۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
ماجرای ذبح دام‌های آبستن چیست؟

ماجرای ذبح دام‌های آبستن چیست؟

چند ماهی است که تصاویر ذبح دام‌های مولد و آبستن منتشر می‌شود، دام‌هایی که در واقع، بقای جمعیت دامی کشور با حیات آن‌ها گره خورده است.

به گزارش بازار، برابر ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع است، اما مشکلات دامداران این روزها آن‌ها را مجبور کرده که عل رغم میل باطنی، دام‌های مولد و حتی آبستن خود را به تیغ تیز قصابان و یا طمع دلالان بسپارند.

چند ماهیست که تصاویر ذبح دام‌های مولد و آبستن منتشر می‌شود، دام‌هایی که در واقع، بقای جمعیت دامی کشور با حیات آن‌ها گره خورده است.

اما ماجرا چیست و چرا علی رغم ممنوعیت دامداران، عطای دام‌های آبستن را به لقایشان می بخشند؟

در یکسال گذشته کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی که گفته می‌شود در چهل سال اخیر بی سابقه بوده است را تجربه کردیم، موضوعی که نابودی بسیاری از مراتع را در پی داشته و باعث کاهش تولید و افزایش قیمت علوفه شده است.

کمبود و گرانی علوفه و آذوقه، تهیه آن‌ها را برای دامداران دشوار کرده است، همچنین عدم تامین به موقع و با قیمت مصوب سایر نهاده‌های دامی وارداتی از جمله ذرت، سویا و کنجاله از دیگر چالش‌ها این بخش است.

نهاده‌های وارداتی بدلیل چالش‌های شبکه توزیع، یا به دست دامداران نمی‌رسد یا اگر برسد به میزان کافی نیست. همین موضوع هم آن‌ها را مجاب می‌کند تا نهاده را با قیمتی بسیار بالاتر از بازار آزاد تهیه کنند.

نکته قابل تامل اینکه نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند با قیمت مصوب و به اندازه کافی به دست دامداران نمی‌رسد، اما در بازار آزاد و با قیمت چند برابری به میزان فراوان موجودند، این‌ها همه بیانگر آن است که نهاده دامی در کشور به اندازه کافی موجود است، اما نقص شبکه توزیع، راه بخش مهمی از آن را به سمت دلالان کج کرده و نه دامداران.

در نتیجه این فعل و انفعالات، عرصه بر دامداران به گونه‌ای تنگ شده که یا مجبورند جمعیت دامی خود را کاهش دهند و یا شغلشان را رها کنند، موضوعی که با حذف دام‌های مولد و آبستن میسر می‌شود، دام‌هایی که جمعیت دامی کشور و امنیت غذایی در حوزه گوشت قرمز به وجودشان بستگی دارد.

در این شرایط بخشی از دام‌های آبستن خارج از کشتارگاه‌های مجاز و بخشی هم در داخل کشتارگاه‌ها ذبح می‌شوند که در هر صورت این موضوع خلاف قانون است و در چند روز اخیر قوه قضائیه نیز به این موضوع ورود کرده است.

در همین راستا سازمان دامپزشکی کشور از تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از ذبح دام‌های آبستن خبر داده و معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم از اختصاص ۲۰۰ هزار تن نهاده جو مازاد بر برنامه به دامداران خبر داده است.

در این شرایط، به نظر می‌رسد بدون پاک کردن صورت مساله باید چالش‌های دامداران را مد نظر قرار داد و با رفع آنها، از ذبح دام‌های مولد جلوگیری کرد تا این روال فعلی منجر به کاهش جمعیت دام‌های مولد در کشور نشود.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha