۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
تدوین نخستین استاندارد شرکتی ساخت محصولات غیراصلی در مناطق نفت‌خیز جنوب

تدوین نخستین استاندارد شرکتی ساخت محصولات غیراصلی در مناطق نفت‌خیز جنوب

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تدوین استاندارد «ساخت محصولات غیراصلی - ماشین‌آلات فرآیندی» برای نخستین‌ بار از سوی این شرکت خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، سید ابوالقاسم شایسته‌امین‌زاده اظهار کرد: استاندارد «ساخت محصولات غیراصلی - ماشین‌آلات فرآیندی (محصولات مکانیکی)» نخستین‌ بار از سوی معاونت خدمات مهندسی تعمیرات مدیریت تولید این شرکت، اعلام نیاز و پیشنهاد شد و از سوی کمیته فرعی ساخت محصولات غیراصلی زیر نظر کمیته تخصصی استانداردهای ماشین‌آلات فرآیندی تدوین شده است.

وی گفت: این استاندارد الزاماتی را برای یکسان‌سازی فرآیندها و فعالیت‌های مهندسی معکوس برای ساخت و جایگزینی محصولات اصلی با محصولات غیراصلی، شامل قطعات و مجموعه‌های یدکی و تجهیزات جانبی مکانیکی متعلق به ماشین‌آلات فرآیندی در سطح شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ارائه می‌دهد.

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: در این استاندارد تلاش شده است تا فرآیندها و فعالیت‌های مهندسی معکوس و الزامات بااهمیت مرتبط با کارایی، طول عمر، ایمنی، قابلیت اطمینان و حفظ کیفیت مورد توجه و استانداردسازی قرار گیرد. بر این اساس، ضروری بود نمایندگان همه ذی‌نفعان در فرآیند تدوین استاندارد مشارکت کنند و استانداردی تدوین شود که مورد پذیرش کارفرما (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب) و قابل اجرا از سوی پیمانکاران (سازندگان داخلی) باشد.

شایسته‌امین‌زاده ادامه داد: الزامات این استاندارد با اجماع نظر و بر اساس دانش و تجربه کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و جمعی از نمایندگان سازندگان داخلی تهیه شده است و می‌تواند به افزایش استانداردسازی در تولیدات سازندگان داخلی، توانمندسازی ایشان و تقویت فضای رقابتی برای نزدیک شدن به کیفیت مطلوب و پایدار منجر شود.

وی گفت: این استاندارد در حال حاضر به‌صورت آزمایشی برای مدت ۶ ماه از سوی رئیس شورای استانداردهای این شرکت ابلاغ شده که پس از پایان مدت مذکور، بازخوردهای دریافتی از ذی‌نفعان بررسی و در ویرایش جدید اعمال خواهد شد.

رئیس اداره مهندسی استانداردهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره ضرورت تدوین چنین استانداردی توضیح داد: در سال‌های اخیر، در فرآیند تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات فرآیندی که به‌دلیل بدعهدی‌ها و تحریم‌ها، آسیب جدی دیده است، موضوع جایگزینی قطعات یدکی تولید سازندگان اصلی ماشین‌آلات فرآیندی (OEM) با قطعاتی که از سوی سازندگان داخلی تولید شده‌اند، به‌منظور ترمیم و تکمیل مجدد زنجیره تأمین نیازمندی‌های صنعت  نفت و گاز کشور، مورد توجه خاصی قرار گرفته است.

شایسته‌امین‌زاده تصریح کرد: از سوی دیگر، سیاست‌های ابلاغی در زمینه اقتصاد مقاومتی و اهداف عالیه وزارت نفت در خصوص توانمندسازی و حمایت از سازندگان داخلی و گسترش استفاده از محصولات ایشان، تدوین استاندارد به‌منظور سامان‌دهی و یکسان‌سازی فرآیندهای مرتبط با ارزیابی کارایی و حفظ کیفیت محصول با توجه به معیارهای مورد پذیرش کارفرما را بیش از پیش، ضروری کرد.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha