۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
 دلار آزاد  ۲۸۲۵۰ تومان شد| بازگشت دلالان ارزی به بازار| شهرستانی ها هم از راه رسیدند
گزارش میدانی «بازار» از بازار ملتهب این روزهای ارز؛

دلار آزاد ۲۸۲۵۰ تومان شد| بازگشت دلالان ارزی به بازار| شهرستانی ها هم از راه رسیدند

با آنکه قیمت فروش دلار در تابلو صرافی ها ۲۷ هزار ۶۰۰ تومان درج شده است اما نرخ این کالا در بازار آزاد به حدود ۲۸ هزار ۲۵۰ تومان رسیده و دلالان خرید دلار ۲۸ هزار تومانی را به فروشندگان پیشنهاد می دهند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار خرید و فروش دلار باز هم داغ شد و دلالان ارزی پس از گذشت حدود ۳ سال دوباره به این بازار برگشته اند. دلاری که به قول رئیس جمهور قبلی قرار بود به زیر ۲۰ هزار تومان برسد اما اکنون برای رسیدن به ۳۰ هزار تومان دور برداشته است.

مشاهده عینی خبرنگار «بازار» از بازار شلوغ  ارز در میدان فردوسی تهران بیانگر روزهای پرالتهاب داد و ستد این اسکناس خارجی است. صدای "دلار، دلار، یورو، دلار شما را با قیمت بالا می خریم؛ امتیاز سهمیه سالانه ارز شما را با ۵۰۰ هزار تومان خریداریم" از سوی دلالان ارزی این روزها گوش رهگذاران میدان فردوسی و خیابانهای اطراف آن را می آزارد.

رقم های متفاوتی از سوی خریداران انواع ارز بخصوص دلار به فروشندگان و رهگذران میدان فردوسی پیشنهاد می شود که آخرین رقم خرید دلار توسط دلالان ۲۸ هزار تومان است و آن را با قیمتی بین ۲۸ هزار ۲۰۰ تا ۲۸ هزار ۲۵۰ تومان به خریداران می فروشند

قیمت ارز در بازار به دست دلالان افتاد!
رقم های متفاوتی از سوی خریداران انواع ارز بخصوص دلار به فروشندگان و رهگذران پیشنهاد می شود که آخرین رقم خرید دلار توسط دلالان ۲۸ هزار تومان است و آن رابا قیمتی بین ۲۸ هزار ۲۰۰ تا ۲۸ هزار ۲۵۰ تومان به خریداران می فروشند.

صرافی ها نیز به قدری شلوغ است که جای سوزن انداختن نیست. البته محدودیت فروش ارز نیز در این صرافی ها وجود دارد و خیلی از متقاضیان با ناامیدی از دریافت دلار نسبتا ارزان صرافی ها برای تهیه ارز مورد نیازشان از دلالان بازار، ارز گران تهیه می کنند. هیچ نظارتی بر بازار به چشم نمی خورد و دلالان ارزی که طی سالهای پیش بعضا شناخته شده و بیشتر حرفه ای های تهرانی را تشکیل را می داد اما اکنون تا حدودی شهرستانی ها جای آنها را گرفته اند.

به عنوان فروشنده مبلغی دلار از یکی از دلالان آخرین قیمت را پرسیدم، او هنوز نرخ را تعیین نکرده بود که چند دلال دیگر دورم جمع شدند و هر کدام قیمتی را پیشنهاد می کردند، یکی می گفت؛ "آخرین قیمت خرید دلار ۲۷ هزار ۸۰۰ تومان و دیگری ۲۷ هزار ۸۵۰ تومان و در نهایت ۲۷ هزار ۹۰۰ و حتی تا ۲۸ هزار تومان را هم پیشنهاد دادند.  گویا می خواستند قیمت دلار را به مزایده بگذارند. چند قدم پایین تر نرخ فروش دلار آزاد را از یکی دیگر از دلالان پرسیدم، او گفت؛ ما بیشتر خریداریم و نرخ فروش دلار آزاد ۲۸ هزار ۲۰۰ تا ۲۸ هزار ۲۵۰ تومان است چرا که ما خودمان هر دلار را به قیمت ۲۸ هزار تومان و بعضا بالاتر می خریم و آن را حدود ۲۸ هزار ۲۵۰ تومان می فروشیم.

خریداران امتیاز ارز سهمیه ای نیز این روزها بازار ارز را قرق کرده اند.  آنها کارت ملی و یک کارت بانکی افراد بی بضاعت و کم درآمد که  در خرید ارز سهمیه ای سالانه خود ناتوانند را با قیمت ناچیز به مبلغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می خرند و از این طریق سودهای چند ده میلیونی را با اجاره کارتهای ملی افراد ناآگاه به جیب می زنند

قرق بازار ارز توسط دلالان خریدار امتیاز ارز سهمیه ای
علاوه بر داد و ستد قیمت دلار، خریداران امتیاز ارز سهمیه ای نیز این روزها بازار ارز را قرق کرده اند.  آنها کارت ملی و یک کارت بانکی از افراد بی بضاعت و کم درآمدی که در خرید ارز سهمیه ای سالانه خود ناتوانند را با قیمت ناچیز به مبلغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می خرند و از این طریق سودهای چند ده میلیونی را با اجاره کارتهای ملی افراد ناآگاه به جیب می زنند.

با پرسه در میدان فردوسی و خیابانهای اطراف آن علت افزایش قیمت ارز در چند روز اخیر را از یکی از فعالان خبره این بازار جویا شدم.

وی در پاسخ گفت؛ خیلی ها منتظر بودند که با برداشته شدن احتمالی تحریم ها و انجام توافقات برجام، قیمت دلار آنگونه که مسئولان پیش بینی کرده بودند به زیر ۲۰ هزار تومان می رسد اما طولانی شدن مباحث مذاکرات برجام همچنین نیاز دولت به پول با فروش ارز گران در صرافی های مجاز که احتمالا برای تامین کسری بودجه می باشد باعث گرانی ارز در این روزها شده است.

او در ادامه افزود: البته این بازار در زمان حاضر بازار پرریسکی است و معلوم نیست تا دقایقی دیگر چه اتفاقی بر سر قیمت ها خواهد آمد. این فعال بازار ارز در ادامه گفت: وقتی قیمت ارز از سوی بانک مرکزی با نرخی بالا در تابلو صرافی های مجاز اعلام می شود، بی تردید قیمت آن در بازار آزاد نیز روندی افزایشی به خود می گیرد. به هر حال این بازار هم اکنون بازاری هیجانی و دارای نوسان با شیب رو به بالاست چرا که دولت تا کنون برنامه ای خاص برای ساماندهی بازار ارز و تعدیل قیمت ها در این بازار ارایه نکرده است.

در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۵۸۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۴۱ تومان تعیین شده است، همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۷۳۱ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۱ هزار و ۱۰۳ تومان است

فروش دلار در صرافی ها به قیمت حدود ۲۷ هزار ۶۰۰ تومان
اگرچه هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت یورو ۳۲ هزار و ۶۵۵ تومان اعلام شده است اما در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۵۸۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۴۱ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۷۳۱ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۱ هزار و ۱۰۳ تومان اعلام شده است.

افزایش قیمت ارز در بازار قیمت طلا و سکه را نیز تحت تاثیر قرار داده است چرا که هم اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و۲۲۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون تومان شده است.

علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

بنا به این گزارش، قیمت انواع ارز این روزها به شکلی هیجانی در بازار افزایش یافته است، این افزایش قیمت که هیچ مبنا و منطقی ندارد و معمولا متاثر از افزایش نرخ ارز در صرافی های مجاز است که هر روز قیمت انواع ارز را با اندکی افزایش اعلام می کنند و بازار آزاد نیز به تبع افزایش قیمت ارز صرافی ها قیمت ها را افزایش می دهند. حال معلوم نیست که سیاست گذاران ارزی چه تصمیمی برای قیمت ارز در روزهای آینده اتخاذ و قیمت ها را چگونه در نظر گیرند، بنابراین ورود به چنین بازاربی تردید با ریسک بالایی همراه است.

کد خبر: ۱۱۶٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha