۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
سنگ تسهیلات پیش روی بازسازی مناطق زلزله‌زده | دو سوم خانه‌های روستایی نیازمند بهسازی است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

سنگ تسهیلات پیش روی بازسازی مناطق زلزله‌زده | دو سوم خانه‌های روستایی نیازمند بهسازی است

قوچان- افزون بر دو ماه از زلزله قوچان می‌گذرد و آثار دردسرساز این زمین لرزه حالا با سرد شدن هوا بیش از گذشته بر مردم روستاهای این شهرستان مستولی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر ساعت هشت و ۳۲ دقیقه صبح دوشنبه ۲۲ شهریور حوالی قوچان در استان خراسان رضوی را لرزاند که به‌موجب این لرزش افزون بر ۴۲ روستا خسارت‌های جزئی و کلی دیدند.

باوجوداینکه افزون بر دو ماه از این زمین‌لرزه می‌گذرد و البته تلاش بسیاری برای بازسازی خانه‌های روستایی شده است اما هنوز تا پایان دادن به پرونده بازسازی در این فصل سرد به دلایل مختلف زمان زیادی نیاز است.

بازسازی خانه‌های روستایی قوچان که به دلیل سستی و نا مقاوم بودن با هر لرزشی دچار خسارت می‌شود تاکنون پای مسئولان بسیاری ازجمله رئیس بنیاد مسکن کشور را به این مناطق بازکرده است.اگرچه مسئولان استانی روند کار و پیشرفت‌ها را مطلوب می‌دانند اما روستائیان از سختی بازسازی و موانع سر راه خود گلایه دارند.

سنگ تسهیلات پیش روی بازسازی مناطق زلزله‌زده | دو سوم خانه‌های روستایی نیازمند بهسازی است

بانک‌ها و سردرگمی برای دریافت تسهیلات
یکی از اهالی روستای زلزله زده علی‌آباد قوچان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: تاکنون مسئولان بسیاری به این روستا آمده‌اند و لذا از این بابت از مسئولان تشکر می‌کنیم اما معلوم نیست که چرا مشکل ما با بانک‌ها رانمی توانند حل کنند؟!

علی سام در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه در کنار این همکاری‌ها از بانک‌ها برای دریافت تسهیلات گلایه داریم به‌طوری‌که درزمینهٔ ضمانت‌ها بسیار سختگیری می‌شود که خود عاملی برای تأخیر در ساخت‌وسازها و رفع خرابی‌های واحد است.

وی با اشاره به این موضوع که قوچان منطقه سردسیری است و لذا تسریع در بازسازی واحدها ضرورتی انکارناپذیر است افزود: هنوز تلخی حادثه زلزله از ذهن ما پاک نشده است  که حالا با سخت‌گیری بانک‌ها همچنان دچار برخی سردرگمی‌ها و مشکلات فکری و روحی شدیم.

اسناد روستایی رسمیت ندارد
ابراهیم مقانلو یکی از ساکنان روستای «آب شوری» قوچان نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: بانک‌ها حتی سند مالکیت روستایی را نمی‌پذیرند و لذا یک فرد روستایی که در روستا زندگی می‌کند از کجا و چگونه باید سند ملکی شهری برای تضمین به بانک ارائه دهد؟

وی با اشاره به اینکه به‌هرحال این مسئله یکی از مشکلات روستاییان بوده و تا دولت این مشکل را حل نکند تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود و بازسازی بی‌مورد است افزود: دولت در این زمینه نیاز است هماهنگی و مساعدت‌های لازم  را انجام دهد.

وی ابراز کرد: چگونه می شود مسئولان همواره برای مقاوم‌سازی واحدها تأکیددارند اما هنگامی‌که در توزیع مصالح و تیرآهن‌هایی که در اختیار ما گذاشته‌شده و توزیع می‌شود هیچ‌گونه تناسبی برای ساخت بنا وجود ندارد.

وی اذعان کرد: لازم است وقتی واحدی از بنیاد مسکن به پیمانکاران برای احداث واگذار می‌شود نظارت‌های بسیار دقیقی هم صورت گیرد و نوع مصالح و میزان نیاز کاربرد آن موردبررسی دقیق قرار گیرد که هرگونه غفلت و کوتاهی زیان‌بار خواهد بود زیرا روستائیان از سواد فنی کمی برای ساخت و ساز برخوردارند و لذا باید به گونه ای این مقاوم سازی انجام شود که با لرزش زمین دیگر تن زن و بچه ما از ترس خراب شدن سقف به لرزه نیفتد.

احداث ۵۹۰ مسکن برای محرومان شهرستان قوچان
فرماندار قوچان نیز در گفت‌وگو با بازار پیرامون اقدامات انجام‌شده پیرامون بازسازی مناطق زلزله‌زده در روستاهای قوچان توضیح داد: زلزله ۲ ماه گذشته در قوچان موجب واردکردن خسارت به تعداد یک هزار و ۴۹ واحد شد که از این تعداد ۲۶۶ واحد در حد تعمیرات نیازمند به بازسازی داشتند.

امین رضا مرآتی اظهار کرد: هم‌چنین از تعداد یک هزار و ۴۹ واحد خسارت‌دیده تعداد ۷۸۳ واحد نیازمند بازسازی بود که تاکنون برای ۴۳۰ واحد پرونده تشکیل‌شده است.

سنگ تسهیلات پیش روی بازسازی مناطق زلزله‌زده | دو سوم خانه‌های روستایی نیازمند بهسازی است

مرآتی با اشاره به اینکه برای  ۲۷۵ واحد پروانه ساحت صادرشده و هم‌چنین  صاحبان ۲۵۹ واحد به بانک معرفی‌شده‌اند به بازار گفت: هم‌چنین برای ۱۹۵ واحد نیز قرارداد منعقدشده است.

وی گفت: از ۱۴۷ واحد آواربرداری انجام‌شده و برای  ۷۹ واحد آسیب‌دیده از زلزله فونداسیون ریخته شده که ۶۳ واحد آن بتن‌ریزی و ۵۵ واحد آن اسکلت گذاری شده است.

فرماندار قوچان بابیان اینکه توجه به روستاها و نیازهای عمرانی منجر به توسعه و سکونت و تولیدات مردمی در روستاها می‌شود افزود: بنیاد مسکن در ساخت واحدهای مسکونی برای محرومان پیشتاز بوده است به‌گونه‌ای که ساخت تعداد ۶۴۶ واحد را در این شهرستان بر عهده داشته و تاکنون ۵۹۰ واحد براثر تلاش‌ها این بنیاد و همکاری مردم به بهره‌برداری و به روستائیان تحویل داده‌شده است.

ضرورت همکاری بانک‌ها
مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اذعان کرد: با توجه به صحبت‌های انجام‌شده ریاست بنیاد مسکن هرساله ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که با تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ثبت‌نام انجام می‌شود که نیاز داریم بانک‌ها همکاری بیش‌تری برای تضمین انجام دهند.

سید رضا موسوی نیا افزود: خوشبختانه مردم قوچان همکاری خوبی دارند و قابل‌پذیرش است که بتوانیم واحدهای بیش‌تری را بازسازی و بهسازی کنیم.

وی ادامه داد: همه این موارد با مشارکت خود مردم صورت می‌گیرد و نیاز است تا با مساعد شدن شرایط جوی بتوانیم واحدهای بیش‌تری را احداث کنیم.

وی ازجمله وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توسعه کمی و کیفی مسکن روستایی، بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی، کمک به تضمین مصالح ساختمانی، شناسایی و ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر عنوان کرد و گفت:  پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه برای مسکن روستایی، ساخت خانه عالم و کتابخانه در روستا، پوشش بیمه‌ای واحدهای مسکن روستایی و کمک‌های بلاعوض ویژه محرومان برای ساخت مسکن از دیگر وظایف این بنیاد است.

موسوی نیا اظهار کرد: بنیاد مسکن خراسان رضوی تاکنون افزون بر  ۱۱ هزار و ۴۶۹ واحد مسکن روستایی آسیب‌دیده از زلزله در تربت‌حیدریه، پنج هزار و هشت واحد زلزله‌زده در نیشابور، یک هزار و ۹۴۲ واحد زلزله‌زده در فریمان و چهار هزار و ۱۰۰ واحد سیل‌زده در بردسکن و کلات را تعمیر یا احداث کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان رضوی افزود: ۴۳۰ هزار واحد مسکن روستایی در این استان وجود دارد که تاکنون حدود ۱۵۵ هزار واحد آن بازسازی و نوسازی شده است و برای بقیه باید مردم پای‌کار بیایند تا با دریافت تسهیلات بتوان این رقم بازسازی و نوسازی را افزایش داد.

وعده مسئولان کشوری
مشکلات روستائیان قوچان مبنی بر سخت گیری در اعطای تسهیلات و یا تامین ضامن در حالی آن را رنج می‌دهد که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور هفته گذشته اطمینان خاطر داد که در این راستا  و در خصوص پرداخت تسهیلات هماهنگی لازم با بانک‌ها انجام‌شده است به طوری که مردم بتوانند از آن به‌راحتی استفاده کرده و استرسی در این زمینه نداشته باشند.

واحدهای بازسازی‌شده در مناطق زلزله‌زده قوچان افتتاح شد

اکبر نیکزاد در سفر به قوچان ضمن بازدید از واحدهای آسیب دیده در روستاهای «علی آباد»، «آبشوری»، «دیزادیز» و «عمارت»رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به جلساتی که برای پرداخت تسهیلات در راستای ساخت واحدهای مسکونی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که حداقل باید ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به روستاییان داده شود که دولت برای تأمین منابع نهایت تلاش خود را بکار گرفته است.

وی یادآور شد: این در حالی است که حدود ۵۰ درصد واحدهای روستایی این قابلیت رادارند اما مابقی آن باید نوسازی شود و چنانچه زلزله شدید رخ دهد ممکن است خسارت سنگینی به دنبال داشته باشد و این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی توسط بانک‌های عامل با سود ۵ درصد پرداخت می‌شود .

وی ادامه داد: برخی از بانک‌ها به ضمانت سفته اکتفا نکرده و به دنبال ضامن کارمند و چک هستند اما با توجه به اینکه در کمربند زلزله هستیم اگر بازسازی‌ها با سرعت انجام نشود ممکن است در یک زلزله شش ریشتری خسارات بسیار واردشده قابل جبران نباشد.

نیکزاد گفت: در زلزله به وقوع پیوسته شهرستان قوچان از همان ابتدا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی وارد بازسازی این واحدها شد که باگذشت کمتر از ۲ ماه ۵۵ واحد به ساخت اسکلت رسید و سقف هشت واحد نیز زده شد و امیدواریم طی دو ماه آینده بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله پایان یابد.

حالا باید به نظاره نشست و منتظر ماند که بنا بر وعده مسئولان کشوری آیا بازسازی این واحد ها تا پایان دی ماه به سرانجام خواهد رسید یا خیر؟

کد خبر: ۱۱۸٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha