۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵
برای کارگران چه کردیم/ بسته معیشتی کفاف یک ماه بیکاری نیست
روایت بازار از مشکلات کارگران فصلی در قوچان

برای کارگران چه کردیم/ بسته معیشتی کفاف یک ماه بیکاری نیست

قوچان- کارگران در شرایط کرونایی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در مواجهه با مشکلات اقتصادی هستند، اگر بخواهند برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده خود در خانه بمانند، برای تأمین مایحتاج خود با مشکل مواجه می‌شوند و اگر بخواهند بر سرکار بروند بیماری جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

خبرگزاری بازار- گروه استان ها: شاید تعطیلی اجرای برخی پروژه‌های عمرانی یا ساختمانی در شرایط کنونی چندان در برنامه‌ریزی های اقتصادی اثرگذار نباشد و بتوان اجرای آنها را به بعد از امسال نیز موکول کرد اما تعطیلی پروژه های ساختمانی، معیشت کارگران را به خطر انداخته و آنان را به نان شب محتاج کرده است.

کارگران در شهرستان قوچان برخی به صورت فصلی و دائمی فعالیت می کنند. دسته اول که به صورت روزمزدی و فصلی با حضور در مزارع و یا پروژه های عمرانی فعالیت می کنند، غالبا از هیچ نوع بیمه ای برخوردار نبوده و معیشت روزانه آن ها با مزد همان روز گره خورده است. اما کارگران دائمی در این بین وضعیت بهتری دارند زیرا در صورت بیکار شدن می‌توانند مشمول قانون کار شده و بیمه بیکاری دریافت کنند.

کارگران فصلی در میان مافیای سنگین غذا و دارو بیش از همه رنج می برند آن ها حتی برای قوت روزانه خود هم چیزی در بساط ندارد.

برکسی پوشیده نیست که نیاز این کارگران بیش از هر چیز تامین مایحتاج زندگی و معیشت شان بوده ولی با این وجود برخی مسئولین از اینترنت رایگان سخن می گویند اما آیا کارگران فصلی در این شرایط بحرانی به اینترنت نیاز دارند؟!

دغدغه اشتغال

علی یکی از ساکنان روستای نوروزی در ۸ کیلومتری جنوب شهرستان قوچان از جمله افرادی است که در زمره کارگران فصلی و ساختمانی قرار داشته و این روز ها شیوع بیماری کرونا برای وی و خانوده اش دردسرساز شده است.

وی با بیان اینکه روستائیان زیادی مانند وی برای انجام کارهای ساختمانی روزانه به شهر قوچان سفر می کنند به خبرنگار ما می گوید: کار ساختمانی مدتی است که کم شده  و فقط چند ماه در سال کار هست.

وی از نبود شغل مناسب و درآمد کافی، نداشتن بیمه و همچنین نبود مکان مناسب برای اسکان در محل کار، گلایه دارد و می گوید: برای یافتن شغل و کار بارها به مشهد سفر کردم اما این روزها امکان سفر به مشهد هم نیست و بیش از یک ماه است که بیکار هستیم و لذا کمک دولت با یک بسته شامل چند عدد ماکارونی و حبوبات مشکلی از خانواده ۶ نفری من حل نمی کند.

برای کارگران چه کردیم؟

فرماندار قوچان در گفت و گو با بازار درخصوص تعطیلی واحدهای صنعتی و بیکاری بسیاری از کارگران در این شهرستان می گوید: خوشبختانه بسته های حمایتی با کمک دولت و توسط رسانه ها اعلام و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

رجائی نیا با بیان اینکه البته توزیع بسته های حمایتی منوط به عدم تعدیل نیرواست، اظهارمی کند: اگر تعدیل نیرو صورت پذیرد کارگاه ها شامل دریافت بسته های حمایتی نخواهند شد.

رجائی نیا خاطر نشان می کند: کارگرانی که شرایط آن ها در سامانه اطلاعاتی تامین اجتماعی محرز شده است، توسط کمیته امداد کمک هزینه معیشتی دریافت می کنند و لذا کارگران نیز شامل حال این کمک ها خواهند شد.

وی عنوان می کند: البته اقشار آسیب پذیر نیز، قبل از عید نوروز بسته های کمک معیشتی دریافت کرده که ارزش هر بسته حداقل به میزان دو میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و شامل مایحتاج عمومی بوده است.

سلامت کارگران

سلامت و بهداشت خانواده های کارگران از مسائل پیش پا افتاده ای است که در این روزهای بیکاری برای آن ها مشکلی بزرگ محسوب می شود.

بسیاری از کارگران به دلیل بیکاری حادث شده ناشی از بیماری کرونا مدت هاست که درآمدی نداشته و لذا امکان خرید ملزومات بهداشتی مانند مواد ضد عفونی کننده را ندارند و قادر به پرداخت هزینه های درمانی به هیچ وجه نیستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قوچان درخصوص وضعیت سلامت و بهداشتی کارگران فصلی به بازار می گوید: با کمک برخی خیران و گروه های مردم نهاد تا حد امکان سعی شده تا برخی نیاز ها مانند مواد ضدعفونی کننده توزیع شود و یا با همکاری نیروها یبهداشتی و یا بسیج و سپاه نسبت به ضدعفونی بسیاری از محلات آسیب پذیر و یا روستاها اقدام شود.

داوود خوش شکن به خبرنگار ما می گوید: اگر خدای ناکرده فردی به کرونا مبتلا شود نیاز به پرداخت هزینه ای بابت ارائه خدمات درمانی نیست و سایر بیماران مربوط به اقشار آسیب پذیر نیز تحت پوشش بیمه مدد کاری قرار می گیرند.

وی بیان می کند: بیمارانی هم که بیمه های کارگری و تامین اجتماعی دارند به تناسب بیمه آن ها خدماتی جهت بازیابی سلامت دریافت می کنند لذا دغدغه ای بابت ارایه خدمات بهداشتی به اقشار ضعیف یا کارگران در مراکز درمانی وجود ندارد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قوچان با اشاره به این موضوع که نسبت به طرح غربالگری در بیماری کرونا در قوچان اقدام شده است، می افزاید: خوشبختانه افزون بر ۹۶ درصد مردم این شهرستان در سامانه سلامت نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری مشارکت داشتند.

کد خبر: ۱۱٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید میرشکاری طزنجی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      0 0
      شاگرد کاشی کار بودم به خاطر کرونا که ترسیدم خوانواده ام مریض بشن ترسیدم برم سر کار از دولت میخوام به این قشر کمک کند
    • حکیم قادری IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      سلام من یک کارگرم به زحمت خرج مخارج خونه دربیارم بخاطر کرونا نتونستم برم سر کارم الانم درقرنطینه به سر میبرم .کار از دست دادم واز مسولان میخوام کمکم کن