۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
آغاز کشت قراردادی گندم و کلزا در آذربایجان شرقی| تهاتر هزینه نهاده موقع برداشت محصول
گزارش خبری؛

آغاز کشت قراردادی گندم و کلزا در آذربایجان شرقی| تهاتر هزینه نهاده موقع برداشت محصول

تبریز- نشست مقدماتی جهت اجرای کشت قراردادی در آذربایجان شرقی برگزار و مقرر شد کشت قراردادی گندم و کلزا در این استان آغاز شود.

به گزارش خبرنگار بازار، با اینکه صنعت کشاورزی در جهان روزبه‌روز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری است ولی در ایران هنوز اصول اولیه تولید و کشاورزی به‌درستی رعایت نمی‌شود.

کشاورز از همان ابتدا که تصمیم به کاشت یک محصول می‌گیرد، باید علاوه بر تأمین زمین زراعی و آب برای آبیاری محصول، سرمایه هنگفتی نیز تأمین کند تا از پَس هزینه کود، بذر، سموم کشاورزی و دیگر مخارج که هر روز گران و گران‌تر می‌شوند، برآید.

بر همین اساس متأسفانه هرسال تکرار برخی اتفاقات به تولید و کشاورزان آسیب جدی وارد می‌کند. نبود بازار فروش مناسب، قیمت گذاری‌های دستوری، هزینه‌های بالای کاشت و برداشت، فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی، عدم اجرای درست الگوی کشت و نبود بازارهای صادراتی پایدار، همه و همه باعث شده بخش کشاورزی آن طور که باید طی سالیان اخیر توسعه و رونقی نداشته باشد.

به عنوان مثال خرید یک کیلوگرم بذر پیاز بیش از ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد و طی سال‌های اخیر بیش از ۵۰۰ درصد رشد قیمت داشته، با این اوصاف باید کشاورز در ابتدا بتواند محصول خود را به قیمت واقعی به فروش برساند تا بتواند این هزینه‌ها را در کاشت بعدی تأمین کند.

راه حل اصلی برای رفع مشکلات بخش کشاورزی کشور اجرای درست کشت قراردادی است. کشت قراردادی از سالیان گذشته و حتی ۵۰ سال پیش نیز وجود داشت و صاحبان کارخانه‌های تولیدی و صنایع غذایی اقدام به خرید محصول از کشاورز قبل از کشت می‌کردند.

آغاز کشت قراردادی گندم و کلزا در آذربایجان شرقی| تهاتر هزینه نهاده موقع برداشت محصول

در آن سال‌ها به این دلیل که هنوز دلالان به بخش کشاورزی ورود نکرده بودند، صاحبان صنایع و سرمایه گذاران به راحتی اقدام به خرید محصول می‌کردند و کشاورز نیز به این دلیل که محصولش به فروش رفته می‌توانست هزینه‌های جاری خود را مدیریت کند. ولی طی سال‌های اخیر با افزایش بهره وری کشاورزی و ورود دلالان به این عرصه شاهد مشکلات متعددی در فروش محصولات کشاورزی و تأمین بازار هدف هستیم.

با این طرح هم کشاورز به تولید دلگرم می‌شود و هم کارخانه دار به راحتی مواد اولیه را تأمین می‌کند. در این نوع از کشت، بین کشاورز و سرمایه گذار یا کارخانه دار قراردادی برای کاشت، داشت و برداشت محصول مدنظر به امضا می‌رسد و دو طرف طبق قرارداد برای افزایش کیفت و بهره وری محصول تلاش می‌کنند.

در این طرح کارخانه دار و یا سرمایه گذار از نظر کشاورزی فنی، تهیه بذر و سموم باکیفیت، کشاورز را یاری می‌کند و محصولی پربازده و با کیفیت تولید می‌شود.

در کشت قراردادی کشاورز دیگر نگران مسائل مالی و بازار فروش نیست، اگر کشت قراردادی باشد مشکلی نیز در تأمین نهاده‌ها به وجود نمی‌آید.

آغاز کشت قراردادی گندم و کلزا در آذربایجان شرقی| تهاتر هزینه نهاده موقع برداشت محصول

ضرورت بهره‌وری اقتصادی به ویژه در حوزه تولید محصولات کشاورزی
عصر امروز دوشنبه نشست مقدماتی جهت اجرای کشت قراردادی در آذربایجان شرقی باحضور مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان در محل این سازمان برگزار شد.

اکبر فتحی در این نشست از آغاز توسعه کشت ‌های قراردادی در آذربایجان شرقی از طریق شبکه تعاون روستایی استان خبر داد و گفت: کشت قراردادی گندم و کلزا در دستور کار شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

کشت قراردادی گندم و کلزا در دستور کار شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی آذربایجان شرقی قرار گرفته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه با توجه به تاکید مقام عالی وزارت جهادکشاورزی اتحادیه‌های استانی تعاون روستایی باید توسعه کشت ‌های قراردادی را در دستور کار خود قرار دهند افزود: با توجه به ضرورت بهره‌وری اقتصادی به ویژه در حوزه تولید محصولات کشاورزی امیدواریم بتوانیم در خصوص کشت‌های قراردادی در کلیه شهرستانها با قدرت و شتاب خوبی عمل نماییم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: با توجه به برنامه های جامع وزیر محترم جهادکشاورزی ، عزت و اقتدار کشاورزان در گرو اجرای کامل کشاورزی قراردادی است.

آغاز کشت قراردادی گندم و کلزا در آذربایجان شرقی| تهاتر هزینه نهاده موقع برداشت محصول

کشت قراردادی در افزایش ظریب دانش روز موثر است
مدیر تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با توجه به ابلاغیه های وزارت جهادکشاورزی و تاکید مستقیم قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در راستای اولویت قراردادن اجرای کشت قراردادی گندم و کلزا توضیحاتی داد.

کشت قراردادی در افزایش ظریب دانش روز و یافته های تحقیقاتی به کشاورزان و همچنین حل مشکل نقدینگی برای تامین نهاده های تولید اعم از کود، بذر و بیمه محصول موثر خواهد بود

علی اکبر نژادرضا با بیان اینکه کشت قراردادی در افزایش ظریب دانش روز و یافته های تحقیقاتی به کشاورزان و همچنین حل مشکل نقدینگی برای تامین نهاده های تولید اعم از کود، بذر و بیمه محصول موثر خواهد بود گفت: در این نوع قرارداد هزینه های مرتبط توسط تامین کنندگان نهاده مرتفع و در برداشت محصول تهاتر خواهد شد و همچنین کارشناس معرفی شده راهنمائیهای لازم را در رابطه با افزایش راندمان تولید بعهده خواهد داشت.

گفتنی است در ادامه هرکدام از حاضرین به بیان دیدگاه های خود در این خصوص پرداخته و مقرر شد سازمان تعاون روستائی استان و شرکت غله برابر دستورالعمل مصوب شورای قیمت گذاری وزارت متبوع اقدام نمایند.

شایان ذکر است کشت قراردادی گندم و کلزا در استان‌های خراسان رضوی، ایلام، همدان، مرکزی، لرستان، کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha