۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
بی‌تفاوتی بازار آهن به نوسانات

بی‌تفاوتی بازار آهن به نوسانات

همانطور که احتمال می‌رفت روز گذشته بازار فریز شده آهن بدون تغییر ماند و افزایش نرخ دلار هم نتوانست رکود حاکم را بشکند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از این است که روز گذشته هم نرخ دلار افزایش جزئی داشته و در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان به فروش رسید. اما همانطور که احتمال می‌رفت بازار فریزشده آهن بدون تغییر ماند و افزایش نرخ دلار هم نتوانست رکود حاکم را بشکند. اگرچه قیمت آهن آلات در برخی شرکت‌ها با تغییرات افزایشی و کاهشی جزئی عرضه شد اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز دست از فروش کشیده و عقب‌نشینی کردند.

تغییرات دائمی قیمت دلار در بازار ارز و نامشخص بودن میزان و زمان این تغییرات، فروشندگان را برآن داشت تا در این وضعیت بازار محتاط‌تر عمل کرده و روی موج قیمت‌ها سوار نشوند، از این رو تغییرات چندانی در قیمت مقاطع فولادی نیز ایجاد نکردند.

همچنین براساس آمار موجود از تالار صنعتی، گویا معاملات شمش در بورس کالای روز گذشته نیز ضعیف بوده و نرخ متوسط آن از ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان گذشته است به طوری که رقابت ۰/۲ درصدی برای این محصول به ثبت رسیده است. به همین جهت طبق تجربه و مشاهدات روز گذشته این فاکتور هم تأثیری در تغییر قیمت آهن نداشت و به نظر می‌رسد امروز هم معاملات در بورس کالا رونقی نداشته و همچنان ضعیف باشد.

با توجه به شرایط موجود فاکتورهایی که در تعیین و تغییر قیمت محصولات فولادی دخیل است گویا دیگر اثرگذاری خود را از دست داده است و به نظر می‌رسد ادامه‌دار بودن این شرایط در طولانی‌مدت آسیب‌هایی را برای فروشندگان در پی خواهد شد.

برمبنای تحلیل اهن پرایس از قیمت روز آهن، قیمت میلگرد در روز گذشته در غالب مبادی فروش بدون تغییر و ثابت بود البته معدودی از شرکت‌ها نیز تغییرات جزئی همراه با افزایش ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی یا کاهش جزئی داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز غالبا بدون تغییر بود اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی همچنان ثابت اعلام شد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی برای این محصول ثبت شد. قیمت پروفیل نیز در اکثر مبادی فروش بدون تغییر ماند و با حفظ قیمت‌های پیشین در بازار عرضه شد.

بورس کالا عامل تنظیم بازار
محمود ارباب‌زاده مدیرعامل و عضو هیأت عامل فولاد سفیددشت با اشاره به لزوم استفاده از یک سیستم واحد برای تعیین قیمت مقاطع فولادی اظهار کرد: تعیین قیمت محصولات براساس سیستم واحد و یکسان علاوه‌بر شفاف‌سازی قیمت‌ها به تسهیل امر تجارت نیز منجر خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: مطابق پیشنهاد وزیر صمت، عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا با قیمتی واحد در طولانی‌مدت تأثیر مثبتی در در سیستم عرضه و تقاضا خواهد گذاشت.

ارباب‌زاده افزود: نحوه‌ قیمت‌گذاری مقاطع به سه شکل انجام می‌شود، به این صورت که بورس کالا یکی از فاکتورهای تعیین قیمت است، قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت در بازار آزاد نیز از دیگر روش‌های قیمت‌گذاری مقاطع فولادی است.

وی ضمن ابراز انتقاد در این زمینه، تعیین قیمت مقاطع فولادی توسط بورس کالا را اصولی‌تر دانست و گفت: شفاف‌سازی در بازار و قیمت‌ها و همچنین آسان‌سازی امر تجارت از مزایای تعیین قیمت با یک سیستم واحد است. به همین جهت علاوه‌بر محصولات اولیه که در بورس تعیین قیمت می‌شوند، قیمت‌گذاری محصولات نهایی همچون پروفیل‌ها نیز به این چرخه افزوده خواهد شد.

عضو هیأت عامل سفید دشت اجرای این راهکار را در طولانی مدت راهبردی و مثبت دانست که به یکدست‌سازی قیمت‌ها منجر خواهد شد، بر همین مبنا با افزایش تقاضا قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد و به همین میزان با کاهش تقاضا نیز قیمت‌ها کاهشی می‌شود. بنابراین قانونی کردن تعیین قیمت در بورس کالا، شرکت‌ها را به پیروی از این قانون ملزم کرده و مانع چندقیمتی شدن محصولات می‌شود.

سیف الله امیری مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت از صادرات مستقیم محصولات مازاد در بورس کالا خبر داد و گفت: به پیشنهاد وزیر صمت صادرات مقاطع مازاد در بورس به زودی عملی خواهد شد که به طور قطع نتایج مثبتی را در این بازار رقم خواهد زد. ارسال مقاطع فولادی از جمله صادرات میلگرد به عراق و ترکیه یا برخی کشورهای دیگر می‌تواند بازار هدف صادرات محصولات مازاد در بورس کالا باشد.

وی در پایان تصریح کرد: تولیدکنندگانی که در سامانه جامع تجارت ثبت اطلاعات کرده‌اند با عرضه محصولات خود در بورس کالا، آن میزان که مورد نیاز بازار است را به فروش رسانده و مابقی آن برای صادر کردن به بازارهای هدف در نظر گرفته خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۶٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha