۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
ارز ترجیحی باعث قاچاق معکوس دارو می شود
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو:

ارز ترجیحی باعث قاچاق معکوس دارو می شود

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختصاص ارز ترجیحی باعث شده است تا حدود ۲۰ درصد از داروهای تولیدی و وارداتی به خارج از کشور قاچاق شود.

به گزارش بازار، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توانیم بخش مهمی از قاچاق معکوس دارو از ایران را متوقف کنیم.

وی گفت:درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، باید برای مردم شفاف کرد که این حوزه با مرغ و تخم مرغ متفاوت است. یعنی قیمت نهایی دارو که به دست مصرف کننده می‌رسد بر اساس سهمی تعیین می‌شود که بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و به این ترتیب با حذف این ارز، بحث بر سر این خواهد بود که سهم بیمه‌ها چقدر است و چه میزان بودجه در اختیار آن‌ها قرار دارد.

ریاحی اضافه کرد: برای برخی بیماری‌های خاص، حتی داروهای وارداتی نیز در تمام این سال‌ها با قیمتی ثابت به دست مصرف کننده رسیده است؛ یعنی با افزایش قیمت یا گران شدن دلار، بیمه سهم بیشتری را تقبل کرده و مصرف کننده تغییر قیمتی را تجربه نکرده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: ما برنامه‌هایی را در این زمینه ارائه کرده‌ایم که محوریت ارز دولتی را کنار می‌گذارد و با پرداخت مابه التفاوت‌ها به بیمه و سپس از طریق بیمه به مردم، عملا فشاری به مصرف کننده نهایی وارد نمی‌شود.

وی گفت: ما معتقدیم حتی در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز قیمت دارو بالا نخواهد رفت.

ریاحی تصریح کرد: در برخی گزارش‌ها سهم قاچاق معکوس از کل داروهای کشور حتی به حدود ۲۰ درصد نیز می‌رسد که بخش مهمی از آن به دلیل ارز ارزان قیمت دولتی است که در صورت حذف این ارز، بخش مهمی از این دارو به چرخه مصرفی کشور بازمی‌گردد که خود جنبه مثبتی خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha