۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کونیگزگ جمرا؛ شاهکار مهندسی سوئد
اولین ابرخودرو مگا جی‌تی جهان معرفی شد

کونیگزگ جمرا؛ شاهکار مهندسی سوئد

کونیگزگ جمرا شاهکار مهندسی سوئد و اولین ابرخودرو مگا جی‌تی جهان با قدرت ۱۷۰۰ اسب‌بخار است.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار – سایت اتونیوز اخیرا مقاله ای در مورد پیشرفته ترین و پیچیده ترین خودرو جهان منتشر نموده است. این مقاله به بررسی ویژگی های کونیگزگ؛ شاهکار مهندسی سوئد و اولین ابرخودرو مگا جی تی جهان با قدرت ۱۷۰۰ اسب بخار پرداخته است.

ترجمه مقاله در ادامه آورده شده است.

شیوع ویروس کرونا که بسیاری از کشورهای جهان با آن درگیر هستند، نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ را لغو کرد و شرکت‌های خودروسازی مجبور شدند برای رونمایی جدیدترین محصولات به اینترنت پناه ببرند و تاحدودی شور و شوق سال‌های گذشته از بین رفت. شرکت کونیگزگ نیز مانند دیگر شرکت ها برای نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ برنامه‌ای ویژه تدارک دیده بود. نمایشگاه لغو شد و کونیگزگ غرفه‌ی ویژه‌ای دراختیار گرفت و از برخی رسانه‌ها برای دیدن جدیدترین محصولش دعوت کرد. جدیدترین محصول کونیگزگ مثل همیشه، قدمی روبه‌جلو در دنیای خودروسازی و مهندسی و فناوری است.

کویینزگ (Koenigsegg) یک شرکت خودرو ساز سوئدی در زمینه خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت است و کارخانه آن در شهر انگلهولم سوئد قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۴ میلادی تأسیس گردیده‌ است. اولین خودرو ساخت این شرکت در سال ۲۰۰۲ مجوز تردد دریافت نمود و مدل سی‌سی‌اکس (به‌انگلیسی: ccx) از سال ۲۰۰۶ به بازار آمد و فروش خوبی داشت.

محصولات این شرکت سوئدی به شتاب بالا، پایدار باورنکردنی و فرمان‌پذیری خارق‌العاده شهرت دارند. یکی از دستاوردهای اصلی محصولات کوئنیگزگ، کسب سریع‌ترین زمان لازم برای دست یابی به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و مجدداً برگشتن به حالت سکون است. زمانی که همواره در کتاب رکوردهای گینس به نام کوئنیگزگ ثبت شده‌است.

کونیگزگ این‌بار، اولین ابرخودروی جهان با ظرفیت کابین چهارسرنشین را رونمایی کرد - ابرخودرویی که در کلاس جدید مگا جی‌تی قرار می‌گیرد و در بخش قوای محرکه، بی‌رقیب و بی نظیر است. کونیگزگ جمرا، اولین ابرخودروی مگا جی‌تی چهارصندلی دنیا است که کابین جادار و حتی صندوق عقب و جلو برای بارگیری دارد. نام این ابرخودرو از دو واژه‌ی سوئدی ge به‌معنی «واگذار کردن» و mera به‌معنی «بیشتر» است. مفهوم تولید و نام‌گذاری جمرا این است که یک ابرخودرو با چهارصندلی، بدون از دست دادن ویژگی‌های اساسی در قدرت و سرعت، عرضه شود.

کونیگزگ جمرا به‌عنوان اولین خودروی Mega GT، به پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین مهندسی سوئدی‌ها مجهز است. پیشرانه‌ی سه سیلندر دو لیتری با فناوری کنترل مستقل سوپاپ‌ها و سیستم کارتل خشک، در کنار سه موتور برقی، ماژول کنترل اختصاصی، انتقال قدرت به‌ چهارچرخ، توزیع گشتاور مستقل در هر چرخ و جعبه‌دنده تک سرعته، مسئول حرکت دادن کونیگزگ جمرا با نهایت سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت هستند. سرعت‌گیری این ابرخودرو از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت تنها ۱/۹ ثانیه انجام می‌شود و پیشرفته‌ترین سیستم‌های کمکی در کنار راننده قرار گرفته است.باید گفت قدرت نهایی کونیگزگ جمرا ۱۷۰۰ اسب‌بخار است؛ اما اگر توان هر موتور را محاسبه کنیم، این ابرخودرو باید ۲۰۰۰ اسب‌بخار قدرت داشته باشد. هدف نهایی، تولید ابرخودرویی پیشرفته با وزن ۱۸۵۰ کیلوگرم است؛ اما احتمال دارد که وزن جمرا به ۱۸۸۰ کیلوگرم هم برسد. اگر جمرا ۱۸۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشد، بیش از ۴۵۰ کیلوگرم از پورشه تایکان سبک‌تر است.

کونیگزگ جمرا با اینکه یک خودروی چهارصندلی است، اما تنها دو در دارد و طراحی بدنه با الهام از اولین خودروی پروتوتایپ کونیگزگ در دهه‌ی ۱۹۹۰ انجام شده است و درنگاه اول با بسته بودن درها، جمرا مثل یک ابرخودروی دوسرنشینه به‌نظر می‌رسد. مسئولیت طراحی کونیگزگ جمرا با مدیر واحد طراحی این شرکت، «الکساندر ساشا سلیپانوف» بود.

در نمای جانبی، طراحی جمرا کاملا جذاب است: فاصله‌ی کم سپر تا چرخ‌ها، رینگ‌های بزرگ و کابین گسترده با طرحی که شیشه به جلو کشیده شده است، کونیگزگ جمرا را زیبا نشان می‌دهد. برخلاف خودروهای دیگر کونیگزگ، درهای جمرا علاوه بر بیرون آمدن و به جلو رفتن، کمی به بالا هم باز می‌شوند تا با برآمدگی کنار جاده برخورد نکنند. باید گفت سوار و پیاده شدن به کابین برای تمام سرنشینان بدون تغییر دادن تنظیمات صندلی‌های ردیف جلو ممکن شده است. در سپر جلو دریچه‌ هوای طولی طراحی شده است و در دو طرف آن و جلو  چرخ‌ها، دو بخش کوچک برای جلوگیری از شکل‌گیری جریان گردابی هوا تعبیه شده است. تمام دریچه‌های هوای بزرگ و کوچک در سپر جلو، کاپوت، زیر چراغ‌ها و جلوی چرخ‌ها در خنک کردن سیستم ترمز، پیشرانه، باتری و مبدل گشتاور نقش دارند. در دو طرف شیشه‌ی کابین گسترده و برف‌پاک‌کن مرکزی، به‌جای آینه، دو دوربین کار گذشته شده است.

تمام امکانات رفاهی دراختیار سرنشینان کونیگزگ جمراه خواهد بود. دو نمایشگر لمسی ۱۳ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در داشبورد و صندلی‌های ردیف عقب با پشتیبانی از اپل کارپلی، اتصال کامل به اینترنت با سیم‌کارت ویژه کونیگزگ، دو شارژ بی‌سیم تلفن همراه، پورت‌های شارژ USB، سیستم صوتی حرفه‌ای با ۱۱ بلندگو و ساب‌ووفر، ۸ جالیوانی با قابلیت گرم و سرد نگه‌داشتن نوشیدنی، اتصال ایزوفیکس صندلی کودک در عقب، سیستم تهویه مطبوع سه‌گانه، چکش‌های کوچک و مخصوص برای شکستن سریع شیشه‌ها در شرایط اضطراری، چراغ مطالعه برای دو سرنشین صندلی عقب، ۶ کیسه هوا، حسگر باران، دو کپسول آتش‌نشانی، ترمز دستی برقی، شیشه‌های برقی و دوربین ۳۶۰ درجه و حسگرهای پارک بخشی از امکانات این ابرخودرو هستند.

سیستم انتقال قدرت کونیگزگ جمرا بسیار هوشمندانه طراحی شده است. یک پیشرانه‌ی بنزینی و سه موتور برقی، همه در محور عقب نصب شده‌اند. طراحی این موتور بنزینی و برقی به‌گونه‌ای است که قدرت تولیدی آن‌ها ازطریق یک میل گاردان طویل که در داخل لوله‌ی گشتاور فیبرکربنی قرار گرفته به چرخ‌های جلو منتقل شود. کونیگزگ جمرا، بالاترین اعداد در مشخصات فنی را با کوچک‌ترین پیشرانه دارد. جمرا تکامل پیشرانه‌های احتراق بنزینی را در زمانی نشان می‌دهد که همه‌چیز در حال برقی شدن است.

کونیگزگ جمرا به‌دلیل شیوع کرونا، مراسم رونمایی که لیاقتش را داشت، دریافت نکرد. جایگاه کونیگزگ جمرا در کلکسیون و پشت‌پرده برای سرمایه‌گذاری شخصی نیست. شاید مسئولیت اصلی خریداران جمرا این باشد که ساخته‌ «کریستین فن کونیگزگ»  را در خیابان‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها بدون شلوغ‌کاری و هیایو، به‌نمایش بگذارند.

کد خبر: ۱۲٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha