۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
افزایش نقش سرمایه گذاری حوزه نفت در اقتصاد کشور
رئیس کل دیوان محاسبات عنوان کرد

افزایش نقش سرمایه گذاری حوزه نفت در اقتصاد کشور

بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در نشست مشترک با وزیر نفت، بر نقش سرمایه گذاری حوزه نفت در اقتصاد کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار، دومین جلسه از نشست‌های تخصصی دیوان محاسبات و وزرای دولت سیزدهم با حضور مهرداد بذرپاش، علی کامیار و سایر مقامات این سازمان، نمایندگان دیگر دستگاه‌های نظارتی و همچنین وزیر نفت و معاونین این وزارتخانه برگزار شد.

بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در این نشست با اشاره به کاهش محسوس سهم نفت و سرمایه گذاری‌های آن حوزه در اقتصاد کشور، برنامه ریزی لازم جهت تحقق اهداف و تکالیف قانونی این وزارتخانه را خواستار شد.

بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها)، کاهش تلفات انرژی در بخش ساختمان، ایجاد ظرفیت پالایش به مقدار ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به میزان ۱۰۰ میلیون تُن، احداث تأسیسات و خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاها و توسعه و تجهیز مدارس از مهمترین توصیه‌های ارائه شده به وزارت نفت در این جلسه بود.

دیوان محاسبات کشور همچنین در خصوص توسعه در بخش نفت و گاز همسو با تحقق برنامه‌های وزیر نفت پیشنهادهایی را به عنوان اقدامات اولویت‌دار ارائه کردذ که به این شرح است:
گازرسانی به مشترکین روستایی و شهرهای کوچک و مرزی
انتقال و توسعه فناوری در بخش بالادستی
افزایش سطح تولید در میادین مشترک گازی
راه اندازی مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی با سرمایه گذاری غیردولتی
افزایش ظرفیت تولید نفت خام میادین مشترک نفتی
اجرای خط گازرسانی سراسری و صادرات گاز به کشورهای همسایه
توسعه پالایشگاه‌ها همچون ستاره خلیج فارس و افزایش ظرفیت پالایشی با رفع تنگناهای عملیاتی
کمک به پروژه‌های عام‌المنفعه نفت و گاز در مناطق محروم کشور
کاهش هدر رفت گاز طبیعی
نمایندگان سایر دستگاه‌های نظارتی نیز در این نشست به تخلفات، انحرافات، ترک فعل ها، چالش‌های مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت نفت و دستگاه‌های تابعه از قبیل ضعف در تدوین و اعمال ساختار حاکمیتی و بودجه ریزی در وزارت نفت، ناکارآمدی در پیشبرد طرح‌های فناورانه صنعت نفت و رعایت نکردن قوانین حاکم بر خصوصی سازی و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و اجرا نکردن قوانین و مقررات مرتبط یا تعلل و تاخیر در اجرای آن‌ها و فقدان برنامه ریزی جامع نیز اشاره کردند.
آقای جواد اوجی وزیر نفت هم از اقدامات دیوان محاسبات کشور در تهیه و ارائه پیشنهادهای کاربردی و نگاه فناورانه و مردم پایه تقدیر و تشکر کرد.
وزیر نفت همچنین همراهی دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی جهت پیشبرد هرچه بیشتر اقدامات و پشت سر گذاشتن مشکلات معیشتی و موانع اقتصادی، جهت خدمت بیشتر به مردم را خواستار شد.

لزوم اصلاح رابطه مالی دولت با وزارت نفت
رئیس دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: رابطه مالی دولت با مجموعه وزارت نفت حتما باید اصلاح شود، زیرا اگر بخواهیم با رویه پیشین ادامه دهیم، قطعا کارها دشوار است.

مهرداد بذرپاش پس از جلسه مشترک مسئولان دیوان محاسبات و وزارت نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: شرایط روزهای کنونی حکم می‌کند که این رابطه مالی به سرعت اصلاح شود هم در قالب قانون و هم در سهم ۱۴/۵ درصد نفت باید تجدیدنظر شود.

وی افزود: مقدمات این موضوع در جلسه امروز بررسی شد، به ویژه آن که اکنون به آرامی به فصل بودجه نزدیک می‌شویم و بخشی از این مسئله را می‌توانیم در قالب بودجه ۱۴۰۱، بخشی را در قالب برنامه هفتم توسعه و نیز در اصلاح قوانین عادی در نظر بگیریم.

رئیس دیوان محاسبات تاکید کرد: بخش دیگری از گفتگوهای امروز مربوط به اصلاح اساسنامه چند شرکت مادر تخصصی اصلی در وزارت نفت بود که با توجه به اینکه سال‌های متمادی از تصویب آن گذشته است و شرایط در عرصه فناوری، قیمت، نیازهای بازار و سایر مولفه‌ها تغییر کرده حتما باید تغییر کند.

بذرپاش افزود: در این چارچوب لایحه تغییر اساسنامه بخشی از مجموعه‌ها را به مجلس تقدیم کردند که باید طبق قانون اصلاح شود، ما هم در مجموعه نظارتی ملزم به رعایت قانون و پیگیری آن هستیم و در این موضوع نیز کمک می‌کنیم که اساسنامه مجموعه‌های ذیل وزارت نفت سریعا اصلاح و این صنعت چابک‌تر از گذشته متناسب با نیازهای روز کشور بتواند به وظایفش عمل کند.

وی گفت: به ویژه آن که هیچ کس تردید ندارد که صنعت نفت یکی از اصلی‌ترین بخش‌های توسعه کشورمان است و در تامین ثروت‌های ملی و کمک به تامین مالی و اداره کشور پیشتاز بوده و هست و اکنون نیز باید عقب ماندگی‌های گذشته در این عرصه به سرعت جبران شود که این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس دیوان محاسبات همچنین گفت: در چارچوب جلسات مشترکی که با نهادهای اجرایی برگزار می‌کنیم، امروز میزبان مسئولان وزارت نفت بودیم و موضوعات مربوط به صنعت نفت اعم از ترک فعل‌های گذشته، انحراف از قوانین عادی، سالانه و قانون برنامه داشتیم و تخلف‌هایی که گاهی در گوشه و کنار این صنعت بزرگ مشاهده شده است، بررسی کردیم.

بذرپاش افزود: این تخلفات در قالب پرونده‌های مختلف رسیدگی شده و یا بعضا در دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر دستگاه‌های نظارتی در حال رسیدگی است و به اطلاع وزیر نفت و همکارانش رسید تا توجه بیشتری به این حوزه‌ها کنند و در ادامه کارشان تعامل سازنده‌ای با دستگاه‌های نظارتی داشته باشند تا کمتر دچار مشکل شوند.

وی گفت: ما این پیام را در رسانه ملی می‌دهیم که دستگاه نظارتی کاملا در کنار دستگاه‌های اجرایی و کمک کار آنان هستند به ویژه آن که شرایط اقتصادی کشور را می‌دانیم و از موضوع تحریم‌ها مطلعیم.

رئیس دیوان محاسبات تاکید کرد: در صنعت نفت به علت بسیاری از مشکلاتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه شدیم یا کم کاری‌هایی که به ویژه در بخش سرمایه گذاری شاهد بودیم اکنون این صنعت نیازمند سرمایه گذاری جدی است.

بذرپاش افزود: اگر می‌خواهیم آینده را تضمین کنیم و به هدف‌های پیش بینی شده در برنامه‌های ۵ ساله به ویژه برنامه ششم توسعه در صنایع نفت و گاز و سایر بخش‌های این صنعت برسیم، نیازمند سرمایه گذاری جدی هستیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha