۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
تعاونی زنبورداران ایلام نیازمند حمایت| سرمایه برای خرید شکر وجود ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

تعاونی زنبورداران ایلام نیازمند حمایت| سرمایه برای خرید شکر وجود ندارد

ایلام- تعاونی زنبورداران ایلام یکی از مهمترین تشکل‌های اقتصادی استان ایلام به شمار می‌رود که نیازمند حمایت مسئولان از جمله ارائه تسهیلات برای خرید شکر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعاونی‌های روستایی به عنوان مهمترین تشکل در روستاها از سابقه طولانی و پیشینه‌ای غنی و ارزنده در زمینه همکاری و کارگروهی برخوردار هستند و همواره به عنوان نهادهای پشتیبان و حامی توسعه روستایی و واحدهای تولید و بهره برداری بخش کشاورزی محسوب می‌شوند.

ارتباط تنگاتنگ بین روستا و فعالیت کشاورزی و نقش مهم نواحی روستایی در تولید محصولات کشاورزی ضرورت‌های توجه به توسعه تعاونی‌های روستایی را دوچندان است.

شرکت‌های تعاون روستایی به رغم برخی نارسایی‌های موجود با سابقه طولانی اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها قلمداد می‌شوند و می‌توانند با اتکا بر توان‌های مادی و معنوی خود که ناشی از روحیه تعاون و همکاری است، همگام با سیاست‌های توسعه در بهبود کیفیت زندگی، کار، تولید و ارتقای سطح درآمد روستائیان و وضعیت اجتماعی اعضای خود موثر باشند.

۸ هزار نفر عضو تعاونی زنبورداران ایلام
مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرکت تعاونی زنبورداران ایلام از سال ۱۳۶۱ فعالیت خود را شروع کرده و تا به این لحظه ۳۶۴ نفر عضو دارد.

هاشم گل نظری بیان کرد: عمده فعالیت‌های تعاونی زنبورداران عرضه تجهیزات زنبورداری، عرضه نهاده‌های زنبورداری نیشکر و کندو به قیمت تعاونی و ارائه خدمت به سهامداران است.

تعاونی زنبورداران ایلام نیازمند حمایت| سرمایه برای خرید شکر وجود ندارد

وی افزود: در استان ایلام حدود ۸ هزار نفر زنبوردار در این عرصه مشغول به فعالیت هستند که بالغ بر نصف آنها شاید بیشتر به استان‌های همجوار کوچ نشینی می‌کنند و ییلاق و قشلاق دارند.

مشکل اصلی زنبورداران هم اکنون شکر است و سهمیه استانی ایلام بسیار کم است، همین مقدار سهمیه ناچیزی که به استان تخصیص می‌دهند متاسفانه چون شرکت‌های تعاونی سرمایه ندارد نمی‌توانیم آن را جذب کنیم

گل نظری ادامه داد: الان زنبوردار استان ایلام بیشتر در مناطق گرمسیری هستند.

شرکت تعاونی زنبورداران ایلام سرمایه کافی برای ارائه خدمات ندارد
مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران ایلام بیان داشت: شرکت‌های تعاونی زنبورداری نقش بسزایی در اقتصاد استان دارند، تعداد زیادی زنبوردار و به همراه خانوار مشغول به فعالیت هستند که می‌توانند برای استان اشتغالزایی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: صنعت زنبورداری در استان ایلام توانایی تولید، عرضه و صادرات عسل به بازارهای استانی، دیگر استان‌ها و حتی خارج کشور صادرات را دارا هستند.

گل نظری عنوان کرد: شرکت تعاونی زنبورداران ایلام متاسفانه سرمایه کافی برای ارائه خدمت به اعضای خود را ندارد، همچنین از محیط کافی برای فعالیت برخوردار نیست.

وی گفت: مشکل اصلی زنبورداران هم اکنون شکر است و سهمیه استانی ایلام بسیار کم است، همین مقدار سهمیه ناچیزی که به استان تخصیص می‌دهند متاسفانه چون شرکت‌های تعاونی سرمایه ندارد نمی‌توانیم آن را جذب کنیم.

تولید سه هزار تن عسل در استان ایلام
مدیرکل تعاون روستایی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زنبورداری یکی از بخش‌های پرظرفیت در استان ایلام است که در حال توسعه بوده و اگر توجه بیشتری به این صنعت شود قطعاً به عنوان یک صنعت پیشرو در زیربخش های کشاورزی مطرح خواهد شد.

 در حال حاضر چند راه برای جذب سرمایه یا تکمیل سرمایه به هیئت مدیره اتحادیه تعاونی زنبورداران استان پیشنهاد شده که راه اولی که پیشنهاد شده این است افزایش سرمایه از طریق خود اعضا انجام شود

محمدناصر ناصری افزود: در سطح استان نزدیک به ۱۶۷ هزار کلونی زنبور عسل وجود دارد و تولید سالانه عسل و مشتقات آن در استان نزدیک به سه هزار تن است.

تعاونی زنبورداران ایلام نیازمند حمایت| سرمایه برای خرید شکر وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه عسل تولیدی استان بیشتر در داخل خود استان و استان‌های همجوار به فروش می‌رسد، عنوان کرد: کارهای شرکت‌های تعاونی از جمله تامین سرمایه با مشارکت خود اعضا انجام می‌شود.

راه‌های جذب سرمایه در تعاونی زنبورداران
وی گفت: در این راستا برنامه ریزی شده که از چند طریق سرمایه کافی برای خرید نهاده‌های زنبورداران مانند شکر، پیدا کردن بازار برای فروش محصولات زنبورداران و ساماندهی کوچ زنبورداران و سایر خدماتی که نیاز زنبورداران استان است، جذب شود.

ناصری افزود: در حال حاضر چند راه برای جذب سرمایه یا تکمیل سرمایه به هیئت مدیره اتحادیه تعاونی زنبورداران استان پیشنهاد شده که راه اولی که پیشنهاد شده این است افزایش سرمایه از طریق خود اعضا انجام شود.

مدیرکل تعاون روستایی ایلام تصریح کرد: تعاون روستایی به عنوان سازمانی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی  در تمام زیربخش های کشاورزی که طرح‌های مهمی اجرا می‌شود، از طریق استقرار نظام بهره برداری و نظام حقوقی خاص در قسمت‌های مختلف بهره برداران را ساماندهی می‌کند.

با توجه به وجود ۵۵۰ گونه گیاهی شهدزا در استان ایلام، این استان یکی از مهمترین مناطق کشور برای تولید عسل و فعالیت‌های زنبورداری است.

حمایت از تعاونی‌های زنبورداری در استان ایلام قطعاً در توسعه بخش‌های مختلف استان و اشتغال جوانان نقش بسیار زیادی دارد.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      درود متاسفانه شکر تعاونی ها به دست زنبوردار نمیرسه و به فروشنده ها و مراکز فروش شکر فروخته میشود نه تنها قیمت کم نمیشود افزایش هم پیدا میکنه لطفا رسیدگی کنید با تشکر