۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
لزوم تخصیص اعتبارات ویژه برای استان‌های مرزی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد

لزوم تخصیص اعتبارات ویژه برای استان‌های مرزی

رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نگاه امنیتی به مرزها و حداقل سرمایه‌گذاری مناسب در استان‌های مرزی به جای تبدیل مرزها به یک فرصت، مشکلاتی برای مرزنشینان رقم زده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی، در توضیح وضعیت استان‌های مرزی و اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه توسعه استان‌های مرزی در اولویت دولت سیزدهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که همسایگان متعدد زمینی دارد و با آب‌های آزاد بین‌المللی ارتباط دارد. برخی کشورها محاصره در آب یا خشکی هستند اما ایران به لحاظ ارتباط با کشورهای دنیا و مرزهای مشترک از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است اما نگاه امنیتی به مرزها و حداقل سرمایه‌گذاری مناسب در استان‌های مرزی  به جای تبدیل مرزها به یک فرصت، مشکلاتی برای مرزنشینان رقم زده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: تبادل فرهنگی، رفت آمد بین ساکنان دو طرف مرز و تبادل تجاری و ارتباطاتی که باید در مرزهای کشور شکل گیرد نه در مرزهای غربی، شرقی، شمالی و جنوبی به نحو مطلوب انجام نگرفته است. نگاه امنیتی، سخت‌گیری‌ها در ترددهای مرزی و قوانین دست و پاگیر گمرکی سبب شده بسیاری از فرصت هایی مرزی را از دست دهیم.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: بسیاری از مرزها تنها مرزهای امنیتی چند لایه هستند. در مرزهای کشور ما با افغانستان یا ترکیه مشخص است که در این مناطق نه تردد اتباع و نه کالا و روابط اقتصادی به نحو مطلوبی انجام نمی‌شود و مردم در مناطق مرزی با این مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: اگر بودجه خاص در مجلس برای توسعه مناطق مرزی در نظر نگیریم و قوانین دست و پا گیر گمرکی و امنیتی را کاهش ندهیم، فرصت مرزنشینی به چالش امنیتی تبدیل می‌شود کما اینکه این اتفاق رخ داده است. وقتی در مرزها مردم فقیر و گرسنه زندگی کنند و نتوانند از فرصت مرز برای امرار معاش خود استفاده کنند به امر قاچاق کالا یا تهدیدات امنیتی روی می‌آورند یا با ساختار حکومت دچار چالش می‌شوند و نهادهای حکومتی و عملا هم بستگی، دل بستگی و دلگرمی نسبت به کشور خود نخواهند داشت.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته ایرانیان به لحاظ داشتن غرور ملی، علی رغم همه کمبودها و مشکلات همبستگی ملی دارند و این روحیه ایرانی باعث شده تا مرزهای کشور از گزند دشمن در امان باشد.

نایب رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس یازدهم گفت: هر زمان خطری متوجه مرز شده، مرزنشینان از آب و خاک کشور دفاع کردند لذا برای بهبود استان های مرزی و توسعه پایدار که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به کمک مجلس و دولت باید اعتبارات ویژه در نظر گرفت و با کاهش مقررات امنیتی، گمرکی بهبود روابط با مردم پشت مرز و ارتباط گسترده مردم در مناطق مرزی را رقم زد.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha