۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
سایه سنگین ثبات بر بازار آهن

سایه سنگین ثبات بر بازار آهن

روز گذشته بازار ارز همچنان شاهد نوسان افزایشی بود، این در حالی است که قیمت آهن آلات همچنان ثابت بود و عمده شرکت‌ها تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشتند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته بازار ارز همچنان شاهد نواسان افزایشی بود به طوری که دلار آمریکا در بازار آزاد با قیمت ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان به فروش رسید، این در حالی است که قیمت آهن آلات همچنان ثابت بود و عمده شرکت‌ها تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشتند.

مطابق آمار موجود از تالار صنعتی بورس کالا روز گذشته مقاطع فولادی ازجمله میلگرد با قیمت ۱۴ هزار و ۷۳۴ تومان عرضه شد که رقابت ۰/۵ درصدی برای این محصول ثبت شد. تیرآهن نیز بر پایه قیمت ۱۴ هزار و ۸۳۶ تومان عرضه شد که این محصول نیز رقابت ۰/۴ درصدی را به ثبت رساند. از همین رو رقابت محدودی که در عرضه مقاطع فولادی شکل گرفت نتوانست تغییری در قیمت اهن ایجاد کند.

از سویی دیگر شاهد ثبات نسبی در قیمت‌های جهانی نیز هستیم و به طور کلی رویدادی که بتواند بازار آهن را از این خمودگی و رکود بیرون بکشد وجود ندارد. همچنین کاهش تقاضای مصرفی که این روزها عامل اصلی رکود بازار اهن است با شروع فصل زمستان بیش از پیش نمایان می‌شود، با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود تولید محصولات فولادی نیز کاهش بیابد که همه اینها حرکت بازار به سمت رکود را تسریع می‌کند.

به هر حال در هفته جاری ثباتی که بر بازار اهن حاکم بود همچنان حفظ شد و حتی با گرانی دلار نیز تکانه‌های چشمگیری در قیمت مقاطع فولادی رخ نداد، با این اوصاف باید دید چه عاملی به شکسته شدن رکود بازار منجر خواهد شد و اینکه آیا با اجرایی شدن ساخت مسکن ملی شور و نشاط به بازار برمی‌گردد یا خیر!

براساس تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن آلات روز گذشته عمده شرکت‌ها قیمت میلگرد را تغییر ندادند و با حفظ نرخ روز پیشین محصول خود را عرضه کردند اگرچه چند شرکت نیز تغییرات کاهشی و افزایشی محدودی داشتند.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی همچنان بدون تغییر بود اما در بخش شاخه‌فروشی شاهد افزایش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی این محصول بودیم. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر اعلام شد اما پروفیل‌ها در برخی مبادی فروش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشتند و در چند شرکت نیز شاهد ثبات قیمت‌ها بودیم.

قیمت لوله مانیسمان، داربستی و درزدار نیز با ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه افزایش ۲۰۰ تومانی داشت اما ورق سیاه با ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه شد.

فواید سامانه جامع تجارت
از آنجایی که توزیع محصولات فولادی در بازار همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود از همین رو ثبت نام همه فعلان زنجیره فولاد در سامانه جامع تجارت تاحدودی نحوه توزیع محصولات را تنظیم و امکان حذف دلالان و رانت‌خواران را نیز تسیهل خواهد کرد.

مصطفی عبداللهی عضو هیأت میره انجمن نوردکاران فولادی با اشاره به نتایج مثبت راه‌اندازی سامانه جامع تجارت اظهار کرد: ثبت اطلاعات در این سامانه موجب می‌شود از تأمین مواد اولیه برای تولید تا نحوه توزیع آن کنترل و پیگیری شود که نتیجه این امر تنظیم بازار فولاد است.

عبداللهی حذف خرده‌فروشان از بازار فولاد را ناممکن دانست اما معتقد است این سامانه قدرت دلالان در بالا بردن نرخ مواد اولیه را محدود خواهد کرد.

وی افزود: با ثبت اطلاعات واحدهای مختلف صنعت فولاد در سامانه جامع تجارت علاوه‌بر اینکه قیمت و موجودی محصولات در انبارها شفاف‌سازی می‌شود دست رانت‌خواران را نیز از این زنجیره کوتاه خواهد کرد.

به دنبال اخبار موجود از کمبود انرژی صنایع فولادی در فصل زمستان، هوشنگ ادهمی مدیرعامل شرکت‌های صنعتی گروه افرا درباره کمبود گاز کارخانه‌های کوچک در فصل زمستان ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: درصورتی که به این کارخانه‌ها گازرسانی نشود واحدها ناگزیر تعطیل خواهند شد که به طور قطع زیان مالی زیادی را برای صاحبان صنایع در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از سال‌های گذشته تا کنون کمبود گاز واحدهای تولیدی در زمستان با اختصاص مازوت به‌عنوان سوخت مصرفی جایگزین می‌شد و از این جهت مشکلی در تأمین سوخت پیش نمی‌آمد اما واحدهای کوچکی که سوخت مصرفی‌شان گاز است در صورت عدم تأمین آن در فصل زمستان به تعطیلی کشیده می‌شوند.

وی در پایان ابراز کرد: انتظار می‌رود برای جلوگیری از این بحران تمهیداتی اندیشده شده و برای تأمین سوخت کارخانه‌های فولادسازی کوچک به مقدار کافی گاز تخصیص داده شود، زیرا تعطیلی این واحدها گاه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای صاحبان این واحدها رقم خواهد زد.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha