پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان به سهامداران
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران خبر داد

پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان به سهامداران

سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در ۱۲ سال اخیر هفت هزار میلیارد تومان به سهامداران پرداخت شده است.

به گزارش بازار، مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اظهارات اخیر آقای فلاح جوشقانی در خصوص تعرفه‌های تلفن ثابت را قبول دارید؟ افزود: همچنان معتقدیم که از ۱۲ سال پیش تاکنون تعرفه تلفن ثابت هیچ تغییری نکرده است و سال ۹۴ هم که طرح هم کدسازی مطرح شد اگرچه برای مردم مزایایی داشت، اما زیان‌هایی ناشی از هم کدسازی به شرکت مخابرات تحمیل شد که قرار بود جبران شود و نشد.

وی گفت: براساس ماده ۹۰ قانون اصل ۴۴ حاکمیت نمی‌تواند به شرکت‌های خصوصی وظیفه‌ای را محول کند که برای شرکت زیان داشته باشد بنابراین در موضوع اصلاح تعرفه اقدامی صورت گرفت، اما بلافاصله دیوان عدالت اداری آن را ابطال کرد و دوباره به نرخ قبل برگشت.

مدیرعامل شرکت مخابرات افزود: در طرح هم کدسازی هشت هزار میلیارد تومان به شرکت مخابرات زیان وارد شد که تاکنون از جایی جبران و تامین نشده است.

سلطانی گفت: البته بحث بالابردن نرخ در بحث داده مطرح بود، اما در مجموع زیان ما بیشتر شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا براساس اظهارات آقای فلاح، سهامداران بزرگ در شرکت مخابرات سرمایه گذاری نمی‌کنند؟ افزود: سرمایه گذاران در این سال‌ها ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند و در این خصوص مباحث درستی مطرح نمی‌شود.

وی گفت: در بحث واگذاری هم تاکنون صدهزار میلیارد تومان دولت منفعت برده است و کل عددی که سهامداران در این ۱۲ سال منفعت داشتند هفت هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به سوالی درباره علت توقف بیت استریم (گرفتن سرویس اینترنت از شرکتی غیر از مخابرات) در مخابرات افزود: ما در این خصوص آسیب شناسی و تیم حقوقی، فنی، تجاری و تخصصی تعیین کردیم و برخی قراردادها اصلاح شد و ما هم اکنون با هشت شرکت در این خصوص قرارداد بستیم و این طرح تعطیل نشده است.

سلطانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فروش املاک مخابرات چقدر درآمد داشته است؟ گفت: قطعا پس از این که این اقدامات قطعی شود به بورس اعلام خواهد شد و ما از اواخر سال گذشته تاکنون مزایده‌های متعددی گذاشته ایم و با شرکت‌هایی که میزان طلب شان از مخابرات بیشتر بود؛ تهاتر صورت گرفته است به این ترتیب که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از املاک مان با بدهی‌ها تهاتر شد و بخش نقدی هم وارد سیستم شده و صرف توسعه شده است و بخشی از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتباری که امسال برای این امر اختصاص داده ایم از همین دارایی هاست.

وی گفت: از آذر سال گذشته تا پایان شهریور امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های توسعه، سرمایه گذاری کردیم و ما سرمایه گذاری در مخابرات را الزام می‌دانیم و اگر قرار باشد مردم و صنعت مخابرات شاهد جهشی باشند باید سالانه پنج تا شش هزار میلیارد تومان برای توسعه هزینه کنیم، اما وقتی درآمدهای مخابرات کاهش پیدا می‌کند این سرمایه در صنعت نمی‌آید که بخواهد چرخش کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات افزود: ما اگر در بخش ثابت شش هزار میلیارد تومان در سال سرمایه گذاری کنیم جهشی در تولید، صنعت و توسعه ایجاد می‌شود.

سلطانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا موضوع افزایش تعرفه‌های بخش ثابت نهایی شده است؟ گفت: ما هزینه تمام شده را براساس صورت‌های مالی و براساس اسنادی که در اختیار شورای رقابت و سازمان تنظیم مقررات ارائه کردیم در کمیته‌های تخصصی مطرح کردیم و قرار شد فقط افزایش هزینه نگهداری خط تلفن بحث و بررسی شود و نظر ما این بود که به ازای هر خط ۲۱ هزار تومان دریافت شود، اما بعد از بررسی‌ها و رعایت مشکلات روستانشینان مقرر شد این عدد ۱۶ هزار تومان شود، اما ما منتظر تایید سازمان تنظیم مقررات و همچنین تصویب کمیسیون تنظیم مقررات هستیم.

وی گفت: برای نگهداری خطوط تلفن ثابت مشکلاتی داریم که باید حل شود چرا که حتی اگر افراد مکالمه‌ای هم نداشته باشند ما باید خط را حفظ کنیم و ما مثلا هم اکنون با برخی شرکت‌های تجاری طرف حساب هستیم که ۵۰ خط تلفن از ما گرفته اند و خطشان یک طرفه است و فقط زنگ می‌خورد و این هیچ درآمدی که برای ما ندارد هزینه هم دارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا توسعه ارتباطات ثابت بدون حضور مخابرات هم امکان پذیر است؟ افزود: هیچ کشوری شرکت مادر مخابراتی خود را حذف نکرده است، چون این شرکت‌ها قدمت زیادی دارند و از سرمایه مردم برای اداره آن‌ها استفاده شده است و اگر قرار باشد این مساله اتفاق بیفتد سرمایه‌ای که مردم ۵۰ سال برای توسعه هزینه کرده اند، بلااستفاده می‌شود.

سلطانی گفت: باید از همان الگوی استاندارد بین المللی استفاده کنیم چرا که نیازی نیست بازیگران را در کشور در موضوع توسعه، کمرنگ یا حذف کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبرنوری که باید کشیده شود چقدر تاکنون در دسترس مردم قرار گرفته است؟ افزود: در بخش فیبر نوری ما یک بخش زیرساختی و یک بخش دسترسی داریم که این ۱۷۵ هزار کیلومتر مجموع این دو بخش است و هم اکنون همه ارتباطات میان مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها با فیبر نوری شرکت مخابرات است و هر دو بخش زیرساختی و دسترسی باید با هم توام رشد کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در بحث دسترسی به فیبر نوری مشکل فقط فیبر نوری نیست بلکه باید تجهیزات ابتدا و انتهای فیبر خریداری شود و ما هم اکنون در خیلی از شهرستان‌ها فیبر نوری داریم، اما تجهیزات دسترسی که به فیبر نوری متصل می‌شود نداریم که در حال تهیه آن هستیم.

سلطانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای تبدیل وضع نیروهای شرکتی شاغل در مخابرات چه برنامه‌ای دارید؟ افزود: نیروهایی که در شرکت مخابرات مشغول هستند در قالب خدمات مختلف انجام وظیفه می‌کنند و لایه ستادی و مدیریتی براساس مدلی که از قدیم بوده است حق و حقوق خود را دریافت می‌کند، اما در بخش اجرا ما با شرکت‌هایی مواجه هستیم که پیمانکار مخابرات هستند و کارکنان این شرکت‌ها براساس قرارداد میان خودشان حقوق می‌گیرند.

کد خبر: ۱۱۷٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha