۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
چاه‌های نفت نباید راکد بماند
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

چاه‌های نفت نباید راکد بماند

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص رویکرد کنونی نسبت به صادرات نفت در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: ضمن حفظ سهم خود در بازارهای جهانی، نباید چاه‌های نفت را راکد بگذاریم تا ضرر و زیان بر ما تحمیل شود.

به گزارش بازار، مالک شریعتی در خصوص تاکید دولت فعلی بر لزوم بازنویسی سند چشم انداز نفتی برای کشور اظهار کرد: ما جایگزینی برای خام فروشی را در دولت قبلی دنبال نکردیم و وزارت نفت خود را متصدی فروش نفت و گاز می دانست.

وی با اعلام اینکه وزارت نفت خود را کارگزار فروش نفت تلقی می کرد تا به استخراج و فروش بیشتر منتج گردد، افزود: ما استخراج و پالایشگاه سازی و نیز ایجاد پترو پالایشگاه ها را دنبال نکردیم و علی رغم قانون و ابلاغیه های تدوین شده، این موارد مهم هنوز اجرایی نشده است.

شریعتی اضافه کرد: از طرفی تلاش برای فشار افزایی مخازن گازی پروژه ای عظیم بوده و در این سالها مورد توجه قرار نگرفته است که در دوره جدید باید درباره آن تأمل صورت گیرد.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه برخی صنایع انرژی بر سودهای زیادی از محل یارانه انرژی و نرخ تسعیر ارز کسب می کند، افزود: صنایع فولادی، مس و آلومینیوم و نیز پتروشیمی و پالایشگاه ها سود سرشاری عادی خود کرده و حتی هلدینگ پتروشیمی ها بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته سود کسب کرده اند که باید در حوزه دریافت خوراک خود، سرمایه گذاری کنند تا گاز طبیعی بیشتری را استخراج نماییم.

شریعتی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از دیگر الزامات از سر گیری تدوین سند چشم انداز نفتی را تنوع بخشی به سبد سوخت کشور عنوان کرد و گفت: استفاده از بنزین، گازوئیل، سی ان جی و... در کنار هم باید در اقلیم های متفاوت در دستور کار قرار گیرد و در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز تکلیف شده و منتظر ابلاغ و اجرای دولت هستیم.

وی لزوم توجه به پیوست عدالت در استفاده از یارانه انرژی را نیز یادآوری کرد و گفت: نظام تعرفه گذاری در کشور صحیح نیست؛ خاصه در حوزه برق که ارتباطی با وزارت نفت ندارد ولی این وزارتخانه در حوزه گاز متولی اصلی است و نظام تعرفه گذاری را باید به صورت افزایشی و پلکانی اجرایی کند.

شریعتی این مورد را نیز جز تکلیف های قانون بودجه ۱۴۰۰ خواند و تصریح کرد: این بدان معناست که طبقات ضعیف باید از یارانه بیشتری برخوردار شده و طبقات پر مصرف و مرفه جامعه یارانه کمتری دریافت کنند ولی امروز این مورد بر عکس است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که در خصوص رویکرد کنونی وزارت نفت پرسید، گفت: فعلا برای قضاوت این وزارتخانه و عملکرد آن زود است ولی معتقدم برنامه ارائه شده توسط آقای اوجی در زمان گرفتن رای اعتماد، کلی بود و مجلس در صدد آنست که وعده های وزیر را به صورت کمی، ارزیابی نماید.

وی در عین حال تاکید کرد رویکرد کنونی وزارت نفت مثبت است و نشان از اراده ای برای تحول دارد.

شریعتی خاطرنشان ساخت: ما باید سنگ پیش پای صادرات نفت را برداریم و سهم خود را در بازار های جهانی حفظ کنیم؛ اما در شرایطی که امکان فروش نفت میسر نبود، نباید چاه های خود را راکد بگذاریم و شاهد ضرر و زیان بیشتر باشیم.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha