۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
اتصال هند به اروپا از طریق اعراب خلیج فارس و مدیترانه؛ دهلی ایران را دور می زند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

اتصال هند به اروپا از طریق اعراب خلیج فارس و مدیترانه؛ دهلی ایران را دور می زند؟

کریدور مدیترانه عربی- مدیترانه ای هند به اروپا یک کریدور تجاری چندوجهی در حال ظهور است که می تواند الگوهای تجاری بین منطقه اقیانوس هند، خاورمیانه و اروپا را به طور اساسی پیکربندی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: کریدور مدیترانه عربی- مدیترانه ای هند به اروپا یک کریدور تجاری چندوجهی در حال ظهور است که می تواند الگوهای تجاری بین منطقه اقیانوس هند، خاورمیانه و اروپا را با ایجاد قوس ارتباط تجاری در حاشیه جنوبی اوراسیا – از ساحل دریای عرب تا سواحل مدیترانه شرقی یونان - به طور اساسی پیکربندی مجدد کند. برای هند، این اتصال جدید، در واقع تغییر پارادایم استراتژیک با پیامدهای ژئوپلیتیکی عظیم است که می تواند نقش آن را در نظم اقتصادی اوراسیا تغییر دهد.

این معماری جدید نتیجه عادی سازی روابط دیپلماتیک سال ۲۰۲۰ بین امارات متحده عربی و اسرائیل است که منجر به ایجاد شبکه راه آهن امارات به اسرائیل از طریق عربستان سعودی و اردن با بندر حیفا اسرائیل می شود. اتصال دریایی فرامدیترانه ای از حیفا به سرزمین اصلی اروپا در بندر بزرگ ترانشیپ در پیرئوس یونان، به این معنی است که کالاهای هندی که به بنادر امارات ارسال می شوند، می توانند به بازارهای اصلی و مراکز تولیدی اروپا برسند.

کریدور هند به اروپا عرب-مد یک مسیر حمل و نقل تجاری فرامنطقه ای جایگزین برای کریدور ترانزیتی بین المللی شمال-جنوب مستقر در چابهار است. به جای چابهار، بنادر امارات - سومین شریک تجاری بزرگ هند - به عنوان گره اتصال اقیانوس هند عمل خواهند کرد. از بمبئی کالاهای هندی که از طریق این مسیر چند وجهی حمل می‌شوند، می‌توانند در کمتر از ۱۰ روز به سرزمین اصلی اروپا برسند، یعنی ۴۰ درصد سریع‌تر از مسیر دریایی کانال سوئز. اینکه هند به یک رهبر جهانی با ایجاد این معماری تجاری قرن ۲۱ تبدیل شود، بستگی به توانایی دهلی نو برای توسعه زنجیره‌های ارزش تولیدی در کریدور عرب-مد هند به اروپا دارد.

این مهم توضیح می‌دهد که چگونه این کریدور فرصت‌های منحصر به فردی را به دهلی نو ارائه می‌کند - به دلیل هم افزایی موجود بین سرمایه گذاری های تجاری هند با شرکای عرب خلیج فارس و سرمایه گذاری های تجاری آن با اسرائیل - که برای یکپارچگی زنجیره ارزش بسیار مفید است.

توانایی هند برای ادغام در کریدور هند به اروپا عرب-مد، اساساً به این بستگی دارد که هند چگونه مجموعه مشارکت های خارجی خود را برای مشارکت در کریدور مدیریت می کند. محور کنونی کریدور عرب-مد هند به اروپا، زنجیره ارزش تولیدی در بخش تولید و فرآوری مواد غذایی است. پروژه چند میلیارد دلاری «کریدور غذایی هند-خاورمیانه» با مشارکت امارات متحده عربی و عربستان سعودی با هند انجام می‌شود که متکی بر تغییر بخش‌های کشاورزی و مدیریت آب هند است که از طریق مشارکت هند با اسرائیل اجرا می‌شود.

به موازات آن، امارات و عربستان سعودی با دولت هند و شرکت‌های بزرگ انرژی برای توسعه زنجیره ارزش هیدروکربنی یکپارچه از طریق سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در تولید پتروشیمی‌های با ارزش افزوده بالاتر در این کشور همکاری می‌کنند. فناوری‌های نوآورانه از جمله فناوری‌های مربوط به تولید، ذخیره‌سازی و استفاده از انرژی تولید شده از منابع تجدیدپذیر، امیدوارکننده‌ترین بخش‌ها برای ادغام زنجیره ارزش آینده در کریدور هند به اروپا عرب-مد هستند.

 تأکید شدید سیاست در هند، امارات، عربستان سعودی، اسرائیل و یونان بر توسعه اکوسیستم‌های نوآوری، چارچوبی فراگیر برای همکاری در توسعه فناوری‌های نسل بعدی و تولید مبتنی بر آنها فراهم می‌کند. در بخش نوآوری انرژی سبز، هر پنج کشور درگیر توسعه پیشرفته بخش خصوصی هستند که هم افزایی در میان آنها فرصت هایی را برای مشارکت های سرمایه گذاری مشترک چندجانبه در تولید ایجاد می کند.

هند با استفاده از شرکتهای اقتصادی نوآوری مربوطه خود با اسرائیل و امارات متحده عربی، می‌تواند به عنوان پلی برای تسهیل مشارکت‌های سه جانبه برای استفاده از هم افزایی طبیعی بین سه کشور عمل کند.

به همین ترتیب، هند می تواند با تسهیل سرمایه گذاری های چند جانبه که از هم افزایی مشابه با اکوسیستم نوآوری یونان استفاده می کند، همکاری خود را با یونان تقویت کند. به این ترتیب هند می‌تواند از مشارکت‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه رو به رشد بین امارات متحده عربی، اسرائیل و یونان به عنوان سکوی پرشی برای توسعه تسهیلات تولید چندجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک در میان شرکای کریدور عرب-مد در هند و سایر کشورهای کریدور استفاده کند.

مشارکت هند و اسرائیل - در توسعه فناوری‌های حیاتی و نسل بعدی در کشاورزی، تولید و استفاده از انرژی خورشیدی، باتری‌های الکتریکی و شارژ وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین سایر بخش‌ها - قبلاً منجر به تولید در هند شده و به عنوان مدلی برای سرمایه‌گذاری مشترک چندجانبه عمل می‌کند.

 چنین شرکت‌هایی از مشارکت‌های چندجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک سود می‌برند و به کشورهایی که در سرتاسر کریدور عرب-مد، مزیت زنجیره تامین خواهند داشت، سود خواهند رساند.

هند موقعیت خوبی برای تسهیل چنین همکاری چندجانبه در میان کشورهای کریدور اعراب-مد برای ایجاد کارخانه‌های تولیدی در بخش انرژی سبز در هند و سایر کشورهای کریدور دارد.

هند می تواند از طریق ایجاد تأسیسات تولید سرمایه گذاری مشترک با شرکای عربی و مدیترانه ای خود در کریدور هند به اروپا لنگر بیاندازد. میزان موفقیت هند در ادغام زنجیره ارزش صنعتی نقش آن را در این معماری تجاری فرامنطقه ای جدید و همراه با آن، جایگاه استراتژیک هند به عنوان یک قدرت اقتصادی اوراسیا را تعیین می کند.

توسعه دقیق همکاری اقتصادی چندجانبه هند در میان کشورهای کریدور عرب-مد از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالی که هند در ایجاد یک کریدور غذایی به خاورمیانه و توسعه یکپارچه سازی زنجیره ارزش هیدروکربنی از طریق تولید مواد پتروشیمی موفق است، دهلی نو یک ضرورت استراتژیک برای تثبیت موقعیت خود از طریق مشارکت های سرمایه گذاری چندجانبه دارد که پایگاه تولیدی را در کریدور عرب-مد گسترش می دهد.

پیشرفت هند به سمت اقتصاد انرژی سبز و نوآوری، برخی از امیدوارکننده‌ترین راه‌ها را برای تعامل با یونان، اسرائیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در سرمایه‌گذاری‌های مشترک ارائه می‌دهد که هند را به یک رهبر پیشرفته در ارتباط اوراسیا تبدیل می‌کند.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha