۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
ایران، ترکیه و عراق بلوک اقتصادی غرب آسیا
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

ایران، ترکیه و عراق بلوک اقتصادی غرب آسیا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مثلث قدرتمند ایران، ترکیه و عراق توازنی در اقتصاد غرب آسیا ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره فواید تشکیل بلوک اقتصادی میان ایران، عراق و ترکیه به پیشنهاد عراق گفت: در خاورمیانه و غرب آسیا سازمان‌های مختلفی داریم و اینکه هر بلوک بندی به چه میزان به افزایش تبادلات و تجارت‌ها کمک کند به اراده کشورهای امضا کننده بستگی دارد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سه کشور سرنوشت مشترکی در منطقه دارند، یادآور شد: پیوندها و دغدغه‌های مشترکی میان سه کشور در حوزه بحران آبی، موضوعات اقلیت‌های قومی، مسائل توسعه یافتگی و مشکلات جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی و نفوذ غرب وجود دارد که باعث ایجاد ظرفیت جهت تشکیل یک بلوک مشترک می‌شود.

وی افزود: لازم است نیت کشورهای طرف مذاکره در این بحث، در حوزه‌های سیاسی، برداشتن موانع و سوءتفاهم‌ها باشد که به تلاش این کشورها بستگی دارد.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با اشاره به همکاری نزدیک با ترکیه در قالب فعالیت‌های پارلمانی، گفت: ایران جزء اصلی‌ترین کشورهای شاخص بین المجالس آسیایی است که همواره تلاش کرده فعالیت‌های مشترک با ترکیه داشته باشد همچنین این تعامل‌ها را با عراق نیز صورت داده و توانسته ایم مثلث قدرتمندی در منطقه شکل دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین مداخله رژیم صهیونیستی و آمریکا در مسائل داخلی منطقه را یک معضل مهم دانست و افزود: آن‌ها از ترس قدرتمند شدن بلوک‌های اقتصادی به اختلافات دامن می‌زند، اما ما تلاش داریم ضمن مراقبت در برابر شیطنت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی توازنی در غرب آسیا شکل دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه برخی حوزه‌های تجاری ایران با ترکیه و عراق هم پوشانی ندارد که باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: برای مثال ترکیه نفت و گاز ندارد که می‌تواند از عراق و ایران وارد کند و یا ما نیازمند برخی مواد اولیه صنعتی هستیم که می‌توانیم از ترکیه وارد کنیم، همچنین جمهوری اسلامی ایران صادرکننده صنایع دستی، خشکبار و تولیدات معدنی است که در این حوزه‌ها با ترکیه و عراق مشابه است لذا باید نیازهای یکدیگر را شناسایی کرده و در نهایت خود را از وابستگی دور کنیم.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha