۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
عبور قیمت دلار از مرز ۲۹ هزارتومان!| ابهام در مذاکرات و کم کاری بانک مرکزی دو بهانه گرانی ارز
«بازار» از وضعیت بازار ارز گزارش می دهد؛

عبور قیمت دلار از مرز ۲۹ هزارتومان!| ابهام در مذاکرات و کم کاری بانک مرکزی دو بهانه گرانی ارز

دلار در حالی برای پرش به کانال ۳۰ هزار تومان دور برداشته است که به عقیده کارشناسان چنانچه دولت باسیاست گذاریهای ارزی، بازار را مدیریت نکند، افزایش قیمت ها در این بازار در روزهای آینده دور از ذهن نیست.

بازار گروه بانک و بیمه: با افزایش قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به بیش از ۲۸ هزار تومان در دو هفته اخیر، بازار ارز از جنب و جوش بالایی برخوردار شده است، خریداران به بازار آمده اند اما نه برای اینکه بازار را به هم بریزند بلکه اکثر آنها با هدف خرید ارز سهیمه ای از افراد نیازمندی که خودشان توان خرید آن را ندارند، سهمیه آنها را با قیمت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می خرند و از این طریق به سودهای کلانی دست می یابند.

فروشندگان سهمیه ارزی نیز بیشتر افرادی را تشکیل می دهند که مشخص است از قشر کم درآمد و ضعیف جامعه هستند آنها نیامده اند که ارز بخرند و آن را نگه دارند و یا با آن به سفر خارجی بروند بلکه برای اینکه ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومان پول را از این طریق به دست آورند به میدان فردوسی و خیابانهای همجوار آن هجوم آورده اند

هجوم فروشندگان ارز سهمیه ای به بازار
بازاری که نظارت دقیقی در آن به چشم نمی خورد چرا که صف صرافیهای فروش ارز سهمیه ای هم اکنون به قدری شلوغ است که جای سوزن انداختن نیست. از طرفی فروشندگان سهمیه ارزی نیز بیشتر افرادی را تشکیل می دهند که مشخص است از قشر کم درآمد و ضعیف جامعه هستند آنها نیامده اند که ارز بخرند و آن را نگه دارند و یا با آن به سفر خارجی بروند بلکه برای اینکه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان پول را از این طریق به دست آورند به میدان فردوسی و خیابانهای همجوار آن هجوم آورده اند.
بررسی های «بازار» از ماجرای شلوغی این روزهای بازار ارز حکایت از آن دارد که صرافی ها به هر کارت ملی ۲۲۰۰ دلار در هر سال سهمیه ارزی با نرخ ارز صرافی به متقاضیان پرداخت می کنند، حال از آنجایی که نرخ ارز بازار آزاد بیشتر از نرخ ارز صرافی هاست بنابراین افرادی که به نوعی اجیر دلالان می شوند کارت ملی خود را در قبال مبلغ ناچیزی به آنها اجاره می دهند و یا با پول دلالان یا سرمایه گذاران اقدام به خرید ارز سهمیه ای می کنند که این کار معمولا به نفع دلالان تمام می شود. البته هستند افرادی نیز که برای تهیه ارز دانشجویی و یا سفر در کنار اجاره دهندگان کارت ملی اقدام به خرید این نوع ارز می کنند اما تعداد آنها به نسبت خیلی زیاد نیست.  ارزی که که روز به روز به شکلی خزنده در حال حرکت با شیب رو به بالاست و سیاست گذران ارزی نیز نسبت به ساماندهی وضعیت بازار و جلوگیری از رشد نامعقول قیمتها نسبت به این موضوع کم توجه اند.

دولت گویا نمی خواهد قیمت ارز را در بازار متعادل کند و یا اقداماتی در راستای تثبیت آن انجام دهد، آنگونه که اکنون داد و ستد ارز سهمیه ای به نفع افراد سود جود و رانت خوار آشکارا در حال انجام است و این موضوع از لحاظ روانی بر افزایش قیمت ارز تاثیر گذاشته است

کم توجهی بانک مرکزی به ساماندهی بازار ارز
یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با «بازار» علت افزایش قیمت ارز در این روزها را ناشی از عدم نظارت مسئولان در بازار ارز عنوان کرد و گفت: دولت گویا نمی خواهد قیمت ارز را در بازار متعادل کند و یا اقداماتی در راستای تثبیت آن انجام دهد. آنگونه که اکنون داد و ستد ارز سهمیه ای به نفع افراد سود جو و رانت خوار آشکارا در حال انجام است و این موضوع از لحاظ روانی بر افزایش قیمت ارز تاثیر گذاشته است.
وی افزود: البته این یک جز از کل ماجراست، چرا که رشد قیمت ها ریشه در مسائل اقتصادی و بعضا سیاسی دارد. به طور مثال هنوز خبر خوشی از انجام مذاکرات که به رفع نهایی تحریم ها و یا بازگشت ارزهای بلوکه شده کشور باشد به گوش نمی رسد.  از طرفی نیز با توجه به رشد تورمی که در بازار وجود دارد فعالان بازار معتقدند؛ ارز نیز باید همچون کالاهایی که در بازار بدنبال رشد نرخ تورم افزایش می یابد آن نیز باید افزایشی شود.
این فعال بازار ارز اضافه کرد: تیم اقتصادی دولت نیز هنوز هیچ اقدامی در راستای ثبات بخشی قیمت ارز و یا ساماندهی این بازارنکرده است و بانک مرکزی در سکوت مطلق فرو رفته است در حالی که خیلی ها منتظر بودن با روی کار آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی اقداماتی در راستای ثبات نرخ ارز در بازار ایجاد می شود.

موضوع کسری بودجه دولت و نیر فروش ارز گران توسط صرافی ها نیز عامل دیگر افزایش این روزهای نرخ ارز دربازاراست زیرا صرافی ها قیمت ارز را در بازار پایین نمی آورند و بازار آزاد نیز به تبع قیمت صرافی ها، قیمت ها را تعیین و البته افزایش می دهند

فروش ارز با قیمت بالا در صرافی ها و پیروی بازار آزاد از آن!
همچنین موضوع کسری بودجه دولت و نیز فروش ارز گران توسط صرافی ها نیز عامل دیگر افزایش این روزهای نرخ ارز دربازارمطرح می شود، زیرا صرافی ها قیمت ارز را در بازار پایین نمی آورند و بازار آزاد نیز به تبع قیمت صرافی ها، قیمت ها را تعیین و البته افزایش می دهند.
بنا به این گزارش، قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون بین ۲۹ تا ۲۹ هزار ۲۰ تومان در نوسان است، این در حالی است که ساعاتی پیش قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومان قرار داشت. به گفته کارشناسان چنانچه بانک مرکزی اقدامات خود را در راستای متعادل کردن قیمت ها در بازار ارز به کار نگیرد احتمال افزایش نرخ ها و یا نوسان در این بازار پر هیاهو  دور از ذهن نیست.  برخی نیز  معتقدند؛ سرمایه گذاری در بازار ارز ریسک بالایی دارد و معلوم نیست که تا ساعات آینده قیمت این کالا به چه رقمی برسد چرا که هنوز دولت تصمیمی برای متعادل کردن نرخ این کالا در نظر نگرفته است و این احتمال وجود دارد که قیمت ها به یک باره بریزد.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha