۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
باران و برف گردی در مازندران| نفس تنگی گاز و طغیان سیلاب
بازار گزارش می‌دهد؛

باران و برف گردی در مازندران| نفس تنگی گاز و طغیان سیلاب

ساری- باران و برف گردی تعطیلات پایانی نفس گاز را در کجور گرفت و بر جاده ها و محورهای ارتباطی استان زخم گذاشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعطیلات سخت وطاقت فرسایی بر مازندران گذشت، باران ۴۰۰ میلی متری و برف نیم متری باز ضعف مدیریت و زیرساخت‌ها را در این استان پرمخاطره برملا و دست مدیران ناتوان در مدیریت آن رو کرد.

بارندگی‌های رگباری و شدید پایان هفته طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی خیابان و ریزش و رانش در محورهای ارتباطی مازندران شد.

طبق اعلام هواشناسی مازندران ۴۰۰ میلی متر باران طی سه شبانه روز در رامسر بارید و ارتفاع برف نیز به ۴۰ سانتی متر رسیده است. گاز مناطق کوهستانی کجور نوشهر از طریق کپسول‌های سی ان جی تأمین می‌شود و هر روز باید کپسول‌ها به وسیله تریلی‌های کشنده از چالوس به ایستگاه پول منتقل شود.

گاز در کجور نفس کم آورد
بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب و مسدود شدن محورهای مرزن آباد – چالوس و قطعه چهارم آزادراه تهران شمال طی روزهای اخیر سبب افت و کاهش فشار گاز در شهرهای کوهستانی کجور و پول شده است.

ترک یکی از ساکنان منطقه کوهستانی کجور نوشهر با اشاره به اینکه گازرسانی و اتصال به خط سراسری گاز همچنان ناتمام مانده است، افزود: در هر بارندگی و بارش برف و دیر رسیدن کامیون‌های حامل کپسول‌های گاز سبب افت و تقلیل فشار گاز در روزهای سرد پاییزی و زمستانی می‌شود.

باران و برف گردی در مازندران| نفس تنگی گاز و طغیان سیلاب

وی از مسئولان خواست تا برای رفع مشکل گاز منطقه برنامه ریزی درستی داشته باشند.

در عین حال سعید یزدانی فرماندار نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به دلیل به موقع نرسیدن بسکت های گاز به ایستگاه، لحظاتی گاز مناطق کوهستانی پول و کجور با افت مواجه شد که با پیگیری‌های صورت گرفت و اسکورت تریلی‌های کشنده، این مشکل حل شد.

وی ادامه داد: به رغم بسته بودن جاده‌های مواصلاتی کجور از سمت آزادراه و جاده قدیم به دلیل جاری شدن سیلاب، با تلاش‌های نیروهای راهداری و امدادی خودروهای حامل بسکت های گاز روانه کجور شدند و گاز خانوارها تأمین شده است.

وی به خسارت سیلاب اشاره و اضافه کرد: آبگرفتگی ۱۰۰ واحد مسکونی، آب بردگی دیواره‌های حفاظتی، ۶۰ متر خیابان از جمله پیامدها و خسارت سیلاب بوده است.

زخم سیلاب به راه‌های مازندران
بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب همچنین محورهای فرعی کجور – گلندرود و رویان – کجور را مسدود کرد و این مسیر همچنان به دلیل نبود ایمنی و ریزش‌ها بسته مانده است. عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران با اشاره به بارندگی‌های اخیر و روان شدن سیلاب گفت: محورهای آزادراه تهران شمال محدوده چالوس و محور قدیم چالوس – مرزن آباد براثر بارندگی‌های شدید مسدود شده است.

وی با بیان اینکه تلاش راهداران با پاکسازی محورها ادامه دارد، گفت: محورهای فرعی کجور – رویان و گلندرود – کجور نیز به دلیل ریزش و رانش و نبود ایمنی مسدود شده است.

وی با اشاره به آورده‌های کوهی ناشی از بروز سیلاب اظهار داشت: این آوردها سبب مسدودشدن محورهای جاده قدم چالوس و آزادراه شده است.

ستاد اجرایی فرمان امام پای کار آمد
بارندگی‌های سیل آسا و ۴۰۰ میلی متری باران در مناطق مختلف استان مازندران سبب آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها شد و به وسایل زندگی مردم خسارت زد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل برای جبران خسارت آسیب دیدگان وارد میدان شد.

بارندگی‌های سیل آسا و ۴۰۰ میلی متری باران در مناطق مختلف استان مازندران سبب آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها شد و به وسایل زندگی مردم خسارت زد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل برای جبران خسارت آسیب دیدگان وارد میدان شد

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به آسیب ناشی از سیلاب به وسایل زندگی برخی سیل زدگان در مناطق غربی استان یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل برای حمایت از سیل زدگان وارد میدان می‌شود.

باران و برف گردی در مازندران| نفس تنگی گاز و طغیان سیلاب

وی گفت: قرار است با هماهنگی این ستاد نسبت به تأمین امکانات و لوازم زندگی افرادی که دچار آسیب شدند، برنامه ریزی و حمایت شود.

در حالی بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب همواره در مازندران خسارت برجای می‌گذارد که کارشناسان و صاحبنظران کم توجهی به طرح‌های آبخیزداری و عدم اجرای کامل طرح جامع سیلاب را در تکرار خسارت‌ها دخیل می‌دانند.

رودخانه‌ها تشنه لایروبی هستند
طرح جامع سیلاب مازندران از سال ۹۳ مصوب شد و اجرای کامل این طرح به اعتبارات کلان نیازمند است. از سوی دیگر بیش از ۱۲۰ رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر در استان جریان دارد که بخش قابل توجهی از آن نیازمند لایروبی و ساماندهی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به تهیه و تصویب برنامه ساماندهی رودخانه‌های استان گفت: این طرح در قالب برنامه پنج ساله از سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفته است.

محمد ابراهیم یخکشی طول رودخانه‌های استان را هفت هزار کیلومتر بیان کرد و گفت: در حال حاضر طی سه سال بیش از هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها ساماندهی و لایروبی شده و برای مابقی نیازمند تأمین اعتبار هستیم.

به گزارش بازار، مازندران در روزهای پاییزی و زمستانی در پی بارش‌های سیل آسا و برف همواره در معرض حوادث و خسارت‌های ناشی از آن است و این قصه، غصه همیشگی مردم این دیار است.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha