۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
اردوغان دستور تحقیق در خصوص دستکاری احتمالی ارزی در ترکیه را صادر کرد
در پی دومینوی سقوط ارزش لیر ترکیه؛

اردوغان دستور تحقیق در خصوص دستکاری احتمالی ارزی در ترکیه را صادر کرد

در پی سقوط شدید لیر در برابر دلار به پایین ترین سطح خود در هفته جاری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دستور تحقیقات درباره دستکاری احتمالی در نرخ ارز را صادر کرد.

به گزارش بازار، خبرگزاری آناتولی روز شنبه اعلام کرد که در پی سقوط شدید لیر در برابر دلار به پایین ترین سطح خود در هفته جاری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دستور تحقیقات درباره دستکاری احتمالی در نرخ ارز را صادر کرده است.

در بیانیه ای که آناتولی به نقل از مقامات ترکیه منتشر کرده، آمده است که اردوغان به شورای نظارت دولتی که یک آژانس حسابرسی زیر مجموعه ریاست جمهوری ترکیه محسوب می شود، دستور داده تا موسساتی را که مقادیر زیادی ارز خریداری کرده اند را شناسایی کرده و مشخص کند که آیا دستکاری در نرخ ارز صورت گرفته است یا خیر.

اردوغان در این خصوص گفت: ما شاهد بازی هایی هستیم که بر سر نرخ ارز، نرخ سود و افزایش قیمت ها توسط کسانی انجام می شود که می خواهند کشور ما را از معادله خارج کنند.

به نوشته آناتولی، شورای نظارت دولتی ترکیه می تواند از سازمان ها درخواست کند تا اطلاعات و اسناد مربوط به خریدهای ارزی خود را ارائه دهند و یافته های خود را به مقامات مربوطه ارسال کند.

لازم به ذکر است، فشار اردوغان برای کاهش نرخ بهره باعث اختلاف بین احزاب شده و موقعیت رئیس جمهور ترکیه را متزلزل کرده است. با اصرار وی بر کاهش نرخ بهره، لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود رسیده است. رئیس جمهور ترکیه جهت بهبود اقتصادی در بحران همه گیری با وجود تورم سرسام آور که به استانداردهای زندگی ضربه زده و مخالفت در شهرهای بزرگ را به وجود آورده، ریسک کرده است. این اقتصاد با ارزش ۷۵۰ میلیارد دلار، با بازگشت گردشگری و افزایش تقاضا برای صادرات در سال جاری ۹ درصد رشد داشته و تولید کارخانه را به سطح قبل از همه گیری رسانده است. اعلام جنگ اقتصادی استقلال رجب طیب اردوغان، او را در برابر بسیاری از اعضای حزب خود و تکنوکرات‌های کشور قرار داده در حالی که از افزایش ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از تورم ۲۰ درصدی، نگران هستند.

 سه تا از روسای بانک مرکزی که در مقابل تقاضای اردوغان برای کاهش نرخ بهره ایستاده بودند از اواسط سال ۲۰۱۹ برکنار شدند و از ماه مارس راه را برای شاهاپ کاوچی اوغلو رئیس کل بانک مرکزی باز گذاشت تا نرخ پایه را طی سه مرحله کاهش جداگانه از ۱۹ درصد به ۱۵ کاهش دهد.

نرخ‌های بهره پایین‌تر به جای احیای مجدد سرمایه‌گذاری خارجی، عزم دولت برای مقابله با تورم را برای سرمایه‌گذاران فلج کرده و باعث سقوط بیشتر ارز شده است. روز سه شنبه مخالفان استانبول و آنکارا خواستار پایان دادن به سیاست هایی شدند که منجر به مارپیچ تورمی و کاهش ۴۰ درصدی ارزش لیر در سال جاری تا زیر ۸ سنت آمریکا شده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha