۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
 بلاتکلیفی صیادان بین دریا و ساحل| پاسکاری دستگاه‌های متولی برای تثبیت شغل صیادی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی صیادان بین دریا و ساحل| پاسکاری دستگاه‌های متولی برای تثبیت شغل صیادی

بابلسر- درحالی که صیادان مازندران چنددهه چشم انتظار سخت و زیان آورشدن شغل صیادی هستند اما این مطالبه مهم در تلاطم امواج و وعده های مسئولان به فراموشی سپرده شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صیادان هم از دریا ناامید و رنجور هستند و هم از مسئولان، چراکه دریا طی سال‌های اخیر بخیل شده و یار نیست و انبوه وعده‌های مسئولان برای سخت و زیان آور شمردن شغل صیادی نیز همچنان روی میزها خاک می‌خورد.

بیش از چهار هزار صیاد مازندرانی چند دهه در آرزوی آن هستند که هم شغل شأن به عنوان شغل سخت و زیان آور محسوب شود و هم حق بیمه آنان تعدیل و کاهش یابد و از حق انتفاع ۱۰ درصدی بهره مند شوند.

این خواسته صیادان مازندرانی در حالی است که صیادان استان‌های گیلان و گلستان سال ها است به آرزوی دیرینه شأن رسیدند و از حق انتفاع بیمه‌ای برخوردار هستند.

شغل صیادی آینده ندارد
علی مظلومی رئیس هیئت مدیره تور صیادی شاهد با اظهار اینکه نرخ بیمه صیادی از ۲۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده است، افزود: این درحالی که صیادان گیلان و گلستان از معافیت بیمه‌ای برخوردارند و ۱۵ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با این پرسش که آیا قانون بیمه برای صیادان گیلان و مازندران متفاوت است، گفت: درآمد صیادان پاسخگوی نیازها و خرج زندگی آنان نیست.

وی با اظهار اینکه روزانه هشت تا ۱۰ ساعت داخل دریا برای صید ماهی هستیم، ولی شغل ما همچنان سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود، افزود: شغل صیادی آینده ندارد و باید صید و صیادی را همانند برخی صیادان شرق مازندران جمع کنیم و پی کار دیگری برویم.

 بلاتکلیفی صیادان بین دریا و ساحل| پاسکاری دستگاه‌های متولی برای تثبیت شغل صیادی

روزانه هشت تا ۱۰ ساعت داخل دریا برای صید ماهی هستیم، ولی شغل مان همچنان سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود، شغل صیادی آینده ندارد

بیش از ۱۲ سال صیادان مازندران چشم انتظار اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی هستند که در بهمن ماه ۱۳۸۷ تصویب شده بود و شغل صیادی را جزو مشاغل سخت و زیان آور قلمداد کرد اما همچنان این آرزو به سراب مبدل شده است.

به گفته صیادان در برگه‌های ما مهر سخت و زیان آور نقش بسته ولی تأمین اجتماعی زیربار این مصوبه نمی‌رود و اجرا نشده است.

این درحالی که حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه بیش از ۵۰ نامه تاکنون زدیم و پیگیر حق انتفاع ۱۰ درصدی بیمه‌ای و سخت و زیان آور شغل صیادی شدیم، اما هنوز تأمین اجتماعی پاسخی نداده است، گفت: درحالی صیادان استان از این حق قانونی محروم هستند که صیادان دو استان مجاز از آن بهره مند هستند.

تثبیت شغل صیادی نیازمند اعتبار است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید تولیدات جهاد کشاورزی از تخفیف ۱۰ درصدی حق بیمه برخوردار شوند ولی متأسفانه صیادان استان از چنین مزیتی محروم هستند، گفت: تثبیت و تعدیل شغل صیادی در استان نیازمند تأمین اعتبار لازم است و باید در این حوزه برنامه ریزی شود.

بیش از ۵۴ شرکت تعاونی صیادی در مازندران فعالیت دارد که بسیاری از شرکت‌های تعاونی صیادی استان توجیه اقتصادی ندارند و باید تعدیل شوند زیرا در غیر این صورت شرکت‌های تعاونی عاقبت خوبی نخواهند داشت. در حال حاضر هر صیاد ماهانه ۷۰۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند و با آنکه دارای کارفرما است اما تأمین اجتماعی نظر دیگری دارد و معتقد است، صیادی مشمول قانون کار نمی‌شود.

شغل صیادی مشمول سخت و زیان آور شود
علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه کارگر با طرفی به عنوان کارفرما داشته باشد، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: متأسفانه این مسئله در شغل صیادی وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی و شیلات و تعاون باید لایحه دو فوریتی ارائه دهند و مجلس نیز باید کمک کند تا یک بار برای همیشه سهم هفت درصد و ۱۰ درصد حق انتفاع بیمه صیادی حل شود.

 بلاتکلیفی صیادان بین دریا و ساحل| پاسکاری دستگاه‌های متولی برای تثبیت شغل صیادی

وی افزود: همچنین شغل صیادی باید مشمول سخت و زیان آور شود و اگر دولت نتواند این کار را انجام دهد، مشکل همچنان باقی خواهد ماند درحالی که برای اولین بار در مجلس بحث بیمه حمایتی و یارانه صیادان شمالی را حل کردیم.

تأمین اجتماعی آب پاکی روی دست صیادان ریخت
علی اصغر محمودی مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران می‌گوید: ادعای سخت و زیان آور شغل صیادی در صورتی قابل تحقق است که مشمول قانون کار باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرایط در فرم کاملاً درج شده و این فرم توسط کمیته تسهیل که در تأمین اجتماعی بررسی شد، مشخص شد که فرد مشمول قانون کار نیست، ادامه داد: یعنی این که کارفرما لیستی برای بیمه ارائه نداده و بیمه این فرد یا به صورت خویش فرمایی و یا صیادان سهم بر بوده است و بیمه شده اجباری مشمول قانون کار نبوده است.

محمودی ادامه داد: هر فردی که ادعا می‌کند مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی است و شغل مورد ادعایش توسط کمیته تشخیص تأیید و توسط کمیته تطبیق، تطبیق داده شود، می‌تواند از قانون منتفع شود و نیازی به بخشنامه هم نیست.

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران یادآور شد: اینکه که گفته می‌شود اخیراً مصوبه‌ای در سازمان ارائه شده تا صیادان مشمول شوند اساساً ادعایی بیش نیست و هیچ بخشنامه‌ای نیست که صادر شده باشد ولی ابلاغ نشده باشد.

آن گونه که مشخص است صیادان مازندران همچنان باید چشم انتظار تحقق مطالبات دیرینه خود باشند و هر دستگاه و مسئولی اعم از شیلات، تعاون، تأمین اجتماعی و مجلس، قرائت خاص خود را از مصوبه قانونی و مطالبه به حق صیادان دارد.

کد خبر: ۱۱۸٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha