۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
مشکل آمریکا در تهیه نیمه رساناها| رقابت برای حفاظت از فناوری های استراتژیک
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکل آمریکا در تهیه نیمه رساناها| رقابت برای حفاظت از فناوری های استراتژیک

امریکا برای اینکه از چین جلوتر بماند، باید برنامه‌هایی را برای ایجاد بیشتر اکوسیستم تولید فناوری پیشرفته اجرا کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در ژوئن ۲۰۲۱، سنای ایالات متحده آمریکا به اتفاق آرا قانون ۲۵۰ میلیارد دلاری نوآوری و رقابت ایالات متحده (USICA) را تصویب کرد که در آن جزئیاتی از چگونگی برنامه‌ریزی دولت ایالات متحده آمریکا برای پیشی گرفتن از چین از نظر فن‌آوری وجود دارد.

در حالی که  قانون نوآوری و رقابت ایالات متحده آمریکا در تخصیص منابع خود برای مقابله با چالش های داخلی مشکلی ندارد، اما همچنان در حفاظت از زنجیره های تامین فناوری حیاتی و ایجاد نوآوری کوتاهی می کند.

قانون مذکور سیاست صنعتی جدید ایالات متحده آمریکاست. این قانون بودجه مورد نیاز برای مداخله دولت ایالات متحده آمریکا در زمینه های استراتژیک، از جمله سرمایه گذاری ۵۲ میلیارد دلاری در ساخت نیمه هادی های داخلی بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ و بودجه ارگان های اجرایی جدید و برنامه هایی برای آموزش نیروی کار ایالات متحده در فناوری های نوظهور را فراهم می کند.

از سال ۲۰۱۸، صنایع مختلف از تلفن همراه گرفته تا لپ‌تاپ و خودرو برای تامین تقاضای نیمه‌رساناها با مشکل مواجه شده‌اند. این مبارزات به بحران عرضه ناشی از  بیماری کووید ۱۹ تبدیل شده است. با توجه به این اعتراض، قابل درک است که نیمه هادی ها در اولویت دولت بایدن هستند. درست است که نیمه هادی ها حیاتی هستند، اما آنها تنها یکی از اجزای مورد نیاز برای توسعه فناوری های استراتژیک می باشند. امریکا برای اینکه از چین جلوتر بماند، باید برنامه‌هایی را برای ایجاد بیشتر اکوسیستم تولید فناوری پیشرفته اجرا کند.

اگر هدف ایجاد اکوسیستم های فناوری امن تر و مستقل تر باشد، پرداختن به نیمه هادی ها به تنهایی کوته بینانه است. حل تنها یک جزء از چالش زنجیره تامین - هرچند مهم - به سادگی گلوگاه را به جای دیگری تغییر می دهد. برای برخی از محصولات کلیدی مانند تلفن‌های همراه یا لپ‌تاپ‌ها، باید کل اکوسیستم را تقویت کرد.

چالش دیگر امنیت ایده هاست. جهت رقابت طولانی مدت با رقبای چینی، صنعت ایالات متحده آمریکا باید به توسعه، ثبت اختراع و حفاظت از فناوری های استراتژیک پیشرفته ادامه دهد.

مدیر سابق مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی آمریکا اظهار داشت که سرقت اسرار تجاری آمریکا توسط چین بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال هزینه دارد. از سال ۲۰۱۴، وزارت دادگستری ایالات متحده افسران ارتش آزادیبخش خلق چین را به هک کردن شرکت های آمریکایی برای سرقت اسرار تجاری متهم کرده است.

جلوگیری از اقدامات جاسوسی سایبری در آینده دشوار است و اتهامات دولت ایالات متحده تا به امروز کمک چندانی به کند کردن تلاش های چین نکرده است.

باید گفت ایالات متحده آمریکا نمی تواند به تنهایی با چین رقابت کند و تعهدات دولت بایدن برای همکاری با متحدان خود در مورد چالش های جهانی درقانون  نوآوری و رقابت ایالات متحده برجسته است. ایجاد دفتر مشارکت فناوری در وزارت امور خارجه با متحدان در مورد فناوری و تحقیق و توسعه در زمینه های کلیدی هماهنگ خواهد شد. تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا جهت حمایت از وزارت امور خارجه در تلاش های هماهنگی آن برای بهبود امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و همکاری زنجیره تامین نیمه هادی ها قابل توجه است و به این تلاش ها کمک می کند.

لازم به ذکر است که دولت آمریکا و متحدانش در مورد این مسائل با هم همسو نیستند. اتحادیه اروپا و تمامی متحدان امریکا با تسلط چین بر عرصه فناوری مخالف هستند اما همه این کشورها در مورد مسائل سخت و فزاینده پیرامون حاکمیت داده ها، از جمله جریان های فرامرزی، محلی سازی داده ها و مقررات فناوری بزرگ، همسو نیستند.

قبل از اینکه ایالات متحده و متحدانش بتوانند در مورد مسئله فناوری چین با یکدیگر همکاری نزدیک تری داشته باشند، باید حوزه های خاصی را که مورد علاقه متقابل هستند در رقابت جهانی فناوری شناسایی کنند.

از روز اول، دولت بایدن به دنبال متحد کردن سیاست خارجی و داخلی ایالات متحده برای بازگرداندن مشاغل ایالات متحده آمریکا به خانه بوده است و  قانون نوآوری و رقابت  بخشی از این تلاش است. در حالی که سرمایه گذاری دولت ایالات متحده در تحقیقات به طور سنتی بر موسسات نخبه متمرکز بوده است، دولت بایدن قصد دارد مراکز فناوری در مناطق محروم ایجاد کند، بورسیه های تحصیلی STEM را افزایش دهد، با تبعیض جنسی سیستماتیک در جوامع علمی مبارزه کند و ۷۵۰ میلیون دلار برای ایجاد ظرفیت تحقیقاتی در کالج ها و دانشگاه های سیاه پوست اختصاص دهد.

چاک شومر، قانون نوآوری و رقابت امریکا  را به عنوان تلاشی برای «جهش رقابت‌پذیری آمریکا و انجام یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های دولتی در نوآوری و تولید آمریکا در طی نسل‌ها» توصیف کرد. در حالی که  قانون مذکور  به خودی خود نمی تواند تضمین کند که ایالات متحده آمریکا رهبر فن آوری بلامنازع جهان باقی بماند، این یک تعهد بسیار ضروری از منابع برای رقابت با چین از نظر فنی، اقتصادی و نظامی است.

کد خبر: ۱۱۷٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha