زیرساخت های گردشگری نیازمند ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی است، اما این روند نیاز به حمایت از این عرصه و داشتن برنامه های مناسب است.

این روزها که گردشگری با سوت و کوری ناشی از کرونا و تاثیرات آن بر بدنه سفر روبرو است؛ بهترین زمان است تا با حمایت از بخش خصوصی شاهد سرمایه گذاری و بهبود زیرساخت های گردشگری آن هم با برنامه ریزی های بلند مدت باشیم؛ به عنوان مثال، استان همدان قابلیت های زیادی در عرصه گردشگری تندرستی دارد، اما آیا توانسته ایم از موقعیت کوهستان الوند، پیست اسکی، سداکباتان، اصطبل موجود در روستای ورکانه و غیره در این عرصه بهره ای ببریم؟

قابلیت های استان همدان در زمینه گردشگری روستایی یا گردشگری شهری چطور؟ آیا توانسته ایم بخش خصوصی را در این عرصه وارد کار کنیم و اقتصاد گردشگری را احیا کنیم؟ با این تفاسیر، امید است تا با توجه به اینکه خانه های تاریخی همدان در مسیر نابودی وارد کار شده ان و از سویی، استان همدان کاندید ثبت جهانی هگمتانه است، این دو موضوع به هم گره خورده و با حمایت از مالکین این خانه ها، کاربری های جدیدی برای آن ها تعریف شود تا مالکین به سمت احیای آن ها ترغیب شده و بتوانیم در کنار پویایی صنعت گردشگری و حفظ تاریخ و فرهنگمان، زمینه ایجاد اشتغال و درآمدزایی از بدنه گردشگری را در استان همدان احیا کنیم.

کد خبر: ۱۲۰٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha