۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
جهش تولید در اقتصاد شیرین آذربایجان شرقی
بازار گزارش می‌دهد؛

جهش تولید در اقتصاد شیرین آذربایجان شرقی

تبریز – صنعت شیرینی و شکلات استان آذربایجان شرقی، با در اختیار گرفتن حدود نیمی از تولید کشور، جهش تولید را رقم زده است و باید در سال جدید شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش صنعت شیرینی و شکلات استان باشیم.

بازار، بیت اله احمدی؛ آذربایجان شرقی مهم ترین قطب تولید شیرینی و شکلات کشور است و تولیدات این استان به ۶۰ کشور جهان صادر می شود، بیش از ۵۰ درصد شیرینی و شکلات کشور هم در این استان تولید می شود و تاکنون ۱۵ برند را به کشور معرفی کرده است.

ارزش صادرات شیرینی و شکلات این استان سالانه به ۲۰۰ میلیون دلار می رسد.

سرمایه گذاری در صنعت شیرینی و شکلات کشور حدود ۲۰ سال است که به طور جدی شروع شده، به طوری که در اواسط دهه ۸۰ تعداد کارخانه های تولید شیرینی و شکلات در کشور به یک باره به بیش از ۳ برابر رسید و تعداد اعضای انجمن تولید کنندگان این صنعت در کشور از ۹۵ شرکت به ۳۰۰ شرکت فعال رسید.

البته بیشترین میزان سرمایه گذاری در این زمینه در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی انجام شد تا جایی که این شهر را به پایتخت شکلات کشور تبدیل کرد.

۵۵ درصد صادرات شکلات کشور از آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: حدود ۵۵ درصد صادرات و گردش نقدینگی صنعت شیرینی و شکلات کشور مربوط به تولیدکنندگان استان آذربایجان‌شرقی است.

حبیب امین زاده با اشاره به جایگاه صنایع فعال در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: آذربایجان ‌شرقی در بخش صنایع غذایی، ظرفیت بسیار بالایی در ارز آوری دارد، صنعت شیرینی و شکلات در زمینه اشتغالزایی و صادرات عملکرد مطلوبی داشته به گونه ای که حدود ۵۵ درصد صادرات و گردش نقدینگی صنعت شیرینی و شکلات کشور مربوط به تولیدکنندگان در این استان است.

وی تاکید کرد: گردش مالی صنایع شکلات در کشور، ۱۸ هزار میلیارد تومان است که با توجه به سهم ۵۵ درصدی آذربایجان شرقی و تبریز، بیش از نیمی از این رقم به این استان تعلق دارد که در نوع خود رقم بسیار بالایی است که اگر به درستی مدیریت شود، می تواند به منبع مناسبی برای ارزآوری تبدیل شود.

کارخانه ای با ۶۰ سال سابقه شیرین

کارخانه ای موفق با ۶۰ سال سابقه و یکی از برندهای تولید شیرینی و شکلات کشور در تبریز فعالیت می کند؛ عباسپور مدیرعامل این کارخانه به خبرنگار بازار می گوید: محصولات ما آردی و شکری هستند و هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال زایی داریم و بیش از ۱۴۰ نوع محصولات تولیدی در این کارخانه تولید می شود.

عباسپور می افزاید: روزانه ۱۰۰ تن به لحاظ تناژ تولید داریم و ۳۵ تا ۴۰ هزار کارتن روزانه به بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه کلیه محصولات ما دارای استانداردهای جهانی است، تاکید می کند: در حال حاضر میزان صادرات ما در خاورمیانه ۱۲ هزار تن است که با وجود تحریم ها به نسبت سال گذشته ۴۰ درصد صادرات داریم.

اما مدیرعامل یکی دیگر از کارخانه های تولید شکلات در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: میزان تولید ما روزانه ۲ و نیم تا ۳ تن است که از نیمه دوم سال ۹۸، ۳۰ درصد افزایش تولید داشته ایم.

پیری افزود: در سال جاری یک طرح توسعه ای بزرگ داریم که یک سالن ۶ هزار متری در حال احداث است که با تحقق این طرح، حداقل ۳۰۰ نفر به کل مجموعه افزوده شده و میزان تولید به ۶ تن افزایش پیدا می کند.

فعالیت ۱۵۰ واحد تولید شیرینی و شکلات در آذربایجان شرقی

 رئیس بخش اداره صنایع غیرفلزی سازمان صمت استان آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار بازار گفت: آذربایجان شرقی با ظرفیت اسمی ۴۰۰ هزار تن، قطب صنعت شیرینی و شکلات کشور است.

صفی اقدم افزود: ۱۵۰ واحد تولید شیرینی و شکلات در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارد که برای ۱۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین مدیرکل استاندارد استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار، تاکید کرد: صنعت شیرینی و شکلات استان آذربایجان شرقی دارای آزمایشگاه های مختلف کنترل کیفی است تا استاندارد محصولات ارتقا پیدا کند.

فرشی افزود: به صورت مستمر طی کنترل هایی که انجام می گیرد کیفیت و استانداردهای لازم مورد ارزیابی قرار میگ یرد و در بهترین نوع خود با استانداردهای روز دنیا تولید می شود.

اما توانمندی تولید و کیفیت محصولات، شاخصه اصلی شیرینی و شکلات استان آذربایجان شرقی است، صنعتی که تقویت آن، عامل صادرات پایدار بوده و جهش تولید را در این منطقه و حتی کشور رقم خواهد زد.

کد خبر: ۱۱٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha