۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
خواب عمیق بازار آهن

خواب عمیق بازار آهن

بازار آهن در روز گذشته جو نسبتا آرامی داشت و قیمت روز آهن آلات نوسانات شدیدی را تجربه نکرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، طبق اخبار بازار ارز نرخ دلار به آرامی رو به افزایش است و آنچه از شواهد امر پیداست این روند همچنان ادامه‌دار خواهد بود، روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد با اندکی افزایش با قیمت ۲۸ هزار و ۷۲۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که بازار آهن جو نسبتا آرامی داشت و قیمت روز آهن آلات نوسانات شدیدی را تجربه نکرد و تنها چند شرکت به طور جزئی قیمت‌ها را کاهش یا افزایش دادند.

با توجه به اینکه این روزها دلار مسیر افزایشی را در پیش گرفته و این سیگنال را به فروشندگان نیز ارسال کرده، اما بازار آهن همچنان راکد و بدون تغییر است، از طرفی احتمال می‌رفت که با آزاد شدن بخشی از ذخایز بلوکه شده ایران که حدود ۳/۵ میلیارد دلار عنوان شده و تا حدودی نیز موجب تسهیل تبادلات ارزی شده است، بازار اهن را وادار به تغییر قیمت بکند اما ظاهرا این رویدادها نیز نتوانست تغییرات چشمگیری را در قیمت مقاطع فولادی ایجاد کند.

از سویی دیگر گزارش متال بولتن حاکی از کاهش نرخ شمش صادراتی ایران است به طوری که نرخ بیلت ایران با کاهشی بالغ بر ۳۷ دلار به نرخ ۵۹۵ دلار عرضه شده و نرخ اسلب هم با کاهشی بالای ۷ درصد به قیمت ۶۴۰ دلار رسیده است.

حال با این شرایط بازار فریز شده اهن به رویدادهای داخلی و خارجی بی‌تفاوت بوده و با وجود نوسانات کاهشی و افزایشی در سایر بازارها، همچنان در رکود است و ازآنجایی که رویدادهای فعلی به ویژه در بازار ارز قابل پیش‌بینی نیست، فروشندگان نیز دست از تغییر قیمت‌ها کشیده و با اتفاقات جاری موج‌سواری نمی‌کنند.

در ادامه تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن در روز گذشته حاکی از ثبات قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بود اما در عین حال شاهد کاهش قیمت به میزان ۳۰ تا ۲۰۰ تومان و افزایش ۲۰ تا ۱۰۰ تومانی این محصول در برخی از شرکت‌ها بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند روزهای گذشته ثبات خود را حفظ کرد و جز چند مورد محدود کاهشی، تغییر قیمت چندانی رخ نداد. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی نیز تقریبا ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی ملاحظه شد، البته برخی شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکردند.

قیمت پروفیل‌ها هم غالبا بدون تغییر اعلام شد و در چند مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز تقریبا با ثبات همراه بود اما ورق سیاه حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

مشکلات قیمت‌گذاری در بورس کالا
در پی اعلام مخالف نوردکاران از نوع قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا، مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی در این زمینه اظهار کرد: شیوه‌نامه‌ای که برای تعیین قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا ابلاغ شده مطابق همان روش پیشین است و تغییری نکرده است، براساس این شیوه‌نامه نرخ نهایی بورس کالا نباید ۹۵ درصد کمتر از فروش فوب شمش باشد و این در حالی است که منطقه مدنظر CIS هم مشخص نشده است.

عبداللهی بیان کرد: هزینه فوب منطقه CIS، ۳۰ دلار است و مقدار ۹۵ درصد، برابر با ۱۰۸ درصد فروش فوب شمش خواهد بود. از این رو نحوه تعیین قیمت فعلی که ابلاغ شده است همچنان بر پایه دلار است و این درحالی است که مسئولین در تلاشند تا قیمت محصولات به دلار وابسته نباشد.

وی در ادامه افزود: تعیین نرخ محصولات در هفته‌های پیشین بر مبنای دلار بود و اینکه بخواهیم در بورس کالا قیمت محصولات عرضه شده را بر اساس قیمت عرضه پیشین آن تعیین کنیم همچنان چرخه وابستگی قیمت به دلار ادامه‌دار خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرد: با بررسی دقیق محتوای بخشنامه صادرشده متوجه می‌شویم که نوردکارانی که کمتر از ۲۰۰ هزار تن تولید دارند در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شده و درنهایت به تعطیلی و ورشکستگی کشیده خواهند شد.

این امر درحالی است که دولتمردان در صدد صادرات محصولات نهایی داخلی به سایر کشورها هستند که نتیجه این امر از میان برداشته شدن محصولات تکمیلی از رده محصولات صادراتی است و مطابق این شیوه‌نامه صادرات شمش تسهیل خواهد شد زیرا بقیه کشورها می‌توانند بدون پرداخت عوارض وارداتی، به واردات شمش بپردازند.

عبداللهی از مخالفت انجمن نوردکاران با این شیوه‌نامه خبر داد و گفت: به طور جدی و از طریق مبادی قانونی پیگیر لغو این شیوه‌نامه هستیم. وی در ادامه افزود: از آنجایی که صنایع پایین‌دست بیشترین ارتباط را با مردم دارند از این رو ضرورت دارد در تصمیم‌گیری‌های مشابه نظرات این صنایع نیز درنظر گرفته شود.

عبداللهی تصریح کرد: در یک سال اخیر نرخ مقاطع فولادی در بورس کالا براساس دلار تعیین شده است و این درحالی است که اساس تعیین نرخ برای شمش و برخی محصولات دیگر نامشخص است. اگر تعیین قیمت براساس فوب CIS باشد هر کیلو شمش و میلگرد به میزان ۳ الی ۴ هزار تومان تفاوت قیمت خواهد داشت.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود تعیین نرخ پایه مقاطع فولادی براساس قیمت پایانی تولید این محصولات انجام شود تا تولیدکنندگان نیز از سود این تولید منتفع شوند.

کد خبر: ۱۱۷٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha