۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
 دولت درباره حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی شفاف رفتار کند
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

دولت درباره حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی شفاف رفتار کند

رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور شرایط تولید محصولات دامی را نامساعد خواند و از دولت خواست درباره حذف ارز ترجیحی با تولیدکنندگان صادق باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، این روزها مدام از تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر حذف ارز ترجیحی  صحبت می‌شود، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی باید به تدریج و آرام آرام در بازار اتفاق افتد تا مانع از شک تورمی آن در سطح بازار شد.

در هفته‌های گذشته که زمزمه حذف ارز ترجیحی با ارائه لایحه دولت به مجلس شنیده شد، شاهد افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بودیم که در نهایت با رد فوریت آن در مجلس، بازار ارز با کاهش قیمت مواجه شد. همین روند نشان می‌دهد موضوع حذف ارز ترجیحی نیازمند دقت نظر بیشتر و سنجش آثار وضعی آن بر قیمت‌هاست.

در چنین وضعیتی بازار نهاده‌های دامی با تنش‌هایی مواجه است، در این شرایط خواسته دامداران از دولت این است تا درباره حذف و یا عدم حذف ارز ترجیحی شفاف رفتار کنند و بازار را از ابهام و سردرگمی نجات دهند.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در بخش محصولات علوفه‌ای در سه ماهه دوم ۱۴۰۰، قیمت فروش یک کیلوگرم کاه در کل کشور برابر ۲۸۲۷تومان و یک کیلوگرم یونجه نیز ۴۵۴۵ تومان بوده است که قیمت فروش این محصولات نسبت به تابستان سال قبل به ترتیب۲۱۹.۳ درصد و ۹۱.۳ درصد افزایش داشته است.

این سطح از تغییرات قیمتی در بخش علوفه‌ای افزایش قیمت دام را در پی داشته تا آنجا که در همین بازه زمانی، متوسط قیمت فروش یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده در کل کشور ۵۲هزار و ۵۷۲ تومان بوده که نسبت به تابستان ١٣٩٩، ۲۹ درصد افزایش داشته است. این روند در بازار گوشت گاو پرواری زنده نیز حاکم بوده و با قیمت  ٥١ هزار و ٢٩٠ تومان برای هر یک کیلوگرم در سه ماهه دوم سال جاری، شاهد افزایش ۶۶.۱ درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

در این شرایط موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور شرایط تولید محصولات دامی را نامساعد خواند و با بیان اینکه دام‌داران توانایی مالی برای تأمین نهاده‌های دامی ندارند، گفت: تولید علوفه به دلیل خشکسالی دچار مشکل شده و موجب شده به عنوان مثال قیمت ذرت سیلویی که سال گذشته کیلویی ۶۰۰ تومان بوده به ۱,۵۰۰ تومان برسد و ۲.۵ برابر افزایش یابد. این مسئله در کنار گرانی سایر نهاده‌ها و هزینه‌های تولید شرایط را برای تولیدکننده بسیار دشوار کرده است.

این فعال بخش خصوصی ساماندهی سامانه بازارگاه و برخورد صادقانه با تولیدکنندگان را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخش خصوصی و تولیدکنندگان از دولت می‌خواهد تا مسائل را همانطور که هست با آنها در میان بگذارند؛اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی حذف شود باید در اسرع وقت تولیدکنندگان را در جریان بگذارند.

به اعتقاد او حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حساب شده و با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود بنابراین پیشنهاد می‌شود دولت به ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری عمل و محصولات تولیدی دام‌داران را خرید تضمینی کند. در این شرایط خیال تولیدکننده راحت است که محصول تولیدی روی دست او نمی‌ماند یا قیمت آن سقوط آزاد نمی‌کند.

رهنمایی همچنین شناسایی دقیق دهک‌های آسیب‌پذیر و تحت پوشش قرار دادن آنان را از دیگر اقداماتی دانست که دولت در این زمینه باید انجام دهد.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      سلام من گاوداری دارم وخیلی کم نهاده بهم میدن انشالله ک حذف شود نیمه صنعتی ها رو امور دام استان فارس نهاد کم میده خیلی کم
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      خیلی وضع خرابه اینجور که دولت رفتار میکنه اگه تولید کننده ای باقی بمونه گوشت از کیلویی ۵۰۰ تومنم بالا میزنه