نجات اقتصاد در گرو توسعه صادرات است
رئیس اتاق کرمان:

نجات اقتصاد در گرو توسعه صادرات است

طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان می‌گوید: هر کشوری با اقتصاد صادرات محور، در عرصه جهانی موفق عمل کرده و بر همین اساس، نجات اقتصاد ایران نیز در گرو صادرات و توسعه آن است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمان با اشاره به مشکلات و تحولات کلان اقتصاد، گفت: هر کشوری با اقتصاد صادرات محور، در عرصه جهانی موفق عمل کرده و به همین دلیل، نجات اقتصاد ایران نیز در گرو توسعه صادرات است.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست شورای مشورتی صادرات با بیان این مطلب افزود: علاوه بر وجود محدودیت‌های صادراتی در کالاها و بازارهای هدف، قوانین مشکل‌ساز داخلی و مسائل ارزی نیز مشکلات را دوچندان کرده است.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: باید از دید وسیع فعالان حوزه صادرات و از تجربیات صادرکنندگان موفق بهره گرفت تا بتوان مسائل و مشکلات را برطرف کرد.

طبیب‌زاده، اظهار کرد: برای رونق اقتصاد استان باید بر صادرات تمرکز کرد و صادرات را متناسب با توان استان افزایش داد.

وی گفت: در حال حاضر صادرات سالانه استان کرمان کمتر از ۳ میلیارد دلار است درحالی‌که به‌راحتی می‌توان این میزان صادرات را تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش داد.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه ۱۲۹ شرکت در استان باوجود توانایی صادرات، با محدودیت‌هایی برای کالاهای صادراتی روبرو هستند، افزود: در بازار پسته با توجه به رقابت شدید در سطح جهان، نباید در داخل کشور نیز محدودیت ایجاد کرد.

طبیب زاده، اظهار کرد: این نشست با هدف بررسی مشکلات داخلی و مطرح کردن آن در سطح کشور تشکیل شده و اتاق کرمان نیز با تمام توان و جدیت به دنبال رفع مشکلات صادرکنندگان و انتقال نظرات صاحب‌نظران در سطح کلان کشور است.

در ادامه این نشست نایب‌رئیس اتاق کرمان گفت: اتاق پیگیر حل مشکلات صادرکنندگان است و به همین منظور در جلسه‌ای با حضور معاون امور اقتصادی ریاست جمهوری مسائل صادرکنندگان را مطرح کردیم.

جلیل کاربخش، بیان کرد: در دولت جدید کارهای مثبتی برای توسعه صادرات در حال انجام است و معاون اول رئیس‌جمهور نیز جلساتی را به همین منظور برگزار کرده است.

وی با اشاره به اینکه تأمین مالی و بروکراسی اداری از موانع پیش روی صادرات است، ادامه داد: مشکل اصلی صادرکنندگان تفاوت نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد است و این اختلاف قیمت باعث ایجاد رانت و مشکلات زیادی شده است.

کاربخش تصریح کرد: پیش جلسه ستاد عالی پسته در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و پیش‌نویس مصوبات آن آماده و منتظر تشکیل جلسه اصلی هستیم تا مصوبات نهایی اعلام شوند.

وی با تأکید بر اینکه تمام مشکلات صادرکنندگان را در سطح کلان مطرح می‌کنیم، گفت: یکی از موضوعات اقتصادی کشور این است که باید صادرکنندگان را بر واردکنندگان ارجح دانست زیرا صادرات موجب رونق تولید و اشتغال می‌شود.

 وی افزود: یکی از مشکلات فعلی صادرکنندگان، صادرات با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است که این افراد رفع تعهد ارزی نمی‌کنند و برای کشور و صادرکنندگان باسابقه مشکل ایجاد می‌کنند.

در ادامه این نشست محمدعلی محمدمیرزائیان، محمدحسین اکبری و سید محمدرضا ترابی موسوی، اعضای هیئت نمایندگان اتاق کرمان نیز خواستار شکل‌گیری پیمان‌سپاری برای ارزش دادن به اظهارنامه‌های صادرکنندگان، تأمین نقدینگی در بازار پسته و تمدید مهلت تسهیلات بانکی، تعهدات ارزی و ارزیابی درست از بازارهای هدف شدند.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha