۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
 داستان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ طرفداری از رانت ویرانگر محبوب!
بازار گزارش می‌دهد؛

داستان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ طرفداری از رانت ویرانگر محبوب!

سمنان- درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت فراوان است، برخی آن را منشاء رانت می‌دانند و برخی دیگر معتقد هستند حذف آن علی رغم اینکه ممکن است تبعات داشته باشد ولی لازم قلمداد می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمزمه‌های مثبت و منفی فراوانی را در بازارها به همراه داشته به خصوص کارشناسان درباره تاثیر آن بر گرانی و زندگی مردم تردیدهای فراوانی را مطرح می سازند اما قدر مسلم اینکه واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب رانت و فساد فراوان شده است.

یکی از موارد فساد در ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات در اقلامی مثل لاستیک و صادرات همان محصولات به کشورهای دیگر به خصوص عراق برای دریافت رانت مابه التفاوت آن است که رقمی نجومی می شود اما به نام مردم از جیب سوء استفاده گران سر در می آورد و باعث می شود گروهی پولدار تر شوند.

برخی معتقد هستند که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود چرا که از ابتدا چند نرخی کردن ارز جز رانت هیچ تاثیری بر زندگی مردم نداشته است از سوی دیگر مشخصاً مردم سودی  از ارز ۴۲۰۰ تومانی ندیدند و برای مثال علی رغم اینکه نرخ این ارز ثابت بود همه چیز تا سه برابر گران شد پس در این وضعیت باید گفت کاری که به نفع مردم باشد صورت نگرفت.

دستوری شدن هر چیزی را نابود می‌کند
یک صادرکننده و کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با بیان اینکه هرچیزی که چند نرخی و دستوری شد محکوم به نابودی است، گفت: دولت‌ها معمولاً به عنوان مسکن از چند نرخی شدن ارز استفاده می کنند اما به صورت موقت، لذا این طرح ها جوابگوی اقتصاد یک کشور نیستند.

برخی معتقد هستند که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود چرا که از ابتدا چند نرخی کردن ارز جز رانت هیچ تاثیری بر زندگی مردم نداشته است

سید محمد حسینی با بیان اینکه متأسفانه در درون سیستم حکومتی افرادی از این طرح‌ها استقبال می‌کنند تا یک شبه راه ۱۰۰ ساله را بروند و با اختلاف قیمت‌ها به سودهای کلان دست پیدا کنند، ابراز داشت: همانگونه که واردات مفید و مضر داریم، مانند مواد اولیه تولید و واردات صنایع پیشرو و صنایع‌های تک و تکنولوژی و برخی واردات کالاهای غیرمفید، در زمینه صادرات نیز همین گونه است.

وی افزود: برخی از صادرات ما واقعاً خیانت به کشور است وقتی که نرخ ارز چند نرخی می‌شود طبیعتاً وارداتی که می‌شود، با نرخ‌های ۴۲۰۰ تومانی یارانه ای صورت می گیرد (که یکی از اشتباهات دولت قبل محسوب می‌شود) و اقلام وارداتی با این ارز به نحوی دوباره از کشورمان با نرخ ۲۵ هزار تومانی قاچاق یا خارج می‌شود تا جیب برخی پر شود لذا این امر یکی از معایب چند نرخی کردن ارز است و تا زمانی که تک نرخی نشویم هم موجب رانت و فساد می‌شود و هم واردات ما قوت می‌گیرد از سوی دیگر نیز صادرات ضربه خواهد خورد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کم طرفدار اما لازم | امید برای حذف رانت از اقتصاد کشور

مردم خیری ندیدند
دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی لازم است چرا که مردم خیر آن را ندیدند، گفت: با وجود حذف ارز دولتی وارداتی کالاهایی مانند برنج هیچ گونه یارانه ای به مردم پرداخت نشد و روز به روز شاهد گران شدن این جنس در همین شش ماه اخیر بوده ایم.

حسن همتیان با بیان اینکه دولت یکبار خودش و مردم را از شرّ این چند نرخی بودن رانت آفرین رها کند، تاکید داشت: باید دولت و مسئولان نظارت را بیشتر کنند تا حذف ارز بهانه ای برای گرانی نشود از سوی دیگر می توان مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی را به مصرف کننده پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر زندگی مردم داشته و کجا مردم احساس کردند که کالایی ارزان شد یا توانستند در زمینه دولتی یا تعاونی آن را تهیه کنند؟ ابراز کرد :حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر زندگی مردم ندارد همانطور که وضع آن نداشت و کالاها حتی شش قلمی که ارز می گیرند روز به روز گران شدند پس دست کم حذف آن سبب می شود تا فساد کمتر شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی لازم است چرا که مردم خیر آن را ندیدند

این کارشناس اقتصادی همچنین ادامه داد: مردم شاهد هستند که کالای خریداری شده با محصولی که ارز به آن تعلق می‌گرفت، با قیمت آزاد عرضه  می شد و مردم روز به روز آن را گران تر خریدند پس چه اصراری است طریحی که نفع آن برای مردم نیست، اجرایی شود؟ چه دستانی پشت پرده اجازه قطع این نوع ارز را نمی دهند؟ اگر دولت توان و عزم جدی برای این امر را ندارد حداقل نام مانع تراشان این طرح ها را هم اعلام کند تا مردم بدانند چه کسانی به سیستم رانت متصل هستند و نفع می برند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کم طرفدار اما لازم | امید برای حذف رانت از اقتصاد کشور

مشکلات برای صادرات و تولید و حتی مردم
یک فعال اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: اتهام جدی به صادرکنندگان وارد شد که چرا ارزهای حاصل از صادرات را باز نمی‌گردانند در حالی که این صادرکننده با کمترین حمایت و با بیشترین زحمت بازاری را ایجاد و کالایی را به فروش رسانده است حالا می‌خواهد ارز حاصل از فروش محصولاتش را رفع تعهد کند که صادرکننده با این امر مشکل ندارد. مشکل آنجا است که صادرکننده می‌گوید دولت چرا در عمل دارد به واردات سوبسید می‌دهد؟!

سید محمود حسینی شاهرودی گفت: در مقطعی شاهد بودیم که اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد حدود هشت الی ده هزار تومان شد در نتیجه صادرکننده باید با ارز آزاد تجارت کند اما با ارز نیمایی فروش خود را اظهار کند! این معضلی است که وجود دارد زیرا این اختلاف ارز صادرکننده را اذیت کرده و جذابیت صادرات را برای او از بین می‌برد.

در مقطعی شاهد بودیم که اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد حدود هشت الی ده هزار تومان شد

وی افزود: حرف منطقی است چرا که دولت به صادرکننده می‌گوید خودت برو و با تمام مشقت های لازم صادرات کن و وقتی ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کردی باید به قیمت ریالی  پولت را دریافت کنی ، یعنی هر دلار هشت هزار تومان اختلاف با آنچه که در واقع صادرکننده آن را فروخته است. هرچند امروز این اختلاف به چهار الی پنج هزار تومان رسیده است اما هنوز هم وجود این چند نرخی بودن ارز یکی از معضلات صادرات است که لطمه می‌زند به کشور و از سوی دیگر جذابیت صادرات را از بین می‌برد.

چه اصراری است؟
این فعال بخش صادرات بیان کرد: ارز نیمایی، ثنائی، سبزه میدان، آزاد و … فاجعه‌ای برای صادرکننده‌ها هستند، از سوی دیگر دولت اعلام می‌کند که ماحصل کار صادرات کننده باید تبدیل به سوبسید واردات شود! این یک معضل بزرگ است زیرا همه صادرکنندگان لزوماً واردکننده نیستند. ممکن است صادرکننده‌ای اصلاً نخواهد در بخش واردات کار کند چه اصراری است که دولت می‌گوید کوتاژ ارز حاصل از صادرات را باید حتماً به بخش واردات اختصاص دهیم

حسینی شاهرودی همچنین گفت: عجیب‌تر اینکه دولت می‌گوید یا واردات کنید تا کوتاژ حاصل از ارز ناشی از صادرات خودتان به خودتان بازگردد یا اختلاف ارز را به جان بخرید و زمانی هم که اعلام می‌شود ما نمی‌خواهیم واردات کنیم دولت معتقد است که این قانون است و باید اجرا شود! این از مشکلات عجیب و غریبی است که وجود دارد.

در نهایت باید گفت نه مردم و نه صادر کنندگان خیری از ارز دو نرخی و چند نرخی و نیمایی و ثنایی و ۴۲۰۰ تومانی دیدند لذا اصرار دولت برای نگهداری آن چیست؟ طرحی که قرار نیست برای مردم خیری داشته باشد و برنج روز به روز مرز ۵۰ هزار تومان را نیز فروبشکند و سفره های مردم را خالی تر کند، چرا می بایست تداوم یابد؟ اینها مسائلی هستند که توسط برخی فعالان و کارشناسان اقتصادی مطرح می شوند اما در مقابل هم هستند کسانی که اعتقاد دارند دولت باید مراقب این حذف باشد چرا که برای مثال نهاده‌های دامی و گوشت و یا دارو یکباره سر به فلک نگذارد.

کد خبر: ۱۱۶٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha