۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
افزایش ۳ برابری مصرف گاز هند تا سال ۲۰۳۰

افزایش ۳ برابری مصرف گاز هند تا سال ۲۰۳۰

با وجود رونق در تولید داخلی، گاز طبیعی مایع هم چنان در زمینه تامین گاز مورد نیاز هند، نقشی راهبردی خواهد داشت.

به گزارش بازار، با توجه به ورود هند به صنایع جدیدی مانند فلزات و توسعه  آن، پیش بینی می شود که مصرف گاز طبیعی این کشور تا پایان این دهه از مقداری در حدود ۱۷۴ میلیون متر مکعب استاندارد در روز به عدد ۵۵۰ برسد. حرکت متحولانه این کشور به منظور پایبندی به تولید خالص کربن صفر تا سال ۲۰۷۰، جهت گیری قطعی اقتصاد هند به سمت ایجاد آلودگی کم تر را نشان می دهد.

دولت هند این هدف را دنبال می کند که تا سال ۲۰۳۰، سهم گاز طبیعی را در سبد اولیه  انرژی از ۶.۲% حال حاضر، تا ۱۵% افزایش دهد.

مصرف گاز این کشور در حال حاضر، چیزی در حدود روزانه ۱۷۴میلیون متر مکعب استاندارد می باشد که عمدتا توسط شبکه ی گاز شهری و واحدهای انرژی استفاده می شود. از این مقدار، ۴۹درصد از جانب تولید داخل و باقی آن توسط واردات در قالب گاز طبیعی مایع تامین می شود.

برآورد می شود که در سمت عرضه، با استفاده از تولید بومی و کمک چشمگیر به واسطه  واردات گاز طبیعی مایع به علاوه ی بایوگاز، کشور تا سال ۲۰۳۰- ۲۰۲۹، به محدوده ی روزانه ۳۸۰ میلیون متر مکعب استاندارد دست پیدا کند.

با وجود رونق در تولید داخلی، گاز طبیعی مایع هم چنان در زمینه  تامین گاز مورد نیاز هند، نقشی راهبردی خواهد داشت. تاکنون و طی سه ماهه آخر سال، تولید بومی به محدوده روزانه ۲۰-۱۹ میلیون متر مکعب استاندارد رسیده و گنجایش واردات گاز طبیعی مایع، تا ۴۰ میلیون تن در سال رشد خواهد کرد.

تقاضای گاز این کشور را تا پایان سال دهه جاری و با یک دید محافظه کارانه، می توان در حدود روزانه ۳۸۰ میلیون متر مکعب و با یک نگاه خوشبینانه این رقم را در محدوده ی روزانه ۵۵۰ میلیون متر مکعب استاندارد، برآورد کرد. به نظر می رسد رشد انرژی های تجدیدپذیر در واقع فرصتی برای رشد گاز خواهد بود. بنابراین برای جایگزینی این انرژی ها و از منظر تولید آلایندگی کربنی، گاز مناسب ترین گزینه است، می توان گفت هر جا که امکان استفاده از انواع تجدیدپذیر انرژی وجود نداشته باشد، شاهد حضور گاز خواهیم بود.

طی ۵ تا ۸ سال آینده، هند نیاز به یک سرمایه گذاری قابل توجه بر روی ساخت ترمینال ها و اجرای خطوط لوله، به منظور توسعه ی استفاده از گاز طبیعی دارد. انتظار می رود که تقاضای گاز به طور عمده از صنایع و بخش هایی مانند فلزات، پالایشگاه ها، حمل و نقل و گرمایش و سرمایش نشات بگیرد.

تقاضا از جانب بخش گاز شهری نیز  احتمالا از مقدار روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب استاندارد تا ۱۴۰ میلیون متر مکعب استاندارد در روز، طی ۸ سال رشد می کند. این در حالی است که انتظار می رود استفاده از گاز در پالایشگاه ها از حدود ۱۴ mmscmd در حال حاضر به ۵۸ mmscmd برسد.

پیش بینی می شود که LNG به عنوان سوخت مورد استفاده در بخش حمل و نقل در هند تا سال ۲۰۳۵ به ۱۴ میلیون تن برسد و هم چنین، استفاده از گاز طبیعی مایع در کامیون ها می تواند با مصرف دیزل جا به جا شود و وابستگی هند به واردات نفت را کاهش دهد.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha