۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
نظام کنونی تعرفه‌گذاری در حوزه برق طبقات ثروتمند را به مصرف بیشتر تشویق می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

نظام کنونی تعرفه‌گذاری در حوزه برق طبقات ثروتمند را به مصرف بیشتر تشویق می‌کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای نظام تعرفه‌گذاری افزایشی- پلکانی در حوزه برق و اعمال سیاست‌های قیمتی یکی از راهکارهای نقش‌آفرین در اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مالک شریعتی نیاسر به ضرورت اصلاح نظام تعرفه‌گذاری برق، گاز و آب اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکنون میزان یارانه‌ای پرداختی برای برق، گاز و آب طبقات مرفه و پرمصرف جامعه بیشتر از طبقات پایین است، به‌عبارت دیگر افرادی که نیازمندتر هستند کمتر از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شوند و افرادی که کمتر به این یارانه نیاز دارند، بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

اصلاح نظام تعرفه‌گذاری؛ یکی از عوامل موثر در اصلاح الگوی مصرف مشترکان بدمصرف و پرمصرف
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که امروز به‌عنوان تعرفه برق، آب و گاز در بخش خانگی اعمال می‌شود، نه تنها عادلانه نیست بلکه حتی ظالمانه است و از آنجا که اصلاح نظام تعرفه‌گذاری خود یکی از عوامل موثر در اصلاح الگوی مصرف مشترکان بدمصرف و پرمصرف به شمار می‌رود، مجلس در بودجه سال جاری دولت را ملزم کرد که نظام تعرفه گذاری افزایشی- پلکانی موسوم به (IBT) را اجرایی کند.

وی اظهار کرد: براساس نظام تعرفه‌گذاری افزایشی- پلکانی هرچقدر به پله‌های مصرف بالاتر می‌رویم، باید شیب رشد تعرفه مشترکان افزایشی شود، بدین ترتیب شاهد تحقق عدالت در تعرفه گذاری خواهیم بود که به واقعی شدن قیمت‌ها نیز کمک می‌کند اما متاسفانه این امر اکنون در عمل اتفاق نمی‌افتد.

به گفته شریعتی امروز در تعرفه‌گذاری برق مناطق عادی از پله دوم به سوم ۱۱۵ درصد افزایش تعرفه داریم که حتی این افراد جزو طبقات پرمصرف به شمار نمی‌روند اما از پله پنجم به ششم میزان افزایش تعرفه تنها حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد است.

نظام کنونی تعرفه‌گذاری طبقات ثروتمند و پرمصرف را به مصرف بیشتر تشویق می‌کند
این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: نظام کنونی تعرفه‌گذاری عملا طبقات ثروتمند و پرمصرف را به مصرف بیشتر تشویق می‌کند و طبقات پایین‌تر را نادیده می‌گیرد لذا دولت مکلف است که نظام تعرفه‌گذاری افزایشی- پلکانی را اجرایی کند.

تاثیرات اجرای نظام تعرفه‌گذاری افزایشی- پلکانی چیست؟
وی در ادامه با اشاره به تاثیرات اجرای نظام تعرفه‌گذاری افزایشی- پلکانی در حوزه برق، بیان کرد: براساس این نظام هرچه قدر پله‌های مصرف بالاتر می‌رود باید میزان افزایش تعرفه نسبت به پله قبلی افزایشی باشد، البته جلساتی در این زمینه با مسئولان وزارت نیرو برگزار شده و ما در کمیسیون انرژی پیگیر اجرای این موضوع هستیم، در حوزه تعرفه‌گذاری گاز نیز باید این اتفاق رخ دهد، یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه کمک کند؛ اعمال این سیاست‌های قیمتی است که متناسب با عدالت نیز است.

شریعتی در ادامه مطرح کرد: امروزه در تمامی کشورهای پیشرفته مشترکان پرمصرف باید هزینه بیشتری بپردازند، اقشاری که بسیار پرمصرف هستند با کاهش یارانه انرژی آنان و اعمال سیاست‌های قیمتی یا متقاعد می‌شوند که مصرف خود را کاهش دهند یا هزینه فرصتی که از کشور برای صادرات برق و یا تولید محصولات با ارزش سلب می‌شود، را می‌پردازند.

اعمال سیاست‌های قیمتی منجر به اصلاح الگوی مصرف مشترکان بدمصرف می‌شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مشترکانی که خیلی بیشتر از الگوی مصرف استفاده دارند باید هزینه برق را به نرخ صادراتی بپردازند، در حوزه‌های آب و گاز نیز به همین ترتیب است. چرا باید عده‌ای بسیار بیشتر از سقف الگوی مصرف استفاده داشته باشند اما در تعرفه‌گذاری تفاوت چندانی با مشترکانی -که به طور متوسط مصرف دارند- نداشته باشند لذا اصلاح نظام تعرفه‌گذاری و اعمال سیاست‌های قیمتی دقیق خود منجر به اصلاح الگوی مصرف مشترکان بدمصرف خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha