۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
ماموریت تهیه برنامه جامع و مدیریت یکپارچه اقتصاد دریای خزر به استانداران سپرده شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

ماموریت تهیه برنامه جامع و مدیریت یکپارچه اقتصاد دریای خزر به استانداران سپرده شود

اقتصاد دریای خزر، به دلیل «فقدان برنامه جامع و مدیریت یکپارچه»، کم استفاده مانده که شایسته است ماموریت تهیه «برنامه جامع و مدیریت یکپارچه اقتصاد دریای خزر» به استانداران سپرده شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس با اشاره به دیدار نمایندگان مردم استانهای گیلان، مازندران و گلستان با رییس جمهور، گفت: عصر پنج­شنبه (۴ آذر ماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه استان گیلان، مازندران و گلستان با رییس جمهور دیدار داشتیم که در این جلسه استانداران نیز حضور داشتند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس با بیان اینکه فرصت مغتنم و محدودی برای بیان مسائل مبتلا به  سه استان فراهم آمد که شایسته تقدیر است بنده نیز با توجه به محدودیت وقت نکاتی را معروض داشتم، افزود:دولت سیزدهم با شرایط دشواری چون «خزانه  مقروض» مواجه است، ضمن اینکه گرد آوردن نمایندگان سه استان حکایت از نگاه یکپارچه رئیس جمهور فراتر از تقسیمات کشوری است لذا  باید بر اشتراکات این سه استان توجه کرد.

وی اضافه کرد: اول آنکه مردم فاضل، مومن و شجاع شمال کشور دارای حجب و حیای کم نظیری هستند، شاید همین امر سبب شده کم آبی شهرها و سیل روستاها،   بیکاری،   ترافیک  بالا، پسماند و... و. در این استان‌ها از سوی دولت  جدی گرفته نشود، که باید نگاه دولت به کاستی­‌های منطقه شمال  واقعی شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به دومین مشکل در شمال کشور، توضیح داد: اقتصاد دریای خزر (گیل- ماز- گل)، دریایی که در ایران به سه استان گیلان، مازندران و گلستان محصور شده است اما به دلیل «فقدان برنامه جامع و مدیریت یکپارچه» این ظرفیت، کم استفاده مانده است. شایسته است  ماموریت تهیه «برنامه جامع و مدیریت یکپارچه اقتصاد دریای گیلمازگل»   به استانداران سپرده شود.

حسینی تصریح کرد: سوم آنکه، اقتصاد کوه البرز و جنگل­‌های سبز و هیرکانی که درگیر جدال «طبیعت» و «معیشت» شده به دلیل فقدان «راهبرد اقتصاد طبیعت» و اجرای راهکارهای ابتری چون خروج دام (دامدار) از جنگل و یا تنفس جنگل، به تخریب کوه و قاچاق چوب و ... مبتلا شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس ادامه داد:اقتصاد کشاورزی که به دلایلی  از جمله روش­‌های سنتی  و عدم ترویج کشت­‌هایی چون گلخانه که به پهنه زمین کمتری نیاز دارد، عدم توسعه صنایع تبدیلی و خدمات بازاررسانی و صادرات، رو به تحدید است.

وی با اشاره به پنجمین موضوعات مهم، افزود: اقتصاد گردشگری که  به دلیل محدودیت­‌های مختلف، موانع متعدد شروع کسب و کار  و عدم کاربرد راهکارهای گره­گشا به ویژه در برخورد با کرونا مقهور شده است و رفته رفته به «خوش نشینی و شبه مهاجرت» تبدیل می شود و به درصد بالاتر تراکم جمعیت این استان‌ها می افزاید و گرانی بیشتر زمین و مسکن را در پی دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: ششمین موضوع محاصره طبیعی کوه، دریا و جنگل است که به دلیل عدم تکمیل طرح‌های «آزاد راهی»، «بزرگراهی» و «راه­ آهن»، شمال را درگیر ترافیک‌­های جانکاه کرده است. در این بین آزاد راه تهران- شمال حتی اگر تکمیل شود بدون اجرای آزاد راه چالوس – رامسر ابتر می‌­ماند. راه تنکابن – الموت- قزوین نیز ناتمام و تقریبا تعطیل  است و اگر باز آفرینی نظام تأمین مالی آنها انجام نپذیرد همچنان با کندی مواجه خواهند بود.

به گفته حسینی اقدامات سازمان اوقاف در شرایط دشواری معیشت و ناملایمات گاه و بی­گاه طبیعت و میل این سازمان  به «توسعه قلمرو املاک وقفی» بر گرفتاری‌های مردم و تکدر روحی و روانی آنان  می­‌افزاید.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در تشریح هشتمین موضوع مهم توضیح داد: فقدان پوشش کافی شبکه کارآمد جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در شرایط  بالا بودن سطح آب‌­های زیرزمینی، عدم هدایت روان آب‌­ها و مع ­الاسف عدم مدیریت یکپارچه پسماند و لاجرم نفوذ «سم آبه ­های پسماند» که مشکلات بهداشتی و شهری را در پی دارد از جمله مسائل است.

وی ادامه داد: عدم اجرای ابنیه و سازه­‌های آبی سبب ضعف در جمع ­آوری شبکه­‌های انتقال آب شده است که فرسوده بودن شبکه­ های توزیع مزید بر مشکل شده است. در شرایطی که در بیشتر روستاها، شهرها و شهرستان‌های رامسر، تنکابن و عباس‌­آباد مانند بیشتر شهرستان‌های شمال کشور مشکل کم آبی و ... وجود دارد، طرح مباحث انتقال آب به سایر استانها به دغدغه مردم می­افزاید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: عدم ساماندهی رودخانه ها و غلبه نگاه تهدید محور و سیل­‌های پیاپی و مستمری که بی تردید تکرار خواهند شد،   به دلیل عدم بکارگیری منابع آب و آورد مصالح رودخانه ها برای ساختمان و آبادانی آنها، غصه پر تکرار سیلاب را می­افزاید. هنوز خسارات سیل سال  ۱۳۹۷ غرب مازندران جبران نشده است و در سال جاری تاکنون دو بار سیل به غرب مازندران (شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد) آسیب رسانده است که هیات وزیران تا کنون هیچ مصوبه ای برای تامین مالی و کمک به جبران این خسارات  نداشته است.

حسینی با اشاره به یازدهمین موضوع مهم، افزود: پهناوری استان‌ها که به دلیل فاصله مرکز سیاسی استان تا منتهی‌­الیه آنها، از جمله غرب مازندران دسترسی مردم به مقامات استانی را سخت می­کند از دیگر مشکلات است. تسهیل و توسعه شبکه های راه و راه آهن و  افزایش اختیارات فرمانداری­‌های ویژه چون تنکابن می­تواند گره ­گشایی کند.

وی با بیان اینکه سفرهای  «مرکز استانی رئیس جمهور»   باید به «سفرهای پهنه استانی» ایشان تبدیل شود و مقامات استانی نیز  باید چابک و سبک بال تر شوند و به اقصی نقاط و غرب استان مازندران بیشتر تردد کنند، اضافه کرد: حل بسیاری از موضوعات فوق اعتبار و بودجه دولتی نمی­خواهد ولی تدبیر حکمرانی، جلب مشارکت نخبگانی و کاهش تمرکز ملی و استانی را می طلبد.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha