۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۲
بانک‌های خصوصی از ارائه آمار مربوط به منابع و مصارف خودداری می‌کنند
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان:

بانک‌های خصوصی از ارائه آمار مربوط به منابع و مصارف خودداری می‌کنند

همدان- خورشیدی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان گفت: بانک‌های خصوصی همدان از ارائه آمار منابع و مصارف و مطالبات معوق خودداری می‌کنند درحالی که باید برنامه‌های اقتصادی شفافیت داشته باشد.

هادی خورشیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه رابطه دولت و بخش خصوصی در استان همدان رابطه موفقی است، اظهار کرد: انتظار داریم در دولت جدید که تولید مد نظر است، وفاق و همدلی بیشتری ایجاد شود تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد استان همدان باشیم.

خورشیدی با اشاره به اینکه در طرح پایش محیط کسب و کار تامین سرمایه و اساسی‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی است، ادامه داد: ۹۰ درصد تامین سرمایه از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد بانک‌های عضو کمیسیون بانک‌ها ۱۳ بانک دولتی است و پنج بانک نظامی نیز در بانک سپه ادغام شده است، افزود: بانک سپه بزرگترین بانک موجود در کشور است.

مانده منابع پایان سال ۹۹ در استان همدان ۲۸۹ هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال بوده که در پایان شهریور ماه سال‌جاری به ۳۵۳ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال تبدیل شده است

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه به بررسی عملکرد بانک‌های تحت پوشش شورای بانک‌ها پرداخت و با بیان اینکه مانده منابع پایان سال ۹۹ در استان همدان ۲۸۹ هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال بوده که در پایان شهریور ماه سال‌جاری به ۳۵۳ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال تبدیل شده است، بیان کرد: این رقم ۶۳ هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال معادل ۲۲.۱ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه مانده کل مصارف پایان سال ۹۹ در استان همدان ۲۴۵ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال بوده است، افزود: این رقم تا پایان شهریور سال‌جاری به ۲۸۶ هزار و ۷۴۱ میلیارد ریال رسیده که ۴۰ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال معادل ۱۶.۷ درصد افزایش داشته است.

خورشیدی با اشاره به اینکه مانده خالص تسهیلات پایان سال ۹۹ در استان همدان ۱۹۷ هزار و ۸۸ میلیارد ریال بوده و مانده خالص تسهیلات تا پایان شهریور۲۳۵ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال است، اضافه کرد: مبلغ افزایش مانده خالص تسهیلات ۳۸ هزار و ۵۲ میلیارد ریال معادل ۱۹.۳ درصد بوده است.

نسبت منابع به مصارف استان همدان ۸۲ درصد است
وی در ادامه به مقایسه عملکرد منابع به میزان مصارف پرداخت و گفت: منابع ۳۵۳ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال در پایان شهریور بوده که نسبت منابع به مصارف استان همدان ۸۲ درصد است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه به مقایسه منابع به میزان۳۵۳ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال به مانده خالص تسهیلات به میزان ۲۳۵ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اشاره کرد و افزود: نسبت مصارف به منابع استان همدان ۶۷ درصد است و نسبت منابع به مصارف کشور در پایان خرداد ماه ۵۷ درصد بوده و بانک‌ها در استان ۱۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر فعالیت داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به مقایسه تسهیلات پرداختی به زیر بخش‌های اقتصادی و با بیان اینکه در سال ۹۹ بخش کشاورزی ۴۱ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده که ۲۲ درصد از سهم کل را شامل می‌شود، بیان کرد: بخش صنعت و معدن ۲۱ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال تسهیلات معادل ۱۱ درصد کل را دریافت کرده است.

وی افزود: مسکن و ساختمان ۴۴ هزار و ۲۶۱  میلیارد ریال معادل ۲۲ سهم را دارد و خدمات و بازرگانی ۸۹ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال که ۴۵ درصد سهم تسهلات را به خود تخصیص داده است.

خورشیدی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریور ماه سهم تسهیلات بخش کشاورزی ۱۰ هزار میلیارد ریال بیشتر شده اما همان ۲۲ درصد سهم را دارد، افزود: سهم بخش صنعت و معدن  ۲۵ هزار و ۱۷۸ میلیارد سهم داشته و بیش از چهار هزار میلیارد ریال به سهم آن اضافه شده اما همان ۱۱ درصد را سهم داشته است.

وی با اشاره به اینکه سهم بخش مسکن و ساختمان مبلغ دو هزار میلیارد اضافه شده اما دو درصد از سهم خود را از دست داده و به ۲۰ درصد رسیده است، بیان کرد: سهم تسهیلات بخش خدمات و بازرگانی ۱۱۲ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال است که ۲۱ هزار میلیارد رشد داشته و ۴۷ درصد سهم کل را به خود تخصیص داده است.

بخش صنعت استان همدان با ۱۱ درصد پایین‌ترین سهم دریافتی از کل تسهیلات در بخش اقتصادی را دارد

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه بخش صنعت با ۱۱ درصد پایین‌ترین سهم از کل تسهیلات در بخش اقتصادی را دارد، اضافه کرد: درصد رشد بخش کشاورزی می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش یابد و برای بخش صنعت و معدن هم برنامه داریم.

وی در ادامه به مطالبات معوق اشاره کرد و با بیان اینکه در پایان سال گذشته مطالبات معوق استان همدان ۱۰ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریال بوده است، افزود: این رقم در پایان شهریور ماه سال‌جاری به ۱۱ هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال رسیده و مبلغ افزایش یافته مطالبات معوق یک هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال است.

خورشیدی در ادامه به موضوع بانک‌های خصوصی کشور و استان پرداخت و با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی از ارائه آمار و ارقام مربوط به منابع و مصارف و مطالبات معوق خود داری می‌کنند، یاد آور شد، انتظار داریم در سیاست‌های جدید دولت این موضوع در دستور کار قرار گیرد تا برنامه‌های اقتصادی شفافیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه با پیوستن پنج بانک نظامی به بانک سپه مشخص می‌شود که بانک‌های خصوصی کمتر در اعطای تسهیلات اقدام کرده اند، افزود: بانک سپه ۱۰۷ هزار میلیارد ریال منابع دارد اما مصارف این بانک ۳۲ هزار میلیارد ریال معادل ۳۰ درصد است.

سهم زیر بخش‌های اقتصادی استان همدان تعریف شود تا بانک ها در مسائل اقتصادی و اشتغالزایی سرمایه گذاری کنند

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه بانک مرکزی اعطای تسهیلات در زیر بخش‌های اقتصادی را آزاد اعلام کرده است، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود سهم زیر بخش‌های اقتصادی استان همدان تعریف شود تا بانک ها در مسائل اقتصادی و اشتغالزایی سرمایه گذاری کنند.

وی در ادامه به موضوع قرار داد سفید امضا اشاره کرد و با بیان اینکه بانک‌ها قرار داد سفید امضا اخذ و از آن علیه مشتری استفاده کنند، افزود: پیشنهاد می‌شود برای هرگونه تسهیلات یک نمونه قرارداد در سه نسخه تهیه و یک نسخه‌ای در اختیار مشتری قرار گیرد.

خورشیدی با بیان اینکه اکثر بانک‌ها از مشتریان وثیقه خارج از طرح دریافت می‌کنند، افزود: در زمینه سیاست دولت در ساخت سالانه یک میلیون مسکن جدید، بانک مسکن نهایت همکاری را داشته اما برخی از بانک‌ها فعالیت چشمگیری نداشته اند درحالی که منابع بانک مسکن به تنهایی کفاف نمی‌دهد و بانک‌های دیگر برای ورود به‌این عرصه باید اقدام کنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha