۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
صنعت زغال سنگ کرمان زیر خروارها مشکل مدفون شد| ادامه وعده های مسئولان
گزارش بازار؛

صنعت زغال سنگ کرمان زیر خروارها مشکل مدفون شد| ادامه وعده های مسئولان

کرمان- صنعت زغالسنگ در شمال استان کرمان ریشه دوانده اما معادن قدیمی، برداشت های سنتی و عدم بهره وری در کنار واگذاری های غیراصولی معادن به بخش خصوصی، روزگار معدن کاران را تیره و تار کرده است.

بازار؛  گروه استان ها: معادن زغال سنگ استان کرمان جزو ذخایر مهم این سنگ معدن استراتژیک در ایران محسوب می شود و بیش از نیم قرن است که سوخت کارخانه های فولاد کشور را تامین کرده است اما این روزها با وجود افزایش قیمت جهانی زغال سنگ اما روزگار کارگران معدن خوب نیست.

طی سال های اخیر این مشکلات افزایش یافته و با وجود مطالبات گسترده کارگران اما هیچ کار عملی برای حمایت از این قشر و تقویت معادن زغال سنگ و صنایع وابسته انجام نشده است.

نکته قابل توجه اینکه صنایع استان های مجاور علیرغم افزایش قیمت زغال سنگ هنوز هم با قیمتهای کانالیزه شده خودشان زغال سنگ کرمان را خریداری می کنند و نتیجه این وضعیت زیر ساخت های بسیار نا مطلوب برای برداشت از معادن است.

بخش قابل توجهی از زیر ساخت های این صنعت مربوط به حدود نیم قرن قبل و زمان راه اندازی معادن است و جالب اینکه از آن زمان تاکنون هیچ اقدام موثری برای نوسازی تکنولوژی برداشت و بهره وری معادن انجام نشده است.

صنعت زغال سنگ کرمان زیر خروارها مشکل مدفون شد| ادامه وعده های مسئولان

در زمینه بازاریابی هم وضعیت چندان مطلوب نیست و بسیاری از ایام سال زغال سنگ روی هم دپو می شود و راهی برای فروش محصول وجود ندارد.

واگذاری غیر اصولی معدن به بخش خصوصی کار دست صنعت زغال سنگ داد
حالا هزاران نفر کارگر بومی و غیر بومی معادن شمال کرمان با مشکل تامین معیشت مواجه شده اند زیرا در کنار مشکلات فراوانی که بیان شد واگذاری های غیر اصولی معادن به بخش خصوصی و عدم حمایت دولت فشار را بر کارگران افزایش داده است.

عدم پوشش بیمه، عدم ایمنی معادن، عدم رعایت قوانین کار توسط کارفرمایان، بیماریهای تنفسی و اختلاف فاحش حقوق کارگران از جمله مشکلات پیش پا افتاده ای است که گویی از سوی مسئولان استان کرمان راه حلی برای آن ها پیدا نمی شود

عدم پوشش بیمه، عدم ایمنی معادن، عدم رعایت قوانین کار توسط کارفرمایان، بیماری های تنفسی و اختلاف فاحش حقوق کارگران از جمله مشکلات پیش پا افتاده ای است که گویی از سوی مسئولان استان کرمان راه حلی برای آن ها پیدا نمی شود.

استاندار کرمان در گفتگو با بازار عنوان کرد: من واقعا این را به صراحت می گویم که هر جایی که امکان داشته یک قدم برداریم ما دو قدم برداشتیم.

علی زینی وند تصریح کرد: وقتی مسائل کارگری در حوزه زغال سنگ روی داد شش جلسه شورای تامین گذاشتیم و بحث جدی شد و یک کارگروه ویژه شکل گرفت و برای معادن زغال سنگ فعال شد.

وی گفت: سه مرحله با وزیر کار و معاونش قوانین رو زیر و رو کردیم و هر راهی که وجود داشته که در اختیار استان بود انجام دادیم و رصد و پایش گذاشتیم، وزیر کشور هم به ریز در جریان این مساله است.

میز زغال باید تشکیل شد
استاندار کرمان افزود: شخص وزیر کشور حدود ۴۵ دقیقه تلفنی با بنده در خصوص بهبود وضعیت صحبت کردیم و پیشنهاد تشکیل کمیسیون کارگری دادیم.

میز زغال باید در وزارت صمت راه اندازی شود اما معادن زغال سنگ چون سنتی است و ما کار دانش بنیان انجام ندادیم نمی توانند توسعه یابند

وی ادامه داد: میز زغال باید در وزارت صمت راه اندازی شود اما معادن زغال سنگ چون سنتی است و ما کار دانش بنیان انجام ندادیم نمی توانند توسعه یابند.

وی گفت: دولت تا زمان تغییر روش برداشت، تنها می تواند اشتغال را حفظ کند و برداشت محصول را در همین ظرفیت نگه دارد.

استاندار کرمان بیان کرد: بنده حتی در اعماق معدن هم حضور یافتم و از نزدیک در جریان مشکلات کارگران قرار گرفتم به همین دلیل مشکلات را می شناسم و سعی در رفع آن ها دارم.

استخراج سنتی و عدم بهره وری مشکل جدی معادن زغال است
زینی وند گفت: به رغم افزایش قیمت جهانی زغال، اما به دلیل استخراج سنتی این معادن در کشور چندان سود آور نیستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور نیز در این خصوص در گفتگو با بازار بیان کرد: معادن زغال سنگ از مهمترین ظرفیت های اقتصادی در استان است که باید به سمت بهره وری در این معادن حرکت کنیم و بر معادنی که خصوصی سازی شده است به شدت نظارت داشته باشیم.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: بر حمایت از کارگران تاکید کرد و گفت: مجلس آمادگی کامل برای همکاری با دولت برای رفع مشکلات موجود و بهبود معیشت کارگران را دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: باید تصمیماتی که در خصوص معادن زغال سنگ استان از جمله تشکیل مدیریت معادن زغال سنگ گرفته شده اجرایی شوند.

وی تصریح کرد: استان کرمان بهشت معادن کشور است و از این کانال ارزآوری مطلوبی برای کشور دارد و باید مصوبات شورای معادن در استان اجرایی شود تا مشکلات کارگران و برخی از مشکلات کارفرما ها نیز رفع شود.

پورابراهیمی افزود: قیمت گذاری زغال سنگ در صنایع باید اصلاح شود و در این زمینه ما پیگیری جدی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به مطالبات کارگران گفت: کارگران مهمترین اهرم توسعه در استان کرمان هستند و باید برنامه ریزی دقیقی در این زمینه داشته باشیم.

با وجود وعده های مسئولان در دولت های مختلف برای حل مشکلات کارگران معادن استان کرمان اما همچنان روند حمایت از صنعت زغال سنگ از سوی دولت بسیار کند است

با وجود وعده های مسئولان در دولت های مختلف برای حل مشکلات کارگران معادن استان کرمان اما همچنان روند حمایت از صنعت زغالسنگ از سوی دولت بسیار کند است و به گفته مسئولان دولتی اکثرا در بروکراسی های اداری دچار مشکل شده است.

کارفرما نیز اکثرا یا توان حمایت از کارگران را ندارند و یا اراده ای برای حمایت از این قشر ندارد.

کارگران چه می گویند؟
محمد از جمله کارگران معادن زغالسنگ کرمان است که در گفتگو با بازار گفت: طبق قانون هر کارگر باید تا ۱۰ سال در اعماق معادن کار کند اما من ۵۰ سال در اعماق معدن با حداقل حقوق کار می کنم و هر زمان هم که اعتراض می کنم می گویند اخراجم می کنند.

این کارگر معدن زغال سنگ ادامه داد: بسیاری از کارگران دچار بیماری تنفسی می شوند و در سال های پایانی عمر در خانه باید دارو و درمان را پیگیری کنند و دیگر ریه ای برای آن ها باقی نمانده است.

وی با اشاره به حقوق پایین کارگران افزود: متاسفانه حقوقی که ما می گیریم هیچ شباهتی به حقوقی که کارگران در صنایع و معادن دیگر می گیرند، ندارد و از سوی دیگر معادن ایمن نیستند و دائما شاهد بروز سوانح مختلف در معادن هستیم.

وی بیان کرد: عمق برخی از این معادن ۴۰۰ متر در عمق زمین است و در این عمق به زحمت می توان نفس کشید اما ما برای چرخش صنعت دولت شبانه روز در سیاهی زمین در حال کار هستیم اما سوال این است که مسئولان برای کسانی که این چرخ را می چرخانند چه می کنند؟ متاسفانه در اتاق های شبک و میز و صندلی های چرمی نشسته اند و حتی یک بار هم در اعماق معدن حضور نیافته اند و درد ما را هم نمی دانند.

اصلاح قوانین، نظارت بر خصوصی سازی و لغو مجوز برخی از شرکتها که توان اداره معادن را ندارند، تغییر قوانین و اصطلاح روش برداشت سنتی به سمت روش برداشت مکانیزه و افزایش بهره وری می توان در قدم اول مشکلات کارگران را کاهش دهد، مشکلاتی که سال ها پا بر جا مانده است و مسئولان برای حلشان فقط شعار می دهند.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha