۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور تولید می شود
مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور:

۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور تولید می شود

همدان -عباسی، مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور بابیان اینکه در ساخت لوازم و تجهیزات سامانه‌های آبیاری به خودکفایی رسیده ایم، گفت: ۹۵درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور تولید می شود.

فریبرز عباسی در حاشیه ششمین نشست تخصصی سامانه های نوین آبیاری نوین در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور به انواع سامانه های نوین آبیاری تجهیز و بیش از ۵۰ درصد این سطوح در ۱۰ سال اخیر انجام شده است.

وی بابیان اینکه همدان یکی از استان‌های پیشرو کشور در اجرای سامانه های نوین آبیاری است، عنوان کرد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری پتانسیل ۴۰ درصد کاهش در مصرف آب آبیاری را دارد و اگر بهره‌بردار به درستی از ظرفیت سامانه‌ها استفاده کند دستیابی به این عدد به راحتی امکان‌پذیر است.

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری افزود: کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب، افزایش عملکرد، افزایش بهره‌وری و افزایش اشتغالزایی از مزایای طرح اجرای سیستم‌های آبیاری در اراضی کشاورزی است.

وی ادامه داد: در لوازم و تجهیزات سامانه‌های آبیاری به خودکفایی دست پیدا کرده ایم و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور تولید می‌شود.

برنامه داریم طی دو سال آینده چند قلم تجهیزاتی که جزو واردات بوده را در داخل کشور تولید کنیم و در آینده صادرات در زمینه لوازم و تجهیزات آبیاری داشته باشیم

عباسی افزود: برنامه داریم طی دو سال آینده چند قلم تجهیزاتی که جزو واردات بوده را در داخل کشور تولید کنیم و در آینده صادرات در زمینه لوازم و تجهیزات آبیاری داشته باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر انتقال تجارب فنی و مهندسی به برخی از کشورهای همسایه آسیای میانه، افغانستان، عراق و حوزه خلیج فارس را داریم.

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: افزایش کمک‌های بلاعوض دولت از اصلی‌ترین راهکارها برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.

وی عنوان کرد: ارتقای کیفی سامانه‌ها در کنار توسعه کمی، توسعه روش هایی با راندمان بالا، آموزش و نظارت بر نگهداری و بهره‌برداری سامانه‌ها جزء رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.

عباسی توسعه سامانه های آبیاری با راندمان بالا را از دیگر رویکردهای خود برشمرد و اضافه کرد: آبیاری های نوین در همدان بارانی است که باید اصلاح شود و به سمت آبیاری های قطره ای باشد.

وی گفت: در حال حاضر متقاضی برای توسعه سامانه ها خیلی زیاد شده و اگر اعتبارات کفاف دهد در استان ها بهره برداران زیادی هستند که استقبال خوبی کرده اند اما اولویت با آنهایی است که مشارکت بیشتری دارند و در پرداخت خودیاری مشکلی نداشته باشند که بدین ترتیب سرعت توسعه سامانه ها افزایش خواهد یافت.

مشاور وزیر جهادکشاورزی و گفت: توسعه کمی سامانه های نوین آبیاری بنا به تخصیص اعتبارات در طول سال و در سطح چند صد هزار هکتار در حال انجام است و سیاست اصلی و اساسی وزارتخانه در ارتقاء کیفی این سامانه ها است.

کد خبر: ۱۱۷٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha