۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
وضعیت مرز تجاری باشماق مریوان نگران کننده است| اعمال مدیریت واحد نیاز اصلی مرز
نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در گفتگو با بازار:

وضعیت مرز تجاری باشماق مریوان نگران کننده است| اعمال مدیریت واحد نیاز اصلی مرز

سنندج – نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج وضعیت مرز باشماق مریوان را نگران کننده خواند و گفت: باید در اولین فرصت در راستای ساماندهی این مرز اقدام جامعی صورت گیرد.

محمد هلاکو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کردستان دارای ظرفیت ها و استعدادهای بسیار خوبی در راستای توسعه تجارت خارجی است و با توجه به وجود مرز رسمی باشماق مریوان و همچنین بازار بسیار خوب در کشور عراق می توان از این ظرفیت به شکل بهتری بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مهمترین مرزهای تجاری و اقتصادی در کشور به شمار می رود، چرا که بازار اقلیم نیازمند حضور هر چه بهتر و قوی تر کشور ما به ویژه تجار و بازرگانان کردستانی است ولی متاسفانه تاکنون به دلایل مختلف از این همه ظرفیت و استعداد به خوبی بهره برداری نشده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: اقلیم کردستان عراق به دلیل نداشتن رسمیت بین المللی و عدم استقرار کامل دولت الکترونیک، اجبار کاملی به قوانین بین المللی حوزه تجارت ندارد و به همین دلیل نیز در خصوص داستان تحریم های اعمال شده از سوی غرب، می توان از این ظرفیت به شکل بهتری استفاده کرد.

وی وجود اشتراکات فرهنگی را مهمترین ظرفیت برای توسعه تجارت خارجی با اقلیم کردستان عراق عنوان کرد و افزود: وجود این اشتراکات فرهنگی و روابط تاریخی بهترین فرصت برای حضور قوی تر کشورمان در بازار اقلیم است ولی متاسفانه تاکنون این مهم عملی نشده است.

نبود مدیریت واحد مشکل اصلی مرز رسمی باشماق مریوان

هلاکو ضمن اشاره به برخی از موانع و مشکلات موجود در مرز رسمی باشماق مریوان، بیان کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در مرز باشماق مریوان به نبود مدیریت واحد و مشخص در این منطقه تجاری باز می گردد که متاسفانه این وضعیت باعث سردرگمی و همچنین آرا متعدد در خصوص یک رویه تجاری شده است.

وی یادآور شد: سالهاست که فعالا حوزه تجارت در استان کردستان به دنبال تعیین یک مدییت واحد و یکپارچه برای مرز رسمی باشماق مریوان هستند ولی متاسفانه علیرغم تمامی وعده های داده شده و با عوض شدن چندین دولت، استاندار و مدیران استانی و شهرستانی هنوز هم این خواسته عملیاتی نشده است و این وضعیت جای تاسف است.

این فعال اقتصادی و صادر کننده کردستانی بیان کرد: نبود مدیریت واحد در مرز رسمی باشماق مریوان باعث شده است تا سلیقه افراد جایگزین رویه های قانونی شود و این روند دلسردی فعالان اقتصادی و تجاری را به دنبال داشته و آنها فعالیت های خود را در سایر مرزهای کشور انجام می دهند.

وضعیت مرز باشماق مریوان نگران کننده است/اعمال مدیریت واحد نیاز اصلی مرز

وی ضمن درخواست از مسئولان استانی و کشوری برای تعیین تکلیف مدیریت مرز رسمی باشماق مریوان، اظهار کرد: انتظار می رود که این مطالبه به حق فعالان اقتصادی و تجاری در خصوص مرز رسمی باشماق مریوان در دولت سیزدهم عملی شود.

طرح ساماندهی مرز باشماق در حد یک وعده عملی نشده باقی است

هلاکو با اشاره به وعده های مسئولان استان کردستان طی یک دهه اخیر در خصوص ساماندهی مرز رسمی باشماق مریوان، اظهار کرد: سالهاست که وعده ساماندهی وضعیت مرز و تقویت زیرساخت های لازم مطرح شده است ولی متاسفانه تمامی این وعده ها به برگزاری یک مراسم کلنگ زنی محدود شده و خبری از عملیاتی کردن آنها در میان نیست.

وی ضمن تاکید بر لزوم برنامه ریزی در راستای رفع مشکلات و نیازهای مرز رسمی باشماق مریوان، عنوان کرد: این مرز رسمی در صورت رفع مشکلات و کاستی ها می تواند زمینه ساز توسعه کردستان و دیگر مناطق کشور باشد و به همین دلیل انتظار داریم که یک اقدام اساسی در راستای رفع مشکلات آن صورت گرفته و زمینه برای ارتقاء زیرساخت های آن نیز فراهم شود تا تجار و بازرگانان بدون دغدغه بتوانند از این امکان برای تقویت فعالیت های خود استفاده کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد در آینده ای نزدیک فعالان اقتصادی و تجاری حاضر در آن دلسرد شده و کارهای خود را در مرزهای جایگزین در استانهای کرمانشاه و آذربایجان غربی دنبال می کنند و این وضعیت ضربه به اقتصاد و تجارت مرزی استان کردستان است.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha