۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
اقدام آمریکا برای محدودیت فروش نفت ایران نمایشی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

اقدام آمریکا برای محدودیت فروش نفت ایران نمایشی است

عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اظهارات بایدن مبنی بر محدود کردن فروش نفت ایران را اقدامی نمایشی می‌دانیم، زیرا از دید آمریکا فروش نفت ایران و صنعت نفت ایران کلا تحت تحریم است.

به گزارش بازار، ابوالفضل عمویی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات برجامی اظهار داشت: پیش از مستقر شدن دولت سیزدهم، شش دور مذاکره با موضوع «مذاکره تعیین شروط ایران و ۱+۴ برای بازگشت آمریکا به مذاکرات» در وین برگزار شد، در این مسیر شروط اساسی از جانب مجلس شورای اسلامی در قالب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نظر گرفته شد.

وی افزود: خواسته مجلس این بود که پس از استقرار دولت و آغاز دور جدید مذاکرات به مبنای اساسی ِ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توجه شود، این انتظار مجلس انتظار اساسی است و مجلس بر روند اجرای مذاکرات نظارت خواهد کرد.

عمویی گفت: موضع جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام این است که تحریم‌ها باید به صورت کامل رفع شوند و آمریکا باید تضمین‌های لازم برای عدم تکرار رفتار غیرقانونی خود به جمهوری اسلامی ارائه بدهد.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با خروج غیرقانونی از برجام نه فقط این توافق بلکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ را هم نقض کردند ادامه داد: آمریکا باید برای عدم تکرار این رفتار غلط در جامعه جهانی، جمهوری اسلامی را راضی کند. از این جهت مذاکرات مجددا آغاز شده است.

عمویی تصریح کرد: اقدام خوبی از سمت وزارت امور خارجه صورت گرفته و گفتگوهای دوجانبه چه در سطح تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه و چه در سطح سفرهای معاون سیاسی وزارت خارجه در حال انجام است و مواضع جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید و دولت جدید تشریح و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران تبیین شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: واقعیت این است که اگر طرف‌های مقابل تحریم‌ها را به‌صورت اساسی لغو نکنند و پس از لغو تحریم‌ها فرصتی برای راستی آزمایی جمهوری اسلامی ایران در نظر نگیرند نباید انتظار داشت که توافقی حاصل شود.

وی اضافه کرد: خواسته‌های اساسی ایران شامل لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی در جهت قانون اقدام راهبردی است و نباید انتظار داشت که بزودی مذاکرات برجام به نتیجه برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: هدف مذاکرات تامین منافع ملی ایران و انتفاع اقتصادی مردم با لغو تحریم‌هاست. لغو نمایشی تحریم‌ها روی کاغذ خواسته‌های مردم ایران را برآورده نمی‌کند و از این جهت خواسته ما از مذاکره کنندگان کشور این است که برای لغو اساسی تحریم‌ها، گفتگو و آن‌ها را با مشاهدات واقعی پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بایدن درباره محدود کردن فروش نفت ایران اظهاراتی مطرح کرده گفت: این اقدام را یک اقدام نمایشی می‌دانیم، زیرا از دید آمریکا فروش نفت ایران و صنعت نفت ایران کلا تحت تحریم است، اما واقعیت این است که ایران، توانسته راه‌هایی برای عبور از تحریم‌ها پیدا کند و مشتریان خودش را در بازارهای جهانی داشته باشد.

وی افزود: بازارهای جهانی تمایل دارند تا نفت ایران را خریداری کنند. اینگونه نیست که کشورهای دنیا سیاست‌های اجباری یک جانبه آمریکا را بپذیرند بلکه خیلی از کشورها تلاش می‌کنند در چارچوب قواعد بین‌المللی، رفتار مستقلانه‌ای داشته باشند و از این جهت نفت ایران بازار خودش را در دنیا دارد هر چند که فشارهای آمریکا محدودیت‌ها و مشکلاتی را در مسیر فروش نفت ایجاد کرده، ولی با همه این شرایط نفت ایران جزیی از بازار بین‌المللی نفت است.

عمویی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه انتقاد جمهوری اسلامی به برخی کشورهای اروپایی این است که ادعا می‌کنند ایران اجرای تعهدات خود را در برجام کاهش داده است افزود: واقعیت این است که بین موضع و رفتار ایران و ایالات متحده، تفاوت بسیاری وجود دارد. آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و قواعد بین‌المللی را نقض کردند و اکنون هم عضو نیستند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در برابر این رفتار غیرقانونی، ایران طبق پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام تعهدات خود را کاهش داده و از این جهت انتقاد ما به موضع اروپایی‌ها، این است که نمی‌توانند مواضع ایران را که واکنشی به مواضع طرف غربی بوده برابر با رفتارهای آمریکا بدانند. اروپایی‌ها جزیی از دلایل به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای بودند، زیرا بعد از خروج آمریکا از توافق، یازده تعهد در قالب کمیسیون مشترک به ایران دادند که محور این تعهدات، عادی سازی تجارت با ایران بود.

عمویی اضافه کرد: آن‌ها باید فرصت‌هایی فراهم می‌کردند که ایران بتواند یک تجارت خارجی عادی در فضای بین‌المللی داشته باشد، اما در اجرای این تعهدات ناکام ماندند و نتوانستند تعهدات خود را انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: اروپایی‌ها اراده کافی برای اجرای تعهدات نداشتند و این موضوعاتی است که ما به‌صورت منتقدانه همیشه از مواضع طرف‌های اروپایی داریم و مطالبه می‌کنیم که به تعهدات خود پایبند نبودند.

کد خبر: ۱۱۹٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha