۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
کاهش در تولید سیب زمینی نداریم، مشکل از ضعف برنامه ریزی عرضه است
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس:

کاهش در تولید سیب زمینی نداریم، مشکل از ضعف برنامه ریزی عرضه است

ما خیلی کاهش تولید نداریم بلکه ضعف برنامه ریزی داریم. استان هایی مانند اردبیل و تبریز تقریبا محصولاتشان برداشت شده ولی استان های همدان، اصفهان و چهارمحال بختیاری هنوز دارند برداشت می کنند.

به گزارش بازار، ذبیح الله اعظمی ساردوئی، دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به منحنی های تار عنکبوت در اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: این منحنی می گوید وقتی در یک سال عرضه یک محصول افزایش پیدا می کند به تبع آن قیمت کاهش می باید و بلعکس اگر عرضه کم باشد قیمت بالا می رود.

وی اشاره کرد: در سال گذشته به علت افزایش تولید سیب زمینی بخشی از آن خوراک دام ها شد. علی رغم اینکه در جنوب کشور من جمله در جنوب استان کرمان سرمای بی سابقه آمد مزارع زیر کشت سیب زمینی را از بین برد.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ما سالانه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید می کنیم ولی امسال این میزان به ۵ میلیون تن رسیده است. بنابراین تولید کاهش پیدا کرده ولی نه به آن اندازه که ما فکر می کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر عوامل مختلف در کاهش تولید نقش داشته است، نزولات آسمانی خیلی کم بود و آب های زیر زمینی به همین نسبت کاهش پیدا کرد. همه اینها باعث کاهش تولید در واحد سطح شد.

اعظمی ساردوئی متذکر شد: با همه این احوال ما خیلی کاهش تولید نداریم بلکه ضعف برنامه ریزی داریم. امسال خوشبختانه یک مقداری محصول دارد صادر می شود و بخشی هم دارد وارد بازار می شود. استان هایی مانند اردبیل و تبریز تقریبا محصولاتشان برداشت شده ولی استان های همدان، اصفهان و چهارمحال بختیاری هنوز دارند برداشت می کنند.

وی در خصوص چرایی میزان گرانی سیب زمینی گفت: سال گذشته به علت ارزانی قیمت سیب زمینی کشاورزان متضرر شدند. از طرفی ارز ترجیحی از کودهای مصرفی برداشته شد و باعث شد کشاورزان از کود فسفر کمتر استفاده کنند. این موضوع را به وزیر کشاورزی تذکر دادیم که کیفیت محصولات کاهش پیدا می کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: در حال حاضر سیب زمینی در مزرعه ۴ تا ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می شود ولی در میدان بار تهران نزدیک به ۶ تا ۷ هزار تومان است و تا به دست مردم برسد ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان می شود این تفاوت قیمت نیاز به نظارت حکمران دارد.

کد خبر: ۱۱۷٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha