۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
ظرفیت منطقه آزاد اروند برای تبدیل شدن به قطب پرورش ماهیان گرمابی ایران
یادداشت؛

ظرفیت منطقه آزاد اروند برای تبدیل شدن به قطب پرورش ماهیان گرمابی ایران

منطقه آزاد اروند ظرفیت تبدیل شدن به قطب پرورش ماهیان گرمابی، ماهیان دریایی و میگو را در ایران دارد.

خبرگزاری بازار_ فروغ محمدی: رشد جمعیت، افزایش نرخ بیکاری و لزوم تولید غذای ارزانتر، نیازمند برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای بهینه در راستای رفع این معضلات است و در چنین شرایطی و با وجود تحریم‌های اعمال شده بر کشور، ضرورت تولید و خودکفایی در حوزه‌های مختلف، بیشتر احساس می‌شود.

یکی از موضوعات مهم، تهیه پروتئین مورد نیاز مردم است و آبزی پروری به عنوان محورها و راهبردهای تولید پروتئین می‌تواند قرار بگیرد.

سرانه مصرف سالانه ماهی در جهان ٢١ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته ٣٠-٣٥ کیلوگرم است و در کشوری همچون ژاپن به ٧٠ کیلوگرم نیز می‌رسد؛ در حالیکه در ایران نصف سرانه مصرف جهان است و به حدود ۱۱ کیلوگرم می‌رسد.

وجود زیرساخت

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان و شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر با وسعت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت قرار دارد.

منطقه آزاد اروند با داشتن دسترسی مناسب به آب شیرین رودخانه و آب شور حاصل از اختلاط آب رودخانه بهمنشیر و خلیج فارس در شهر چوئبده واقع در ۳۵ کیلومتری آبادان، مناسب پرورش میگو و گونه‌های مختلف ماهیان دریایی است و زیرساخت آن هم اکنون وجود دارد.

وجود زمین‌های لم یزرع مناسب آبزی پروری و ایده آل بودن دمای هوا خصوصا برای پرورش ماهیان گرمابی و میگو در این منطقه باعث شده که چنانچه بر روی آن برنامه‌ریزی صورت گیرد، به یکی از قطب‌های پرورش ماهیان گرمابی، ماهیان دریایی و میگو در ایران تبدیل شود.

اشتغالزایی با آبزی پروری

متاسفانه در حال حاضر فعالیت‌های آبزی پروری منطقه آزاد اروند به چند سایت پرورش ماهیان گرمابی در خرمشهر، استخرهای پرورشی میگو و پرورش تنها یک گونه ماهی دریایی در منطقه چوئبده محدود می‌شود در حالیکه با توجه به شرایط محیطی مناسب و پتانسیل‌های آبزی پروری موجود و جوانان بیکار بسیار در منطقه، انتظار می‌رود هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و هم بخش دولتی توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند که این روند به طور حتم در راستای شکوفایی اقتصاد منطقه آزاد اروند خواهد بود. 

مسئله مهمی که علاوه بر بازارهای داخلی، چه در سطح منطقه آزاد اروند و چه در سطح کشوری، باید مد نظر قرار گیرد نزدیکی به کشور عراق است که می‌تواند بازار پرسود و ارزآوری در شرایط فعلی باشد.

آبزی پروری صنعت بسیار گسترده و متنوعی است و فقط محدود به پرورش ماهی و میگو نمی‌شود، به طور مثال پرورش جلبک یکی از فعالیت‌های زیرمجموعه آبزی پروری است که دارای پتانسیل‌های فراوان برای به کارگیری در حوزه‌های گوناگون به ویژه انرژی و غذا است و به عنوان مکمل غذایی طیور، آبزیان، کود کشاورزی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی و ... کاربرد دارد به همین دلیل باید از کارآفرینانی که علاقمند به فعالیت در این حوزه‌ها هستند حمایت و یا حتی مشوق‌هایی برای ترغیب سرمایه‌گذاران به ورود به این عرصه‌های نو در نظر گرفته شود زیرا توسعه آبزی‌ پروری علاوه بر رشد اقتصادی منطقه، زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را هم فراهم خواهد کرد.

ضرورت ارائه تسهیلات به فارغ‌التحصیلان

با توجه به فعال بودن رشته دانشگاهی شیلات در منطقه آزاد اروند و همچنین فارغ‌التحصیلی بسیاری از دانشجویان در هر سال به عنوان نیروی کار متخصص و آماده، ضرورت دارد سازمان شیلات ایران تسهیلاتی را برای فارغ التحصیلان در این رشته، از جمله اعطای وام‌های کم بهره، در اختیار قرار دادن زمین‌های مناسب آبزی پروری و یا ملزم کردن پرورش دهندگان به استفاده از فارغ‌التحصیلان شیلاتی و بهداشت آبزیان در مزارع پرورشی خود، در نظر بگیرد تا از این طریق بتوانند از تخصص خود به منظور ارتقای سطح تولیدات و بهداشت و همچنین کاهش بیماری‌های آبزیان و در نتیجه افزایش سود اقتصادی در آبزی پروری منطقه و کشور استفاده کنند.

*دکتری بهداشت آبزیان

کد خبر: ۱۲٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha