۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
تبدیل نفت به فرآورده؛ مهم‌ترین ابزار دفاعی در برابر تحریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

تبدیل نفت به فرآورده؛ مهم‌ترین ابزار دفاعی در برابر تحریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مهم ترین سلاح تحریمی دشمن، مقابله با فروش نفت خام است و در این راستا مهم ترین اسلحه دفاعی ما نیز تبدیل نفت خام به فراورده می باشد.

به گزارش بازار، مالک شریعتی در خصوص راهکارهای مقابله با خام فروشی اظهار کرد: خام فروشی در شرایط غیر تحریمی هم صحیح نیست چون با تبدیل نفت به فراورده، می توانیم ارزش افزوده بیشتری را برای کشور رقم بزنیم.

وی این رویه را موجب سوق یافتن سرمایه های سرگردان به سمت پروژه های بزرگ و جمع آوری و در نهایت سود دهی به مردم عنوان کرد و افزود: مهم ترین سلاح تحریمی دشمن، مقابله با فروش نفت خام است و مهم ترین اسلحه دفاعی ما نیز تبدیل نفت خام به فراورده می باشد.

شریعتی با بیان این مطلب افزود: در مجلس دهم قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی تدوین شد و مجلس یازدهم آن را روان تر کرد تا قابلیت اجرایی بهتری پیدا کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر منتظریم وزارت نفت عملیات اجرایی این قانون را دنبال کند. این زیر ساخت به تاسیس پترو پالایشگاه ها کمک می کند فضایی فراهم می آید تا با مشارکت مردم اقتصاد مقاومتی و مردمی شکل گیرد و تحریم ناپذیری نفت خام را درپی داشته باشد.

شریعتی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: مسئولان شرکت پالایش و پخش و صندوق توسعه ملی و نیز برنامه و بودجه در کنار شرکت های برگزیده به مجلس دعوت شدند و دو جلسه در داخل و خارج کمیسیون با مسئولان وزارت نفت برگزار شده و مهم ترین بحث نیز به ایجاد پتروپالایشگاه ها بوده است.

وی افزود: آئین نامه اجرایی این قانون هفته گذشته از کمیسیون اقتصادی دولت به هیئت وزیران ارجع شده و تقاضا داریم معاون اول، ابلاغ این آئین نامه اجرایی را در اولویت هیئت وزیران بگذارد تا پروژه های اقتصادی در کشور سریع تر اجرایی گردد.

شریعتی همچنین در پاسخ به مجری برنامه «رویداد» در خصوص تامین سوخت زمستانه و نیز بهره مندی از انرژی های تجدید پذیر گفت: تامین سوخت زمستان دغدغه کمیسیون نیز هست و طی جلسه ای که با وزیر سابق نفت داشتیم، این مورد را متذکر شدیم تا ذخیره سازهایی را برای ذخیره میعانات گازی و استفاده در نیروگاه ها در دستور قرار دهند ولی دولت گذشته اهتمام جدی در این زمینه نداشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس قانون برنامه شمم باید عقب ماندگی در راستای تولید ۵ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر جبران شود و دولت در این زمینه به مجلس قول داده است.

برای سال آینده نیز سهم ۲۵ درصدی در توسعه نیروگاه ها باید به حوزه تجدید پذیر تخصیص داده شود که نیازمند حمایت از بخش خصوصی است.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha