۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
قوانین حمایت از حقوق کارگران ضمانت اجرایی ندارد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قوانین حمایت از حقوق کارگران ضمانت اجرایی ندارد

مشهد- سهرابی عضو هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی گفت: متأسفانه قوانین حمایت از کارگران ضمانت اجرایی نداشته و اداره کل کار و تعاون نیز در برابر آن سکوت می‌کند.

احسان سهرابی در گفت‌وگو با بازار عنوان کرد: به استناد ‌ماده ۴۸  به‌منظور جلوگیری از بهره‌کشی از کارگر وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه و به مرحله اجرا درآورد اما متأسفانه در عمل شاهد توجه به این موضوع نیستیم.

نماینده کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار بابیان اینکه به‌طور مثال این موضوع درباره کارگران شرکت سیمان جوین باوجود توافق‌های به‌عمل‌آمده هنوز به سرانجام نرسیده و هیچ شخصی هم پاسخگو نیست اظهار کرد: شرکت سیمان جوین با حدود ۲۵۰ نیروی انسانی مشغول به کار است که با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی کارگران لذا پیش‌ازاین اعضای شورای اسلامی کار تقاضای مطالبات حداقلی از کارفرمای محترم را داشتند.

وی ادامه داد: در همین راستا با حضور مسئولان شهرستان در مرحله نخست توافق ۷ بند و در مرحله دوم ۱۷ بند منعقد و مقرر شد ایجاد شورای اسلامی کار برای محقق شدن مطالبات کارگران با حمایت فرماندار محترم این موضوعات را پی‌جویی کنند.

سهرابی اذعان کرد: حال با توجه شرایط عدم تمکین توافقات و پرداخت مالی توسط کارفرما گزارش‌هایی مبنی بر شکایت کارفرما علیه نمایندگان قانونی‌اش تنظیم‌شده است!

عضو هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی بیان کرد: امروز اگر نمایندگان کارگر بر مبنای قانون وظیفه خودشان عمل کنند باید در هیئت موضوعه ماده ۲۲ پاسخ دهند و حال این سوال پیش می‌آید که اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی نسبت به اجرای قانون در موعد شرایط احراز کارخانه بابت طرح طبقه‌بندی مشاغل چرا سکوت کرده است؟

این فعال کارگری اذعان کرد: پرسش دیگر این است که ضمانت اجرای پیمان‌های دسته‌جمعی  و مفاد این‌گونه توافق‌ها برای احقاق حق‌وحقوق کارگران بر عهده کیست  و تلطیف و تنظیم روابط کار جزء صلاحیت ذاتی کدام دستگاه است؟

وی ادامه داد: عملیات اجرائی شرکت سیمان جوین در سال ۱۳۸۶ به همت سید کاظم اورعی میر زمانی در منطقه‌ محروم در ۲۴ کیلومتری شهرستان جغتای در استان خراسان رضوی آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: شرکت سیمان جوین ضمن اشتغال‌زایی در منطقه جوین و جغتای، حرکت به‌سوی تولید انبوه باکیفیت جهانی را سرلوحه اهداف خود قرار داده و در مدت کوتاهی به این مهم دست‌یافته است اما شایسته است تا حق‌وحقوق کارگران را نیز سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

  

کد خبر: ۱۲۰٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha