۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
طی ۸ سال گذشته تفکر مسئولان فروش آموزش و پرورش و خصوصی سازی بود
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس:

طی ۸ سال گذشته تفکر مسئولان فروش آموزش و پرورش و خصوصی سازی بود

حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: حال آموزش و پرورش کشورمان خوب نیست و این مسئله نتیجه تفکر غلط و نه فقط عملکرد غلط است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نشست امروز (دوشنبه ۲۴ آبان) این فراکسیون با فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه این وزارتخانه گفت: حال آموزش و پرورش کشورمان خوب نیست و این حال خوب نبودن آن نتیجه تفکر غلط و نه فقط عملکرد غلط است، طی ۸ سال گذشته  تفکر مسئولان وقت فروش آموزش و پرورش و خصوصی سازی بود.

حاجی بابایی تاکید کرد: مجلس در تدوین و تصویب برنامه پنجساله ششم توسعه مصوباتی را در حوزه آموزش و پرورش داشت که حتی قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب، چنین قوانینی وجود نداشت، ۱۱ برنامه در کشور در حوزه آموزش و پرورش وجود داشت که نتوانستند طی این سال ها به میزان مصوبات برنامه ششم برای این وزارتخانه اثرگذار باشند. نظام رتبه بندی معلمان و سند بنیادین از جمله مصوبات بود که وزارت آموزش و پرورش اجازه نداشت جز سند بنیادین کار دیگری انجام دهد و هر کاری غیر از این سند تخلف محرز است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با تاکید بر اینکه جایگاه آموزش و پرورش فرو ریخته است، اظهار کرد: من برای هر کسی که حتی یک روز معلمی در این کشور کرده باشد، شأن قائل هستم، حال می‌خواهد این معلم از طریق خرید خدمات، شرکتی، پیش دبستانی و... باشد، حتما از جایگاه این معلم در مجلس دفاع خواهیم کرد، اما همین معلمان جوان ما باید از طریق دانشگاه فرهنگیان به عرصه معلمی وارد می شدند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان یک راهکار تحولی از ۱۳۱ راهکار تحول در کشور است، ۶۸ پردیس در یک سال راه افتاد، اما متاسفانه طی ۸ سال گذشته هر آنچه که بود بر سر دانشگاه فرهنگیان آمد و آن را به تعطیلی کشاندند.

وی تصریح کرد: یک نفر در روزنامه اطلاعات طی نقدی خطاب به من اعلام کرده بود؛ شمایی که بیان کردی ۳۰۰ هزار معلم امروز برای کشور نیاز است، خود شما در زمان وزارت این موضوع را تدارک می دیدی. یعنی من در سال ۹۲ که وزارت آموزش و پرورش را تحویل می دادم به اندازه ۱۰ سال معلم اضافه استخدام می کردم تا دچار مشکل نشویم!

حاجی بابایی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۲ به شکلی آموزش و پرورش تحویل داده شد که یک کلاس درس خالی وجود نداشت، در آموزش و پرورش هر سال ۳۰ هزار، ۴۰ هزار  و همین اواخر ۵۰ هزار نفر بازنشست شدند، از سوی دیگر دانشگاه فرهنگیان نیز تقریبا برای سالهایی تعطیل شد، اما معلمی جایگزین این افراد نشد. بر همین اساس امروز دچار کمبود معلم شده ایم و نیاز به ۳۰۰ هزار معلم داریم تا امروز آنها با تمام توان کار کنند و آموزش و پرورش سرپا بایستد، نه آنکه یک معلم مجبور باشد اضافه کاری کند.

وی گفت: شیوع کرونا اتفاق بسیار بدی برای کشور بود، اما برای آموزش و پرورش خوب بود، زیرا در صورت عدم وجود کرونا، امروز مصیبت بزرگی برای تامین معلم داشتیم و در یک استانی مانند همدان اکنون ۳۰۰ کلاس خالی وجود دارد که هنوز معلمی در آن حضور نیافته است، بنابراین افرادی که با آموزش و پرورش چنین برخوردهایی کردند، ظلم کردند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار کرد: اداره دانشگاه فرهنگیان را به شخصی سپردند که مخالف وجود این دانشگاه بود و کسانی مسئولیت گرفتند که به دانشجو القا کردند حضورشان در دانشگاه فرهنگیان بسیار بد بوده و این دانشگاه را به تعطیلی کشاندند. کار را به جایی رساندند که مقام معظم رهبری پا در میدان گذاشتند و با ورود به موضوع این دانشگاه را سرپا نگهداشتند.

وی ادامه داد: قرار بود از سال ۹۲ مهندسی نیروی انسانی را در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان اجرایی کنند، به صورت میانگین هر سال ۳۰ هزار معلم بازنشسته می شود و باید در ازای آن هر ساله ۳۰ هزار معلم جذب وزارتخانه شوند. هر کدام از دانشگاه ها افتخار ایران هستند، اما هر کدام در تخصص خودش به کار می آید، در جمهوری اسلامی، هر دستگاهی برای خودش نیرو تربیت می کند، پس چگونه به خود جرأت داده و می گوییم نیاز به تامین معلم و جذب آنها نداریم.

حاجی بابایی تاکید کرد: باید به نحوی عمل می شد که در سال ۱۴۰۰ در کلاس ابتدایی یک فرد لیسانس، فوق لیسانس و یا دکتری ابتدایی نداشته باشد،   متاسفانه این موضوع اتفاق نیفتاده بلکه به دلیل کمبود معلم، کلاس ها نیز خالی است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۲ و در زمانی که این وزارتخانه را تحویل داد، تصریح کرد: بودجه عملیاتی دولت در سال ۹۱ در حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بود که که ۱۵.۶ هزار میلیارد تومان آن برای آموزش و پرورش عملیاتی شد که این عدد ۱۵.۶ درصد می شود، اما امروز بودجه آموزش و پرورش کمتر از ۹ درصد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این دوره هر چه به وزرا این موضوع را اعلام کردم، آنها گفتند که بودجه ما از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد رسیده است، در صورتی که بودجه عملیاتی دولت ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده، اما تبدیل به یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان شده است. وزیر بعد از من برای تخریب گذشته اعلام کرد ۳۰۰ هزار معلم مازاد در آموزش و پرورش داریم. بر این اساس در دولت دهم هیچ معلمی استخدام نشد.

وی اظهار کرد: در دوره خود بیش از ۲۰۰ هزار نفر را براساس قانون استخدام یا تبدیل وضعیت کردیم و دانشگاه فرهنگیان نیز فعال بود. اگر دوره ما و این نیروها استخدام نشده نبودند، اکنون هیچ نیرویی در آموزش و پرورش وجود نداشت. اکنون کل آموزش و پرورش ۵۷۰ هزار معلم دارد که به کلاس می روند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان با اشاره به مدارس غیردولتی در کشور نیز گفت:  آموزش و پرورش کلی زخم های عمیق و کهنه دارد و اگر بخواهیم آن را جبران کنیم، باید تمام دولت پای کار بیایند، زیرا بحث نظام رتبه بندی معلمان، جذب ۳۰۰ هزار معلم، رسیدگی به وضعیت مدارس، نوسازی مدارس از نظر تجهیزات و سوانح، دیگر با این اعداد و ارقام امکانپذیر نیست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بیان کرد: ما امسال در مجلس بودجه آموزش و پرورش را اضافه نکردیم، زیرا هر چه به بودجه این وزارتخانه اضافه می‌کردیم، آنها یک چاهی درست می کردند و این بودجه را در آن می ریختند. امسال مجلس ۲ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۴ تنها برای خرید تبلت دانش آموزان و تجهیز هنرستان ها و تجهیز مدارس قرار داد، زیرا مشاهده کردیم هر چه بودجه برای وزارت آموزش و پرورش مصوب می کنیم به نقطه هدف نمی رسد.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha