۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
آذربایجان شرقی سالانه ۲۰ هزار تن خرما صادر می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان شرقی سالانه ۲۰ هزار تن خرما صادر می کند

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که این استان باوجود نداشتن یک درخت نخل بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور است، گفت: سالانه بیش از ۲۰هزارتن خرما از این خطه صادر می شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفت و گویی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با سابقه ۱۲ ساله در زمینه فرآوری و صادرات خرما، در حال حاضر بزرگترین صادر کننده این محصول در کشور بوده و با داشتن ۱۵ کارخانه فرآوری و بسته بندی، موفق به شناسایی بازارهای هدف و سلایق آنها شده است و با وارد کردن محصول خرما از پنج استان حاصلخیز، خود را به عنوان استان برتر در فرآوری و بسته بندی خرما معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خرما یک محصول گرمسیری است و امکان کاشت آن در آذربایجان شرقی وجود ندارد، اما در حال حاضر، فرآوری کننده و صادر کننده محصول خرما هستیم.

فتحی با اشاره به صنعت فرآوری خرما در آذربایجان شرقی افزود: کارخانجات فرآوری خرما در شهرک سرمایه گذاری خارجی، شهرک صنعتی عالی نسب، مرند شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان آباد و تبریز وجود دارد که خرمای کشورمان را به صورت شیره و همچنین بسته بندی شده به بازارهای جهانی صادر می‌ کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اصلی‌ترین بازار هدف در صادرات خرما را کشور روسیه معرفی کرد و افزود: خرمای فرآوری شده همچنین به کشورهای ترکیه، ارمنستان و گرجستان و آلمان نیز صادرات انجام می شود.

وی با اشاره به تنوع زیاد در محصول خرما گفت: معمولاً چهار نوع خرما توسط کارخانه های فرآوری این محصول در آذربایجان شرقی صادر می‌شود که در این میان، خرمای صنعتی درجه سه نیز به شیره و خمیر خرما تبدیل شده و به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر می‌شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی US ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      16 0
      ماشاءالله بهشون، خیلی از این کارها روی زمین مونده که باید انجامش داد و برای کشور درآمد کسب کرد.
    • ایلقار IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      14 0
      واقعا تورک ها بی نظیر هستند