۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
توافق دولت بایدن با ایران ماندگاری زیادی نخواهد داشت| نشانه ای از رفع همه تحریمها وجود ندارد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق دولت بایدن با ایران ماندگاری زیادی نخواهد داشت| نشانه ای از رفع همه تحریمها وجود ندارد

«نادر انتصار» معتقد است توافقات امضا شده بین ایران و دولت بایدن در بهترین حالت کاربرد محدودی خواهد داشت و ماندگاری نسبتاً کوتاهی خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه اخیرا در توئیتی اعلام کرد: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره» حرف زدن محض نیست؛ بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

*«علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که روز ۸ آذرماه گفتگوها در وین با هدف لغو تحریمهای غیر قانونی شروع خواهد شد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
این خبر غیرمنتظره نبود. از این گذشته، دولت جدید ایران در چندین نوبت تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته ای در وین به منظور رفع تحریم های آمریکا نشان داده بود. این فرصتی دست اول را برای تیم مذاکره کننده جدید ایران فراهم می کند تا جدیت و توانایی طرف های غربی در اجرای نهایی تعهدات قبلی خود را ارزیابی کند.

*ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و خواهان مذاکره نتیجه محور هستیم تا تحریمهای امریکا لغو شود. آیا تصور می کنید نتیجه مد نظر ایران در مذاکرات وین به مطالبات دولت امریکا نزدیک می شود؟
هیچ نشانه ای وجود ندارد که دولت بایدن تمایل داشته باشد یا حتی بتواند به طور دائم تحریم های عمده و اصلی آمریکا علیه ایران را لغو کند. حتی اگر دولت بایدن واقعاً متعهد به ترسیم یک سیاست جدید در قبال ایران بود، به سادگی موانع زیادی در داخل دولت ایالات متحده وجود دارد که اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد. بنابراین، فکر نمی‌کنم نتایجی که ایران به دنبال آن است در دور آتی مذاکرات وین به دست آید.

*«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی اعلام کرده است که همه طرفها در مذاکرات وین به دنبال مذاکره نتیجه محور هستند. او گفته است به طورت محتاطانه به نتایج دور بعدی مذاکرات خوشبین است. به نظر می رسد صحبتهای وی واکنشی به سخنان ابراهیم رئیسی باشد که گفته بود ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
روسیه در طول مذاکرات وین بیشتر موضع مبهمی داشته است. سخنان دو پهلوی اولیانوف عموماً با موضع متزلزل روسیه در مورد مذاکرات هسته ای ایران همسو بوده است. گفت‌وگوهای اصلی بین ایران و E+۳ هستند.

*جمهوری خواهان کنگره امریکا اعلام کرده اند اگر اکثریت کنگره را به دست آورند توافق بین بایدن و ایران را لغو خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که پیام صریح ما این است که بایدن هر توافقی در جهت لغو تحریمها انجام دهد را از بین خواهند برد. بر این اساس بایدن چگونه می خواهد به ایران برای رفع تحریمها ضمانت بدهد؟
دولت بایدن جایگاه قوی در داخل آمریکا ندارد. من معتقدم پس از انتخابات میان دوره ای سال آینده در ایالات متحده، جو بایدن در موقعیت ضعیف تری نسبت به امروز خواهد بود. بنابراین، دولت بایدن نمی‌تواند تعهدات/توافق‌ها را در مورد ایران تضمین کند. توافقات امضا شده بین ایران و دولت بایدن در بهترین حالت کاربرد محدودی خواهد داشت و ماندگاری نسبتاً کوتاهی خواهد داشت.

*با توجه به تحولات کنونی ارزیابی شما از آینده برجام چیست؟
برجام همانطور که توسط کشورهای ۱+۵ تهیه و مورد توافق قرار گرفت، اکنون به طور کلی به تاریخ پیوسته است. هنگامی که غرب اجرای بخشی از توافق خود را متوقف کرد و زمانی که ایالات متحده به طور رسمی از توافق هسته ای خارج شد، برجام دیگر اهداف عملی را دنبال نمی کرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha